За силния интерес към рехабилитацията на Централна гара София, подготовката за зимния период и актуалните проблеми в НКЖИ разговаряме с генералния директор на компанията инж. Милчо Ламбрев и главния ревизор инж. Бисер Минчев

Г-Ламбрев започна ремонтът на линията по тежкия участък ВеликоТърново - Дъбово. Ще може ли след него НКЖИ да гарантира непрекъснато движение на влаковете през целия зимен период?

Тези ремонти целят точно това. Връзката от Горна Оряховица до Дъбово е втората, която преминава през Стара Планина и е много важна, защото осъществява връзката от границата ни с Румъния до тези с Гърция и Турция.

Една от най-тежките отсечки е Велико Търново - Дъбово. Точно за това се наложи да се направят няколко аварийни ремонти на някои от трасетата. Едното е от Самоводене до Велико Търново, другото е от Велико Търново до Дебелец и третото е Радунци- Дъбово. Налагат се тези ремонти, защото трябва да осигурим безпроблемно преминаване през зимния сезон. Там зимата идва много рано - около средата на октомври месец и за това правим всичко  възможно с най-бързи темпове да приключим ремонтните дейности. В същото време целим да не нарушаваме нормалното придвижване на гражданите за което има осигурени автобуси, докато текат възстановителните работи.

Линията е изключително тежка защото в нея има 7500 м. тунели, стоманени мостове с обща дължина от 510 м., както и стоманобетонни конструкции с дължина от 445 м. Сами можете да си направите сметка каква работа се извършва в там.

Проектната скорост на участъка е 65 км, но от построяването на линията тя е спаднала и на много места има ограничения, което наложи да предприемем и тези действия.

Какви други ремонти успя НКЖИ да направи със средствата от капиталовия трансфер?

През тази година ние бяхме насочили усилията си в участъка от София до Мездра, където не се бяха извършили ремонти дълги години. Направи се възстановяване на отсечките Бов - Лакатник и Елисейна - Зверино и се достигна проектната скорост от 70 км/ ч. Така общо времепътуването се намали с 5-6 минути надолу, което е от полза както за пътническите така и за товарните композиции.

Отделно се направи механизирано подновяване на участъка Радуцни Дъбово.

Какво планирате да направите с парите отпуснати от държавния бюджет за  2013 г.?

Продължаваме да отделяме средства по втора ЖП линия в участъка от София до Мездра. Предвиждаме да се извърши поръчката, която да поднови състоянието около гара Мездра, както и да се възстанови проектната скорост по в трасето от Своге до Бов. Отделно трябва се ремонтира и Илиянци-Курило, както и в планинската част в междугарието Плачковци Кръстец.

Очаквате ли промяна в размера на капиталовия трансфер?

Не очаквам такава промяна, защото съгласно писмо от Министерството на финансите за периода 2011-2013 сумата предвидена за НКЖИ няма да бъде променена и ще остане 90 млн. лв.

Какво е бъдещето на линията Варна-Русе, чиято съдба бе обсъждана и на заседание на Министерския съвет?

Тази линия е първата построена на територията на страната ни и има много важно значение. Още от 2007 г. нашите предшественици в ръководството на НКЖИ са работили по изработване на технически проект за възстановяване на проектната скорост.

За наша радост ние доведохме нещата докрай и вече разполагаме с готов технически проект и очакваме през следващия програмен период да ни бъде отпуснато финансиране по Оперативна програма Транспорт за строителството на тази линия. Поръчката ще бъде разделена на два лота - Русе Каспичан и Каспичан Варна, като индикативната стойност е  600 млн. лв.

На какъв етап са отсечките изградени с европейски средства?

Отсечката от Крумово до Първомай е приета вече с Акт 16, както в експлоатация е и трасето от Първомай до Димитровград където максималната скорост т 160 км/ч В продължението на маршрута от Димитровград до Свиленград избраните изпълнители са на фаза проектиране и се надяваме до края на програмния период строителните работи да бъдат завършени.

На почти 100% е изпълнена и отсечката от Свиленград до границата с Турция. След преговеори с властите от южната ни съседка бе разрешено да включим контактната мрежа към тяхната за да можем да направил задължителните по закон 72-часови изпитания..

За съжаление имаме проблем при изпълнението на отсечката Септември-Пловдив поради факта че се очаква решението на Върховния административен съд, който има последната дума по обжалвана процедура за избора на изпълнител на строителния надзор.

Отсечката от Пловдив до Бургас също върви добре, като малко  изоставане има във Фаза 1

Планираните строителни работи по линията София Драгоман срещнаха съпротивата на населението в пограничния град. Какво се направи в тази посока?

Имаше недолволство от жителите на гр. Драгоман. Срещнахме се с кмета и общинския съвет и решихме да направим някои промени в техническия проект за трасето, тъй като идейният вече е завършен.

Надяваме се че ще постигнем пълно съгласие с обществеността в града, като промените в техническия проект няма да доведат до съществено увеличаване на индикативната стойност на проекта.

Има ли проявен интерес след като обявихте реконструкцията на Централна гара София?

В първите шест дни след обявяването на поръчката в края на август документация за участие в търга бе купена от 28 фирми и консорциуми. До 17 септември документацията за участие в търга ще може да бъде закупена, като оферти ще могат да се подават до 12 октомври.

Поради големия интерес очакваме да изберем най-добрия кандидат, който да има съответния опит за такъв вид строителство за да може Централна гара да придобие един нов и съвременен облик, който виждаме в другите европейски страни.

 

Г-н Минчев, какви поражения нанесоха пожарите през този летен сезон върху инфраструктурата управлявана от НКЖИ?

Регистрирахме 55 пожара, който бяха в близост до ЖП инфраструктурата. За радост пораженията върху наши обекти са много малко. За съжаления обаче се наложи на няколко пъти да бъде спирано движението, което за нас е свързано с неустойки по договорите с превозвачите. В тази връзка имаше забавяне на 41 бързи и пътнически влакове с обща продължителност от  1855 минути.

Най-сериозни бяха пораженията в района на гара Телиш, където гасенето отне няколко дни, за да се възстанови движението.

Кражбите на оборудване от НКЖИ винаги са били актуален проблем. Какви са данните за понесените щети до този момент от годината?

Кражбите за съжаление не спират. За периода януари-август включително са регистрирани 597 бр. посегателства, които са на стойност 736 хил. лв. В тези суми ние не начисляваме труда, който е необходим за да възстановим отново инфраструктурата.

Как работите с Транспортна полиция?

Работим много добре с транспортна полиция, но и там виждаме същите проблеми, които ги има и при нас - липса на кадри и финансови възможности.При дейността им често помагаме с автомобили и друга техника.

Обмисляли ли сте да направите застрахова върху съоръженията?

Провеждани са разговори със застрахователни компани, но проблемът е че мащабът на инфраструктурата е много голям, което изисква сериозен финансов ресурс. Планираме занапред да пристъпим към такъв вид осигуряване, което най-вероятно това ще става поетапно.

Квакви други мерки можете да предприемете?

По места имаме договори с охранителни фирми, които обаче не обхващат цялата инфраструктура. На много от помещенията са включени във СОТ мрежа, като предвиждаме поетапно да разширим и видеонаблюдението, което към момента обхваща пет гари и 34 прелеза. Очакваме до края на 2013 г. в деветнадесет гари да имаме видеонабюдение.

Също така целият експлоатационен персонал също е ангажиран с опазването на имуществото, като с тях са проведени специализирани инструктажи и беседи, за да знаят какво да предприемат в случай .

Как НКЖИсе подготвя за предстоящия зимен сезон?

Всичките поуки от изминалата тежка зима сме си ги извадили и знаем по какъв начин да не го допуснем отново.. Направи се пълен преглед на цялата инфраструктура по отношение на растителността която нарушава строителния и електрическия габарит, които влизат в сервитута на железопътното трасе.

За съжаление има много дървета и храсти, които са извън този сервитут и са разположени по стръмни склонове и при едни по-тежки условия се свличат и затрупват железния път.

По отношение на персонала ние отново ще съблюдаваме стриктно разпоредбите по охрнатата на труда. Осигурено е работно облекло, ръкавици, тонизиращи и топли напитки.