„Килиите свършиха", алармира от първата си страница „Стандарт"
Килиите свършиха. След последните акции на МВР следствените арести в страната са пренаселени. Най-критично е във Варна, Пловдив и Шумен, алармира пред "Стандарт" шефът на затворите ген. Петър Василев.

Броят на арестантите се е увеличил с 1300 само за последните шест месеца. В момента наровете търкат 9000 души. Полицаите са си свършили работата, топката е в Темида, която трябва да издаде осъдителните присъди. След арестите е време да се напълнят и затворите, коментираха депутати.

Освен че килиите са натъпкани до дупка, надзирателите не могат да се справят с използването на GSM-и от задържаните. Продължава и номерът да се хвърлят пакети дрога с прашки на задържаните.
Още от статията на „Стандарт" и Още по темата от „Стандарт"

„Агенция ще следи пиратите в интернет", прогнозира от първата си страница „Монитор"
Агенция, която да следи за потребители, свалящи пиратски музика и филми, предстои да бъде създадена у нас, съобщи вчера пред "Монитор" високопоставен източник от МВР. Новата структура ще се бори с дребното пиратство в мрежата и ще налага глоба на всеки, който сваля нелицензирани продукти. Когато бъде засечен такъв потребител, първо ще бъде предупреждаван да спре с тегленето. Ако това не се случи, ще има второ и последно предупреждение. При трето хващане ще последва санкция.

Подобни агенции вече има в повечето европейски страни. Там глобите са около 300 евро, като се предполага, че толкова ще бъдат санкциите и у нас. В момента в България има десетина сайта, предлагащи безплатни пиратски софтуерни продукти, музика и филми.

Според антимафиоти създаването на подобна структура е необходимо, защото сегашните членове от НК 172а и 172б не са ефективни в борбата срещу пиратството. "Този закон беше приет през 1995 година и многократно беше променян - наказанията ту бяха вдигани, ту намалявани. В крайна сметка ние смятаме, че единствено със създаването на агенция може да бъде ограничено пиратството", коментираха експерти с дългогодишен опит в борбата с компютърните престъпления.

За ограничаване на пиратството вчера в МВР беше подписан и Меморандум между вътрешното ни министерство, Сдружението на издателите на бизнес софтуер и Международната федерация на звукозаписната индустрия. Страната ни е на първо място в Европейския съюз по използването на пиратски продукти, обясни г-жа Франсез Муур - изпълнителен вицепрезидент и регионален директор за Европа на Международната федерация на звукозаписната индустрия. Според нея това е сериозен проблем, защото заради използването на нелегални музика и филми над 100 000 души са загубили работата си в Европейския съюз. Ако тези темпове се запазят, през 2015 година безработните ще достигнат 1,2 млн.
Още от статията на „Монитор"

„Кабинетът иска да се въведе задължителен график за отпуските", съобщава от първата си страница „Сега"
Платеният годишен отпуск да се ползва по задължителен график, който всяка фирма ще трябва да изготви в началото на годината. Така работодателят ще трябва да осигури възможност за ползване на платените почивки от всички служители в рамките на годината.

Това е най-новата промяна в Кодекса на труда с цел да се спре натрупването на неползвани почивни дни. Очаква се предложението да се гледа днес в правителството, въпреки че не е включено в предварителния дневен ред.

Графикът ще се прави след консултации със синдикатите и представителите на работниците и служителите, избрани на общо събрание на предприятието. "Работникът може да поиска отпуск в рамките на графика и работодателят е длъжен да му го даде", обясни шефът на правната дирекция в социалното министерство Емил Мирославов. Неспазването на графика ще се смята за нарушение на трудовото законодателство. Мирославов обаче призна, че работникът няма да може да задължи работодателя си да го освободи, когато той поиска, защото има нужда от възстановяване или защото например семейството му не може да почива в уречения период.

Според Мирославов график и сега има във всички по-големи предприятия. Въвеждането му като задължителна норма дойде по предложение на КНСБ. "Идеята е той да се изготвя от работодателя, но след като работниците са си дали предложенията кога искат да почиват. Естествено, че мениджърът не може да удовлетвори всички да излязат през август и да затвори предприятието. Ако той обаче отложи моя отпуск, трябва да посочи друго време за почивка или пък ако аз не желая, да посочи срок и да ме задължи да го ползвам", обясни вицепрезидентът на синдиката д-р Иван Кокалов.
Още от статията на „Сега"

„Премиерът Борисов: Ако ЕРП-тата "не влязат в час", ще ги сменим", информира „Класа"
Ако енергоразпределителните дружества у нас „не влязат в час", ще ги сменим, каза вчера министър-председателят Бойко Борисов при посещението си в Девня. Според него има сериозни разлики в поведението на различните чуждестранни инвеститори в страната. Като пример за добри инвеститори, които ще се подкрепят от държавата, премиерът даде белгийската компания „Солвей Соди", която влага инвестиции за милиони, разкрива работни места и се грижи за екологията. Според Борисов от другия тип инвеститори са „Е.ОН България" - собственици на елмрежата в Североизточна България. Тези инвеститори трябва да разберат, че потребителят - българинът, е техният данъкоплатец и им формира печалбите, каза премиерът.

По думите му тези инвеститори не правят безобразия в техните държави, а когато дойдат в България, започват да правят каквото си искат. Няма да позволя това, закани се премиерът.

Той уточни, че в момента Държавната комисия за енергийно и водно регулиране прави проверка на дейността на трите електроразпределителни компании у нас - чешката ЧЕЗ, австрийската ЕВН и германската Е.ОН. Когато приключи инспекцията, резултатите ще бъдат огласени.

Преди седмица от енергийния регулатор заявиха, че вече са започнали проверка на Е.ОН заради неизпълнение на инвестиционната им програма за 2009 г. В същото време трите ЕРП-та са давали общо по над 220 млн. лв. годишно за външни услуги. Надписването на сметките от ЕРП-тата е безобразие и това е монопол, който не трябва да бъде даван, категоричен бе Борисов.

Трите дружества закупиха седемте електроразпределителни предприятия през 2004 г. за малко над 700 млн. евро, в замяна на което за първите три години след покупката тяхната норма на възвръщаемост бе 16%, след това достига 12 на сто. След приватизацията държавата запази 33% дял в дружествата. Ако договорите са били направени при 34% държавен дял, това е нямало да се случи, защото държавата щеше да има глас в управителния съвет, каза премиерът. Приватизацията е направена така, че държавата няма право на глас и сега управителните им органи правят каквото си искат, каза Борисов. По думите му представителите на държавата в бордовете на електроразпределителните дружества всъщност са вземали заплати, без да правят нищо за интереса на хората.
Още от статията на „Класа"

„Борисов раздели инвеститорите на "добри" и "лоши", информира „Сега"
Бойко Борисов обяви кои са добрите инвеститори в България и кои трябва да се поправят. Вчера той бе в ТЕЦ "Девен", където откри котел с минимални емисии на азот и сяра на "Солвей соди". Премиерът заяви, че толерира инвеститори като белгийския собственик на завода, които спазват законите, влагат в екологията и технологиите, откриват нови работни места и покачват БВП. "На тях им казваме "Добре дошли", отсече Борисов.

После пред журналистите разясни кои са отрицателните примери: собствениците на ЕРП-та трябвало да влязат в час, иначе "България ще ги смени". "Трябва да разберат - от населението формират печалба. Как така ще надписват сметки? Колко жалби дойдоха при мен!", обясни премиерът. И се оплака, че срещал съпротива отвън, от лобитата на тези компании.

"Но аз винаги давам един отговор. Тези безобразия в техните страни не ги правят. Те са от най-добрите там. Идвайки в България, почват да правят каквото си щат", възмути се Борисов. Той припомни, че ДКЕВР и службите проверяват трите енергийни компании и обеща резултатите да бъдат огласени. Наскоро кабинетът отпусна на ДКЕВР извънредно 100 хил. лв., за да направи пълен одит на разходите на ЕРП-тата за външни услуги, тъй като те влизат в цената на тока.

По-късно Борисов откри ремонтиран път край варненското село Слънчево и обяви, че се търсят законови начини да бъдат пренасочвани пари от европейските програми за рехабилитация на пътищата, тъй като сега оперативните програми предвиждали средства само за магистрали. "Ако можем 600-700 милиона до милиард евро да усвоим, веднага ще се усети", каза премиерът. Министър Томислав Дончев бил в Брюксел в момента и успешно преговарял с ЕК по въпроса. В действителност две от оперативните програми на ЕС предвиждат пари и за пътища във вътрешността на страната - Програмата за развитие на селските райони и оперативна програма "Регионално развитие".
Още от статията на „Сега"

„Русия си придърпа Украйна със сделката "Газофлот", информира от първата си страница „Дневник"
В рамките само на седмица украинският президент Виктор Янукович успя да осъществи най-дръзките мечти на Кремъл, като в замяна на по-евтин газ привърза икономически Украйна към Русия в степен, наподобяваща времената на СССР.

Парламентите на двете страни синхронно ратифицираха вчера договор за оставане на руския боен флот в Севастопол до средата на века срещу 10-годишно споразумение за евтин газ за украинците.

Предната вечер руският премиер Владимир Путин предложи на Киев (и властите приеха с готовност да обсъдят) сливане в общ холдинг на цялата ядрена индустрия на двете държави и още по-тясно сътрудничество в самолетостроенето и корабостроенето.
Още от статията на „Дневник" и Още по темата на „Дневник"

„60-те мерки на МС - за малкия бизнес нищо, но от сърце", е заглавието на анализа в „Сега" на икономиста Йосиф Аврамов
В шейсетте антикризисни мерки, предложени от синдикатите и работодателите и приети по-късно от правителството, проблемите на малкия и средния бизнес у нас за пореден път са игнорирани. И то независимо че този бизнес е най-засегнат от глобалната икономическа и финансова криза и хиляди малки и средни фирми у нас са на ръба на фалита. Ето защо е крайно наложително правителството и парламентът да предприемат няколко адекватни мерки в негова подкрепа, повечето от които дори няма да натоварят бюджета, а са въпрос само на политическа воля.

Една от тях е най-после да се сложи ред в усвояването на средствата от еврофондовете. Известно е, че се наблюдава повсеместно закъснение при одитирането и разплащането по различните програми. Големите проекти също са важни, но след като десетки хиляди работници са освободени от началото на годината поради липса на достатъчно поръчки в промишлеността и строителството, е важно да се отдели по-голямо внимание на реалния бизнес. Неразбираемо е например защо правителството не желае да въведе реципрочност при договорите с бенефициентите и при забава по вина на управляващия орган по някоя оперативна програма той да покрива разходите за лихви по заемите, които са теглили фирмите, и да се изплащат неустойки. Освен това у нас няма единна система за оценяване на ефективността от изпълнението на оперативните програми. И макар и да не е от първостепенно значение, но защо да не се въведе принципът на мълчаливо съгласие при подаване на документация за плащане от страна на одитиращите и сертифициращите органи? И защо пък бизнесът да не получи достъп до определени нива на Информационната система за управление и наблюдение на средствата от структурните инструменти на ЕС (ИСУН) с цел информираност и избягване на дублирани предложения?

Друг основен проблем е забавянето на разплащанията от страна на държавата и общините към бизнеса, както и задължението да се заплаща ДДС за свършена работа, без бизнесът да си е получил парите за нея. Уж много се говореше за данъчна ваканция за фирмите, на които държавата дължи пари, а не е ясно при предстоящото разплащане през Българската банка за развитие какво се прави в това отношение. Този въпрос трябва да намери своето нормативно основание и според мен следва да се издаде наредба за т.нар. данъчнa ваканция за заплащане на дължимия ДДС в случаите, когато възложител е държавна или общинска администрация до издължаването към изпълнителите на поръчката.
Още от статията на „Сега"

Как Царевец се сдоби с нотариален акт", разкрива „Монитор"
Новината, че хълмът Царевец става държавна собственост, която съобщи при посещението си в Търново зам.-министърът на културата Тодор Чобанов, предизвика оживена полемика в града. Може би малцина знаят, че в продължение на половин век обектът се е водел официално в регистрите като горски фонд и няма акт за собственост. Процедурата по изготвяне на документите все още не е приключила, но се движи от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Според зам.-министър Чобанов преписката ще приключи много бързо. Той бе категоричен, че без акт за собственост за хълма не може да се кандидатства по европрограми. В момента крепостта, която е правена със средства, осигурени от Общонародния комитет за развитие на Велико Търново, се експлоатира от общината и градския исторически музей. „Законът за културно-историческото наследство постановява всички археологически обекти да са публична държавна собственост. Аз просто изпълних задълженията си", обясни Тодор Чобанов. Парите от продажбата на билети трябва да отиват за разкопки, реставрация, туристическиуслуги, поддържаща инфраструктура.

Оптимистично настроените търновци смятат, че няма нищо лошо в това държавата да вземе под свое управление хълма Царевец. В подкрепа на аргументите си обясняват, че през последните над 20 години общината не е направила почти нищо, за да добие историческият хълм по-привлекателен облик. „Всичко си е така, както беше по времето на соца. Какво виждат туристите, идвайки на Царевец? Крепостни стени, руини и камънаци. И горе, в Патриаршеската църква, неканонични стенописи. Ако за българите тези неща имат все пак някакъв сантимент, защото се свързват със столицата на Второто българско царство, то за преситените от туристически атракции всичко това е скучно. През последните години все повече чужди туристи вместо да се качват на хълма, предпочитат да се снимат за спомен пред първата порта и да отидат на Самоводската чаршия или Арбанаси. Единственото, към което чужденците все още имат голям интерес, е аудио-визуалният спектакъл „Звук и светлина". Само с едно звуково-светлинно шоу обаче успешен туризъм в дългосрочен план не се развива.

Проверка на „Монитор" установи, че изкачващите се на Царевец чужди туристи на слизане не са особено възхитени. Шведско семейство сподели, че Царевец им напомнял замъка на граф Дракула в Румъния. „Там има атракции и е вълнуващо. А тук нищо не може да ти грабне вниманието, освен стенописите в църквата, обясниха шведите. Подобно бе мнението и на група възрастни немски туристи.
Още от статията на „Монитор" и Още по темата от „Монитор"

„Разкриват собствениците на небанковите дружества", съобщава „Класа"
Пълен списък на лицата, които пряко или непряко притежават повече от 5% от капитала във всички небанкови дружества (застрахователите, пенсионните компании, здравноосигурителните дружества, инвестиционните посредници и управляващите дружества), трябва да предоставят компаниите на Комисията за финансов надзор (КФН). Това гласи текст от проектопромените в закона, който влиза на първо четене в икономическа комисия днес.

Според заместник-председателя на комисията и вносител на законопроекта Стоян Мавродиев в дългосрочен план с промените ще се стигне до пълна декларираност на дяловите участия на акционерите в небанковите дружества и ще се изсветли бизнесът. "Това е важно, защото комисиите за финансов надзор по цял свят имат пълни права да проверяват кои са реалните собственици на финансови компании, за да не се допуска някой да се скрие зад професионални директори или назначени акционери, каквито случаи има в някои компании", обясни Мавродиев пред „Класа".

Съществената промяна в закона ще бъде предприета и в Съвета за финансова стабилност, чиито

провомощия ще бъдат разширени. Вносителят на промените обясни, че това се налага с цел съветът да има регулярна дейност, която ще оценява макроикономическите индикатори и ще може да разработва адекватна финансова политика.

Мавродиев уточни, че внасянето на промени в закона за КФН се е наложило след направен анализ, който е установил, че заложените цели при създаването на КФН са частично и незадоволително изпълнени. Новите идеи включват и структурни промени. Зад тях няма политически мотиви, а по-скоро необходимост за оптимизация на броя на членовете на всички регулаторни органи, категоричен бе Мавродиев. По думите му това е било ясно регламентирано политическо намерение на ГЕРБ още преди изборната кампания. Експертът подчерта, че оптимизацията не касае само КФН, а всички регулаторни органи. Например подобна мярка вече е била гледана по отношение на ДКЕВР.
Още от статията на „Класа"

„Държавният стандарт за сиренето е готов", информира „Монитор"
Определени са точните параметри на държавния стандарт за бялото саламурено сирене, това съобщи вчера проф. Мария Балтаджиева. На последното заседание на работната група, която тя ръководи, документите са били одобрени окончателно от всички участници. Нямало е спор за показателите, които ще се следят стриктно, единствените разногласия са били свързани с името - дали да остане българско бяло саламурено сирене, или да отпадне думата, която определя националната принадлежност на тази уникална храна. Преди да влязат в сила стандартите, те трябва да бъдат изпратени в Европейската комисия за одобрение. През последните 10 години в производството на саламурено сирене навлязоха комерсиални технологии, които намериха почва заради слабия контрол, каза още проф. Балтаджиева. Хитреците са намерили начин да увеличават количеството на сиренето, като правят високотемпературна пастьоризация и добавят чужди мазнини към суровината. В този случай сиренето няма типичен аромат и е особено мазно. Не е прекратена и старата практика да се продава неузрял продукт, обобщи тя.

Качеството на бялото сирене е основен фактор при избора на марка, според национално представително проучване, направено през април. Над две трети от анкетираните смятат, че сиренето на българския пазар е с ниско качество. Една четвърт от хората са склонни да пренебрегнат качеството на продукта, заради по-ниската цена, сочат още резултатите от анкетата.

Кравето сирене е кремавожълто, заради каротина, който се съдържа в млякото. Биволското обаче трябва да е с чист порцелановобял цвят. Така изглежда и овчето. У нас бяло саламурено сирене се прави от свежо краве, козе, овче и биволско мляко. Трябва да е зряло 30-45 дни в саламура при 10-12 градуса и накрая да е с 3,5 - 3,7% масленост, уточни още проф. Балтаджиева. 67 на сто от анкетираните смятат, че знаят какви са съставките на качественото бяло сирене. Парадоксално е обаче, че всеки десети мисли, че в сиренето трябва да има консерванти.
Още от статията на „Монитор"

„Все по-често банките са склонни на споразумения с длъжниците", казва в интервю за „Класа" Георги Дичев, председател на Камарата на частните съдебни изпълнители
Г-н Дичев, как се отрази икономическата криза върху изпълнителните дела, които кредиторите водят срещу длъжниците?
- Делата се увеличават доста бързо, през 2009 г. имаме 110 хиляди, а през 2008 г. - 70 хиляди. Статистиката показва, че през миналата година около 30% са делата, които водят банки, около 26% са в полза на търговци, около 16% - по молба на граждани. В същото време се наблюдава сериозно спадане на събираемостта, ако през 2008 г. събрахме 400 млн. лв., през следващата година - 365 млн. лв. И това е резултат от кризата, защото и бизнесът, и физическите лица изпитват сериозни затруднения. Но в последно време може да се каже, че преобладават делата на бизнеса, защото компаниите имат да събират много пари. Вижда се и как расте междуфирмената задлъжнялост.

Какво правите, за да накарате длъжниците да погасяват задълженията си?
- Работим много повече от преди. Опитваме се да обясняваме какви са законовите възможности. Непрекъснато влизаме в ролята на медиатори, водим преговори с длъжниците, убеждаваме ги да сключват погасителни планове, да се съгласяват на разсрочвания. Често кредиторите склоняват да предоговорят задълженията, понякога дори да опростят част от тях. Тази комуникация е много важна и никога един коректен длъжник не е имал проблеми със съдебния изпълнител. По-скоро проблеми имат хората, които се опитват за пореден път да не платят, опитват се да лъжат, а тогава трудно се водят разговори с кредиторите и те не са склонни да правят компромиси. Изобщо доста трудно е за всички в тази ситуация. При нас възнаграждението е процент от събраните пари и когато те намаляват, и нашата част пада, а в същото време работата се увеличава.

Тъй като имате поглед върху изпълнителните дела, можете да направите извод кои сектори от бизнеса са в най-тежко положение, нали?
- Строителството има най-сериозни проблеми. В затруднение са и всички сектори, свързани с него - производството на дограма, на бои, мебели. И в туризма има големи трудности, вече цели хотели се обявяват за продажба.

По-лесни ли стават продажбите на запорирано имущество, когато стават чрез сайта на камарата?
- В сайта се качват обявените за продан имоти. През м.г. реално по този начин са извършени 2516 публични продажби на недвижими имоти. Година по-рано са продадени 1177, виждате, че е сериозно увеличението. При движимите вещи сравнението е още по-фрапиращо. 462 са били продажбите през 2008 г., а на следващата година - 1600. Това са автомобили, телевизори, машини, стоки в оборот, дрехи на търговци и т.н. В интерес на истината колегите имаха съмнения, че при тази криза ще има толкова сериозен ръст на продажбите. Числата ни изненадаха, но си го обясняваме с факта, че при публичната продан се започва от по-ниски нива, цената е 25% под пазарната, на втори търг тя пада с още 20%. А и регистърът на публичните продажби, стартиран миналата година, безспорно даде резултат. Хората вече знаят къде да получат информация.

На какъв етап от процедурата се пристъпва към продажба на имуществото?
- Едно изпълнително производство задължително започва с покана към длъжника. С цел да се предотврати недобросъвестното поведение на някои длъжници, които биха си изтеглили парите от банки и биха разпродали имуществото си, законът позволява едновременно с поканата да се наложат запори на сметки и възбрана на имоти. Така че делото стартира по този начин. Ако няма резултат, се прави опис на движимо и недвижимо имущество. Ако и тогава няма плащане, се насрочва публична продан, която за недвижимите имоти трае един месец. По закон длъжникът може да спаси имота, ако плати дълга до последния ден на този един месец. Така че при съдебния изпълнител има период от няколко месеца, в които може да се погаси задължението.
Още от интервюто на „Класа"

„Строителството ще се възстанови с бавни темпове", казва в интервю за „Дневник" Снежана Семова, управител на "Сен Гобен Вебер България"
Френската компания "Сен Гобен - Вебер" започна изграждането на втория си завод в България край с. Изворско, близо до Варна. Търговското представителство на дружеството у нас е открито през 2001 г., а три години по-късно е регистрирано дъщерно дружество в България, което открива първата си складова база. През 2005 г. компанията придобива българския производител на сухи строителни смеси "Метакол" в Русе. Миналата година "Сен Гобен - Вебер България" откри и първия си завод за сухи строителни смеси, разположен в индустриалната зона на Костинброд. Той е с годишен производствен капацитет от 100 хил. тона, а инвестицията в него надхвърля 10 млн. лв. За плановете на компанията у нас разговаряхме с управителя на "Сен Гобен - Вебер България" Снежана Семова.
Как беше избран районът край Варна, в който "Сен Гобен - Вебер" реши да изгради втория си завод в България?
- Това е район, в който е концертиран един от най-големите пазари в строителния сектор у нас. Освен това край Варна има и много добри суровини, които са важни за нашето производство. Основната причина е стремежът на компанията да реагира на локалния пазар бързо и качествено, не само с консултантските си услуги, но и с количествата от материали, които произвежда, с максимален ефект за нея и за клиентите й.

Бизнесът на "Сен Гобен - Вебер" е ориентиран към локалните пазари и така сме адаптирали производството и организацията си, за да сме в непосредствена близост до клиентите си. Имаме и много ясен инвестиционен план, който доказва тази стратегия. Компанията ще продължи да строи индустриални мощности, защото българският пазар има нужда от бизнес, който да развива иновативни и ефективни решения.

Какъв е размерът на инвестицията и в какъв срок ще бъде реализирана тя?
- Инвестицията край Варна ще е 6.5 млн. лв. и ще бъде реализирана в рамките на една година. Това е съвсем реалистичен и нормален срок. Търсихме терена повече от две години, което е показателно за това, което компанията ще реализира в дългосрочен план. Ние вече имаме опит със завода си край София, в който вложихме 10 млн. лв.

Това е мощност с по-голям капацитет, но въпреки всичко се справихме в същия срок. Натрупаните опит и познания ни дават право да твърдим, че следващата година по същото време ще имаме възможността да открием втория си завод в България.

Колко работни места ще бъдат разкрити в новия завод?
- С откриването на строителната площадка край Варна ще бъдат осигурени 120 работни места в рамките на една година. Със стартиране на работа самият завод ще осигури 20 постоянни работни места, като, в случай че се налага, персоналът ще може да бъде увеличен.

Сменният начин на работа, който се прилага в подобни предприятия, позволява броят на работниците да се управлява гъвкаво и да бъде увеличаван при нужда. Част от тях ще бъдат назначени още по време на строителството, за да мога да проследят изграждането на технологията, която ще трябва да управляват ефективно и безаварийно. Те ще бъдат част от екипа, отговорен за монтажа и тестване на съоръженията.

Какво е приложението на продукцията, която ще произвежда бъдещият завод?
- В с. Изворско ще произвеждаме 90% от всичко, което компанията предлага на пазара - от лепилата за керамика, през продуктите влизащи в топлоизолационните системи, до крайните фасадни покрития, които предлагаме. Както вече споменах, продукцията ни е предназначена за локалия пазар. Мощностите ни се развиват на базата на това, което строителите и инвеститорите очакват. Компанията се е постарала да присъства навсякъде в съседните страни както с производствени мощности, така и с дистрибуторска и консултантска мрежа.

В този смисъл това, което ще се произвежда в двата ни завода в България, ще бъде предназначено предимно за местния пазар. Важно е да се знае обаче, че "Сен Гобен - Вебер" не произвежда и не продава единствено и само продукти, а комплексни решения, включващи и съответното отношение и сервиз. Двете неща са обвързани.

За да бъде добре реализирано едно производство, продукцията му първо трябва да бъде предложена на клиента, а след това той да бъде обучен да я използва правилно, за да се постигне максимално добрият резултат. Именно затова ние сме развили екипи, които отговарят за всяка от тези стъпки - от консултацията до момента на прилагане на продуктите.
Още от интервюто на „Дневник"

„Превърнаха съда в черна овца", казва в интервю за „Стандарт" Божидар Сукнаров, председател на правната комисия и член на комисията по етика и превенция на корупцията на Висшия съдебен съвет
Г-н Сукнаров, постъпвал ли е сигнал във Висшия съдебен съвет за магистрати, зависими от наркотици и с различна сексуална ориентация?
- За две години и половина, откакто сме в тази комисия, няма постъпили подобни сигнали. Нито за магистрат със зависимост от дрога, нито за проблеми, свързани със сексуалната му ориентация. Постъпват най-различни сигнали - за използване на връзки, за неправилно решени дела... Непрекъснато извършваме проверки, но в голяма част от броя си тези сигнали са голословни. Когато наближат избори за административен ръководител на дадено населено място, по отношение на кандидатите започват да валят компромати.

Съдът ли е най-критикуваната брънка в системата?
- Съдебната система се идентифицира със съда, като той е нейното "лошо дете". Всички бели идват от него. Проявява се стремеж да се обезличи съдът като институция, което не бива да става.

Въпросът за достъп до класифицирана информация на членовете на ВСС породи много спорове. В крайна сметка - имате ли достъп или не до секретни данни?
- Ние казваме - имаме, но в Закона за защита на класифицираната информация това го няма. Там са изброени персонално - съдии, прокурори, но те имат достъп до информация по конкретното дело, по което работят. В предложенията за изменение на ЗСВ е залегнало, че председателите на съдилища и прокуратури следва да имат достъп до класифицирана информация, който да им се осигури от ДАНС. Но те всички са хора магистрати, как така на някого ще дадат, а на друг - не. Възниква въпросът защо еди-кой си не получава достъп, какви са причините за това. Това е мъгляв и неизвестен никому процес, а резултатът от него не подлежи на съдебен контрол. Категорични сме, че няма да искаме допуск, защото той не ни трябва. 

И ВСС като че ли се превърна в черна овца?
- Атака към ВСС в този му вид, когато стана постоянно действащ орган, имаше и от предишното правителство. И министър Миглена Тачева се мъчеше да ни сложи на колене - идваше тук, караше ни се. А правомощията на министъра са само да насрочва заседания на съвета и да ги ръководи. Което за мен също е безумие. Все едно представляващият ВСС да отиде и да ръководи заседание на Народното събрание или МС. Би било грубо нарушаване на независимостта на една от властите.

Защо се опитват да се месят в работата ви?
- От освобождението от турско робство всеки е гледал да управлява съда. Защото никога не се знае кой и кога може да попадне под ударите на правосъдието. Така че по-добре този съд да бъде послушен, манипулиран, зависим от някоя от другите власти. А не е ли конституционен пропуск - ВСС, органът, който ръководи "третата" власт, да няма право на законодателна инициатива. Мъчим се чрез министъра на правосъдието да прокараме законопроект. Това е парадокс, който връзва ръцете.

Тегне ли още сянката на Красьо Черния над Висшия съдебен съвет?
- Никой до този момент не е посочил кой от административните ръководители, назначени през периода на "пушилката Красьо", е предпочетен под негово давление. Щеше да се повдига обвинение срещу Красимир Георгиев, че е злоупотребил с влияние. Доколкото ми е известно, сега срещу него се води досъдебно производство за лъжесвидетелстване.

Викахте ли Красьо във ВСС?
- Разбрах от колеги, че е бил призован по дисциплинарни производства, но не се е явил. Не е и длъжен да го направи, дисциплинарните състави на ВСС не са разследващ орган. По случая "Красьо" обвиненията срещу колегите магистрати не бяха за това, че са успели да повлияят на ВСС, а че са търсили незаконни, непочтени начини да се издигнат в кариерата. Това е нарушение на етичните правила и нищо повече. И те си понесоха наказанията. Има още няколко производства, в най-скоро време и те ще приключат. 

Какво според вас е най-притеснително в съдебната система?
- Най-страшно е, и не го пожелавам на никого, да се изправи пред зависим или уплашен съд. Иначе, че съдилищата и прокуратурите допускат грешки, е вярно. Не е добре и това, че общественото мнение като че ли се подготвя предварително за "виновността" на съдиите - те със своята зависимост, обвързаност с групировки и политика ще са виновни, ако има оправдателни присъди. Но всякаква обвързаност трябва да бъде доказана.

Говори се за "Октопод" в съдебната система, министър Цветанов спомена за двама съдии, засечени със СРС в разговори с криминален контингент, знаете ли кои са?
- В момента се занимаваме с този случай, но проверката не е приключила. След края й ще обявим резултата публично.
Още от интервюто на „Стандарт"

„Без реформа ще избирате между малки пенсии и късно пенсиониране", казва в интервю за „Дневник" Флориан Фихтъл, постоянен представител на Световната банка за България
До края на май експертите на НОИ, правителството, работодателите и синдикатите трябва да представят в Националния съвет за тристранното сътрудничество мерки за реформиране на пенсионната система. Дебатът по темата беше прекъснат в началото на годината от социалния министър с аргумента, че в период на криза не може да се говори за повишаване на пенсионната възраст. Може ли България да си позволи по-нататъшно отлагане на пенсионната реформа и какви трябва да са основните й принципи и цели? По тези въпроси разговаряме с Флориан Фихтъл, представител на Световната банка за България.
Г-н Фихтъл, основният извод от последния доклад на Световната банка за пенсионната система в България e, че правителството няма време да отлага вдигането на пенсионната възраст. Какви рискове носи замразяването на дискусията по този въпрос, както направи кабинетът?
- Основаването на Консултативен съвет по пенсионната реформа, общественият интерес и изказванията на политиците по тази тема показват, че в България има оживена дискусия за това как да се осигури финансовата устойчивост на пенсионната система. Този публичен интерес е оправдан. През 2009 г. за плащането на пенсии са изразходвани 6.5 млрд. лв., или 26% от държавните разходи и почти 10% от БВП. Тъй като приходите от осигуровки не са достатъчни за разходите за пенсии, дефицитът се покрива от бюджета и така се застрашава постигането на средносрочната цел на правителството за балансиран бюджет.

Дискусията се фокусира върху финансовата устойчивост на цялата пенсионна система и увеличаването на пенсионната възраст е важна част от решението. Годините за пенсиониране могат да се увеличат по много начини.

Освен да се повиши възрастта, може да се ограничи ранното пенсиониране, да се затегне контролът при отпускането на пенсии по инвалидност, да се увеличи стажът, нужен за пълна пенсия. Всички тези възможности трябва да бъдат обсъдени от управляващите и съм сигурен, че това се прави.

Нека направя едно пояснение - не вярвам, че правителството има намерение да спре дискусията за пенсионната реформа, а дори и да иска, надали може да го направи. Демографският и макроикономическият натиск няма да позволят това да се случи. Ако не се направи нещо, в близко бъдеще България ще трябва да избира между по-ниски пенсии и по-висока пенсионна възраст. Вземането на решение по-рано, дори и ако то се приложи след години, е по-добрият ход. Това ще елиминира несигурността и ще позволи на работодателите и по-възрастните служители да се настроят към него.

Логично ли е оправданието на управляващите, че в условия на криза не трябва да се говори за повишаване на пенсионната възраст?
- Повишаването на пенсионната възраст е предизвикателство за всяка страна независимо от икономическото й положение. Важните реформи често се правят по-трудно в добри времена, когато има достатъчно пари и властва оптимизъм.

Мисля, че сега е подходящият момент да се осигури финансово устойчива пенсионна система, тъй като кризата фокусира вниманието върху структурните слабости и незавършените реформи в България и в Европа. Твърди се, че увеличаването на пенсионната възраст ще се отрази негативно на пазара на труда.

Възрастните работници ще останат за сметка на младите, за които ще стане още по-трудно да си намерят работа. Само че обсъждането на реформата, подготвянето на законовите промени, гласуването им от парламента и прилагането им ще отнеме време и за това не се притеснявам за въздействието им, ако въобще има такова, върху пазара на труда в кризата.

Освен това аргументът, че забавянето на пенсионирането ще затрудни навлизането на млади специалисти на пазара на труда, според е мен е най-малкото слаб. Младите и възрастните служители притежават различни умения и затова не са взаимозаменяеми.

Затова пенсионирането на възрастен служител в условията на криза невинаги означава освобождаването на място за млад работник. От друга страна, възможно е някои работодатели да използват пенсионирането, за да се освободят от възрастните служители, без да им плащат обезщетение.
Още от интервюто на „Дневник"