„Липсата на винетки вече предизвика хаос", съобщава от първата си страница „Сега"
Продажбите на винетки само в областните пътни управления и по ГКПП-тата вече предизвикват сериозно напрежение сред шофьорите. Вчера пред сградите на тези управления в Пловдив, Шумен, Стара Загора, Хасково, Варна и Русе се извиха дълги опашки от желаещи да си купят задължителните стикери за 2010 г. Досега винетки се продаваха и в бензиностанции, репове и пощенски клонове.
Чакащи пред пътното управление в Стара Загора се оплакаха, че винетки се продавали само на едно гише, а обслужването на един клиент отнемало по 10-15 минути. Подобна е ситуацията и в другите пътни управления. Те са по едно във всеки областен град и работното време на служителите е от 9 до 17 часа. В Хасково пускаха желаещите на порции и хората мръзнеха на студа. Пловдивчани пък се оплакаха, че няма кой да ги информира за продажбата на стикерите и много от тях обикаляли с часове по бензиностанциите.
Разпространението на стикерите стана проблем, защото от началото на 2010 г. дистрибуторът им е сменен. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) възложи тази дейност на сдружението между СИБанк и "ВИП Секюрити". Двете фирми бяха избрани през декември, но друг участник в конкурса - консорциумът между "ЛУКойл" и "Холдинг Пътища", който бе отстранен, обжалва процедурата и засега не се знае кога ще се сключи договор.
В края на януари изтича валидността на старите годишни винетки за 2009 г. и ако дотогава спорът не се разреши, шофьорите у нас масово ще се окажат без документ за придвижване извън населените места. По време на коледно-новогодишните празници от пътната агенция успокоиха, че имат негласна договорка с КАТ водачите да не се глобяват за липса на стикери поне до 31 януари 2010 г. От "Пътна полиция" обясниха пред "Сега", че гратисният период важи за всички видове винетки, т.е. и за хората, които през декември са си купили седмични или месечни.
В постановление №270 на МС обаче пише, че само годишните винетни стикери за 2009 г. важат до 31 януари на 2010 г. Затова и в областните пътни управления обясняват на шофьорите, че седмичните и месечни винетки, закупени в края на декември 2009 г., са валидни само до съответната дата на януари 2010 г.
В сложно положение са и фирмите за превози, особено за международните, които напускат страната и ще се върнат след 31 януари, когато се предполага, че КАТ вече ще проверява и глобява.
Пътната агенция все още не е решила как да постъпи в спора между кандидатите за дистрибутори. На 30 декември КЗК експедитивно отхвърли жалбата на "ЛУКойл"-"Холдинг Пътища" срещу отстраняването на консорциума от конкурса. Вчера обаче се оказа, че двете фирми са поискали и прекратяване на процедурата. По този казус КЗК все още не се е произнесла. И двете решения могат да се обжалват пред ВАС и изобщо не е ясно кога спорът ще бъде решен окончателно.
Още от статията на „Сега"
„Бедните няма да плащат здравни осигуровки", информира от първата си страница „Монитор"
Бедните и безработните да бъдат освободени от здравни осигуровки и лечението им да е за сметка на държавата. Това предвижда единият от вариантите, който ще обсъждаме от март, съобщи вчера здравният министър Божидар Нанев след среща с премиера Бойко Борисов, финансовия си колега Симеон Дянков и директорите на болници от цялата страна. Възможно е да бъде въведен и процент за доплащане на здравните услуги, разясни Нанев. Тепърва ще се обмисля и дали то да е за сметка на пациента или на частен здравен фонд, в който болният се осигурява допълнително. Обсъждането на вариантите със съсловните и пациентските организации ще започне най-рано след месец. Ако идеята за доплащане бъде приета, то ще влезе в сила най-рано през 2011 г. По думите на здравния министър Нанев това не може да стане по-скоро, тъй като остойностяването на медицинските услуги, което досега не е правено, се очаква да бъде завършено до края на февруари. Самата идея за доплащане в болниците е част от реформата в здравеопазването и преструктурирането на болничната помощ, припомниха от Министерството на здравеопазването. Преструктурирането на лечебните заведения пък ще започне още тази година. Тези от тях, които не отговарят на критерии за бърз и лесен транспорт на болни, модерна апаратура и 24-часов прием на болни, ще бъдат превърнати от многопрофилни болници в такива за долекуване или в хосписи.
Реформата в здравеопазването правим в услуга на пациентите, а не за лекарите или за правителството, подчерта министър-председателят Бойко Борисов. Искаме всеки един детайл да бъде включен в наредби и да знаем, че след 10 години ще имаме здравеопазване на европейско ниво. За тези, които имат пари, трябва да им се даде възможност да си доплащат.
Укрепването на Спешната помощ ще бъде един от приоритетите на провежданите промени. За тази цел през следващата година са предвидени с 30 млн. лв. повече в бюджета. Предвижда се обновяване на апаратурата и повишаване на квалификацията на хората, подчерта още министър Божидар Нанев и добави, че заплатите на работещите там ще бъдат увеличени с 10 на сто.
Между 550 лв. и 700 лв. вземат месечно сега спешните доктори. Заради ниските заплати в центровете има непрекъснато текучество, над 300 свободни щата има в спешната помощ в цялата страна, припомниха от центъра за спешна помощ София - област.
Още от статията на „Монитор"
„Куршум за Боби, арест за Маргените", обобщава от първата си страница „Стандарт"
Четири нагли куршума затвориха завинаги устата на скандалния радиоводещ Боби Цанков. Двама килъри разстреляха посред бял ден на пъпа на София наследника на Георги Стоев. Ден преди убийството Цанков обещаваше поредни сензационни разкрития за Наглите.
7 часа след показния разстрел барети с калашници закопчаха братята Маргени - Красимир и Николай Маринови. В ареста е и Стефан Бонев - Сако, съобщи прокурор №1 на София Николай Кокинов. През деня спецчасти нахлуха в офисите на Бул Инс. Привечер те блокираха и тузарския комплекс Царско село. В СПА комплекса намерихме 2 пистолета. Вероятно с тях е разстрелян Цанков, казаха за "Стандарт" разследващи. Отмъщение на Наглите пък е друга версия за убийството. Цанков дал на прокуратурата информация за закопчаването на тарторите.
Още по темата от „Стандарт"
„Маргините и Сако в ареста след убийството на Боби Цанков", обобщава от първата си страница „Дневник"
Центъра на София на бул. "Александър Стамболийски" паркира брониран джип, собственост на Златомир Иванов - Златко Баретата. От него слизат трима мъже. Единият е Боби Цанков, който отива на среща в офиса на Лъчезар Таков - адвокат на Баретата. Другите двама са от охранителна фирма, свързана също с ...Баретата. Това са били последните минути на "скандалния радиоводещ", който беше застрелян от упор в безистена преди да стигне до кантората. Пет часа по-късно полицията арестува Красимир и Николай Маринови - братя Маргини, и Стефан Бонев-Сако.
Арестите са във връзка с разстрела на Боби Цанков, заяви пред "Дневник" градският прокурор на София Николай Кокинов. В същото време на въпрос каква е връзката на задържаните с убийството на Боби Цанков, вътрешният министър Цветан Цветанов обяви, цитиран от агенция "Фокус": "Тук не говорим за убийството. Тук говорим за това, което беше начертано като действия на днешното съвещание между Прокуратурата и МВР. Така че в тази посока в момента вървим към полицейски задържания в рамките на 24 часа на тези лица и може би в процеса на работата могат да бъдат задържани и други лица, за да се проведат съответните чисто полицейски действия".
Николай Кокинов обяви, че се работи по поне три версии за убийството, но отказа подробности. Ако се разгледа биографията и последните активности на представящия се приятел на "подземни босове" Цанков обаче причините могат да са много повече (портрет на стр.4). Основните версии, които се коментираха вчера са около 1. засегнати интереси заради публикациите на Цанков 2. дългове или 3. преразпределение на пазара на наркотици.
Последният скандал с убития беше в средата на ноември, когато Сако беше задържан заради сигнал на Цанков че е заплашвал да го убие, ако не престане да говори за Мето Илиенски. По това време бившият радиоводещ вече публикуваше в седмичника "Уикенд" поредицата си за подземните босове и се изявяваше и в други медии с различни истории за знаковите убийства на мутри, поръчителите им и за връзките в българската мафия. Малко по-късно Сако беше освободен под гаранция, а Цанков публикува първата си книга "Тайните на мутрите". В последния си брой за 2009г. "Уикенд" твърдеше, че Сако отвел МВР към бандата за отвличания, заловена в операцията "Наглите". В последната си публикация в броя на седмичника от 1 януари, Цанков за пореден път твърди, че Мето Илиенски е жив и се е върнал в София.
Още от статията на „Дневник" и портрет на Боби Цанков
„Хазната губи 200 млн. лв. от фиктивен износ на наши цигари", предупреждава от първата си страница „Класа"
С около 200 млн. лв. по-малко от планираните акцизи върху цигарите са влезли в хазната през 2009 г., съобщи пред „Класа" земеделският министър Мирослав Найденов. Той уточни, че е получил информацията от шефа на митниците ген. Ваньо Танов преди новогодишните празници. Според Найденов основната причина се крие в нелегалната търговия с български цигари. Схемата е проста: прави се експорт на цигари, които са без бандерол, и веднага след това се осъществява внос обратно в страната.
Ръководството на „Булгартабак" трябва да обясни какво предприема към фирмите износителки, след като получи подобна информация, каза Найденов. Защо имаме толкова голям износ на „Виктори", след като тази марка освен в България не се пуши другаде? Как така се случва, че голяма част от изнесеното „Виктори" се връща обратно в България, попита министърът. Той ще поиска от „Булгартабак" да обяснят защо само 10% от тютюна, който фабриките влагат в цигарите, е български. Все пак държавата е мажоритарен собственик в тази компания и би трябвало малко по-добре да се защитават интересите на нашите производители.
Найденов заяви, че има определени забележки към дейността на дружеството, но като страничен наблюдател не разполага с допълнителна информация. До редакционното приключване на броя той все още не се беше запознал с доклада на ръководството на „Булгартабак".
На срещата при премиера Борисов броени дни преди края на миналата година беше възложено на ръководството на холдинга да подготви доклад за дейността на дружеството заедно с вижданията за приватизацията му. Докладът трябваше да е готов до 5 януари.
Междувременно Мирослав Найденов се срещна с ръководството на Асоциацията на тютюнопроизводителите, за да представи позицията на България, с която искаме от ЕК одобрение на държавна помощ за сектора. Позицията е изпратена ден по-рано до Елена Мангана, министър на земеделието на Испания, която председателства Съвета на министрите по земеделие и рибарство на ЕС.
Още от статията на „Класа"
„Столицата пак капитулира при първите снежинки", обобщава „Сега"
Затворени булеварди, непочистени улици и тротоари, непоносими закъснения на градския транспорт и тежки задръствания, над 400 леки катастрофи. Това е равносметката от поредния снеговалеж в София, който за зла участ на софиянци започна да вали малко преди пиковите сутрешни часове вчера. Общината обаче отчете, че столицата е проходима при зимни условия, с малки изключения. А зам.-кметът Минко Герджиков призова гражданите: "Нека приемаме със смирение природните бедствия".
Данните на Столичния инспекторат показват, че в първия час от началото на снега по улиците са излезли 61 снегопочистващи машини, а до обяд броят им вече е бил 198. "Малко преди обяд всички улици с масов градски транспорт бяха вече обработени", отчете зам.-кметът по екология Мария Бояджийска. След това е започнало бутането на снега в кварталите "Нови Искър", "Надежда", "Люлин", "Сердика", "Витоша", "Кремиковци".
Аварирали автобуси и коли обаче буквално затвориха няколко основни булеварда и причиниха огромни задръствания. В двете посоки беше спряно движението по бул. "Черни връх", "Яворов" и "Св. Наум", след като коли на градския транспорт не успяха да се преборят със снега. Тир се завъртя и парализира трафика по ул. "Суходолска". Почти невъзможно беше движението и по бул. "Драган Цанков" до телевизионната кула, "Никола Вапцаров", "Евлоги Георгиев" и "Мадрид", "Цар Борис III", Околовръстното шосе. На този фон градският транспорт се движеше с около час и половина закъснение. "С изключение на Банкя, моста "Чавдар", "Св. Наум" навсякъде транспортът се движи без прекъсване", каза зам.-кметът по транспорта Любомир Христов. Оперативният щаб в общината е оставен в ръцете на зам.-кметовете, тъй като Йорданка Фандъкова е в отпуск.
"Фирмите излязоха да чистят късно. По договор те трябва да започнат обработване на улиците до 2 часа след началото на снеговалежа, но определено имат проблем с преценката си кога да излязат да чистят", обясни шефът на Столичния инспекторат Веска Георгиева и допълни, че все още синхронът и разпределението на техниката на фирмите не били добри. Сред забавилите се фирми Георгиева посочи "Чистота - Искър", "Титан - АС" и "Интерекосервиз". За сметка на това във високите райони на столицата, където снегът започна по-рано, снегорините излезли още в 4 ч. сутринта.
"С малки изключения фирмите се справиха добре. София е проходима при зимни условия. Не можем да очакваме да е като през юли, а задръствания си има винаги", обобщи Георгиева. Все пак 9-те фирми отново ще бъдат санкционирани за несвършената работа. При първия сняг общината им е удържала половината от сумата или 1.5 млн. лв.
Още от статията на „Сега"
„Хотелиери не свалят цените след празниците", разкрива „Монитор"
Хотелиерите по курортите у нас не възнамеряват да свалят цените след отминаването на празничния пик. Това казаха за "Монитор" представители на туристическия бранш. Ще увеличим добавената стойност, поясни Златко Златанов, председател на Сдружението на хотелиерите и ресторантьорите във Велинград. На Нова година заетостта в курортния град била 100%, а в първия работен ден на 2010 г. е вече около 50%. Като цяло се готвим за криза, допълни Златанов и заяви, че макар че цените няма да бъдат бутани надолу, бонусите към тях ще се увеличат с 50% и ще се изразяват в повече безплатни процедури, допълнителни дни към вече предплатен пакет. В оптимистичен вариант велинградските хотелиери се надяват на 50% сезонна заетост.
Други хотелиери отчетоха празничен сезон на пазаруване в последния момент.
Според Сийка Кацарова, търговски директор на верига хотели, около 30% от хората буквално са изчаквали последните часове и тогава са правели своя избор. Въпреки постигната 100% заетост по празниците, тепърва ще се търсят нови пазарни механизми хората да бъдат привлечени с качество, каза още Кацарова. Корпоративните събития са почти напълно отрязани и затова ще разчитаме увеличение на бонуси в офертите, като няма да сваляме цените, допълни тя.
Почти на 100% са били заети местата и в Боровец, каза за "Монитор" Нели Сандалска, директор на "Бороспорт". Според нея до 15 януари заетостта се уплътнява от руските туристи, но след това броят на техните чартъри значително се свива. През февруари обаче предстои ваканция за децата във Великобритания и затова се очаква ръст на туристите оттам. Служители в туроператорски агенции масово снимат заснежените писти и изпращат пресни кадри по електронната поща, за да докажат, че зимните ни курорти предлагат отлични условия за ски, разказа Сандалска и допълни, че британците остават туристи номер едно по численост Засега сезонът се движи добре, тъй като свиването в броя на туристите до този момент е едва 2% спрямо предходната година.
Според Витан Иванов, председател на Софийския туристически район, средната заетост е била около 80%. В столицата заетостта на хотелите е била на обичайните си нива от около 60%. Пампорово е с обща заетост от над 80%.
Александър Краваров, кмет на Банско каза за "Монитор", че докато по коледните и новогодишни празници заетостта е била на 50% от българи, в момента в курорта преобладават руснаци, гърци, румънци и англичани, които формират над 60% заетост.
Още от статията на „Монитор"
„Съдът потвърди, че мандрите се наговаряли за цените", съобщава „Сега"
Производителите на сирена и кашкавали изкуствено са надували цените през лятото на 2007 г. Това установи последната инстанция на Върховния административен съд и така потвърди глобата, която Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи още през 2008 г. на две асоциации на млекопроизводители. Те не могат вече да обжалват глобата и ще трябва да платят общо 25 000 лв.
Това е втората подобна санкция за картелно споразумение, потвърдена окончателно от съда, след като през лятото на 2007 г. КЗК почна една след друга проверки на производители на олио, застрахователи, производители на месни продукти и пр. Засега последната инстанция на съда е потвърдила само глобата на фирмите, които сключват застраховки "Гражданска отговорност". Те вече платиха 2.4 млн. лв.
През есента на 2007 г. КЗК се самосезира след медийни публикации и претърси офисите на Националната асоциация на млекопреработвателите, оглавявана от Михаил Тачев и Асоциацията на млекопреработвателите, оглавявана от Димитър Зоров. Според КЗК са били намерени доказателства за намеса в ценообразуването чрез установяване на минимален праг за изкупните цени на суровото мляко и на базови цени на сиренето.
Асоциацията на млекопреработвателите в България дори бе въвела типов договор за изкупуване на мляко, съдържащ система от премии и санкции за качество. Съдът твърди в заключението си, че обвързването на цените на млякото с качеството му чрез система от премии и санкции е намеса на асоциацията в ценообразуващия механизъм на изкупуваното сурово мляко.
От 2007 г. насам производителите започнаха да оправдават драстичното повишение на цените със сушата и с изравняването на цените у нас с тези в ЕС. Тогава само от юни до септември 2007 г. цената на млечните продукти скочи с 50%. Кашкавал "Витоша" поскъпна с 36% за цялата 2007 г.
Още от статията на „Сега"
„Парите за пенсия донесоха 7% доход", информира „Стандарт"
Частните пенсионни фондове постигнаха над 7% доход за натрупаните в тях пари през изминалата година, сочат данните на Комисията за финансов надзор. Този резултат е много добър на фона на предходната 2008 г., когато заради срива на фондовата борса универсалните пенсионни фондове отчетоха отрицателна доходност от минус 20%. През миналата година въпреки големите колебания на фондовата борса пенсионните фондове успяха да излязат от кризата и да реализират стабилни резултати. Средната доходност на универсалните фондове, в които се осигуряват всички работещи, за 2009 г. е 7,22%, а на доброволните - 7,25%. Но това е по-малко от лихвите по едногодишните левови депозити в банките, които през миналата година се движеха между 8,24% и 9,85%. Оказва се, че спестяванията в банките са били изгодна инвестиция спрямо задължителните отчисления за втора пенсия в частните фондове. Не всички универсални пенсионни фондове (УПФ) обаче са донесли по-ниски лихви от банките. Доходността на УПФ за миналата година се движи в доста широките граници от 5,5% до 14%.
При доброволните пенсионни фондове ситуацията е подобна - доходността на отделните компании се движи между 2,77% и 9,57%. Но не трябва да се забравя, че при спестяване в доброволен пенсионен фонд се ползват и данъчни облекчения.
Още от статията на „Стандарт"
„Междуфирмената задлъжнялост застигна и застрахователите", обобщава „Дневник"
Междуфирмената задлъжнялост, която се сочи като един от големите проблеми в момента на кризата, вече засяга и застрахователни компании. Това коментираха техни представители пред "Дневник" по повод забавени плащания между дружества по застраховката "Гражданска отговорност", или т.нар. регресни искове.
Те се изплащат, когато при катастрофа собственикът на пострадал автомобил изиска обезщетение по "Автокаско" от своя застраховател, а той след това си търси парите от дружеството, направило "Гражданска отговорност" на виновния автомобил. Често обаче обезщетенията по "Каско" са по-високи от тези по "Гражданска отговорност" и това е и една от причините за забавяне, докато се уточни какви суми ще си платят компаниите, обясниха застрахователи.
"На база информацията, която имам за регресните искове, задълженията по тях не застрашават финансовата стабилност на отделни дружества и на пазара като цяло", коментира заместник-председателят на Комисията за финансов надзор Емил Атанасов. По оценки на комисията в началото на 2010 г. нетните задължения на компаниите по "Гражданска" са около 9-10 млн. лв. Това е близо 3% от изплатените обезщетения по "Каско" за първите десет месеца на миналата година и 6% от плащанията по "Гражданска отговорност" за същия период.
Според представители на бранша обаче в последните месеци задлъжнялостта по автомобилните полици е достигнала 20 млн. лв. и отделни дружества са спрели плащания през ноември и декември. Неофициално представител на компания каза, че един от водещите застрахователи по пазарен дял при "Гражданска отговорност" им дължи близо 7 млн. лв.
Никой обаче не пожела да застане с името зад твърденията кои компании не плащат. Неофициално застрахователи сочат "Лев инс", "Бул инс", "Евро инс", "Български имоти", но представители на тези компании отрекоха да имат проблеми.
"За 2009 г. 80% от исковете към нас вече са погасени, а по останалите 20% се работи, за да се изплатят и те", обясни пред "Дневник" Стефан Софиянски, изпълнителен директор на "Лев инс". Той каза, че има компании, които предявяват претенциите си накуп 2-3 дни преди да изтече давностният срок, а е нужно време да се обработят документите. "Ако някой има сериозно проблеми и е закъсал за 100-200 хил. лв., редно е по-скоро КФН да направи проверка на финансовото му състояние", каза Софиянски.
Още от статията на „Дневник"
„Купуваме кола с 10% отстъпка", съобщава „Стандарт"
С около 10% паднаха цените на употребяваните коли от среден клас с настъпването на 2010 г. Причината е, че внесените от автотърговците возила през 2009 г. вече остаряха с още една година и е нормално цената им да падне. Това заяви пред "Стандарт" председателят на сдружението на автокъщите "Дупница Ауто" Вергил Кацов.
Сметките показват, че най-търсените автомобили втора ръка на пазара с цена между 5 и 10 хил. лв. ще поевтинеят с до хилядарка. Така например Opel Vectra с много екстри, производство 2000 г., през последните няколко месеца вървеше средно по 5000 лв. Сега след добър пазарлък същият автомобил може да се купи за 4000 лв. За по-новичка кола от този клас на 5-6 години или за по-луксозен модел на десетина години може да се смъкнат и над 1000 лв. от цената. За по-малките коли и по-старите модели намалението в цената едва ли може да бъде над 200-300 лв.
По-сериозно оживление на пазара обаче се чака при мощните лимузини и джипове. От 1 януари тази година отпадна задължителният акциз, който плащаха купувачите на автомобили с мощност над 163 конски сили. Така цената им пада с няколко хиляди лева. Според зам.-председателя на Асоциацията на вносители на автомобили Любомир Доросиев, цената на по-разпространените и търсени мощни возила ще падне средно с 4-5 хил. лв. спрямо миналата година, когато им се плащаше и акциз.
Поради тази причина последните няколко месеца на 2009 г. пазар за такива коли почти нямаше. Точна статистика липсва, но в периода септември-декември 2009 г. при различните търговци продажбите на такива автомобили бяха между 50 и 70% по-малко спрямо същите месеци на 2008 г. Според Вергил Кацов сделки с мощни лимузини и джипове през последните месеци на миналата година почти не е имало.
Още от статията на „Стандарт"
„Очакваме 3 млн. лв. приходи от реклама в метрото", казва в интервю за „Класа" изпълнителният директор на „Метрополитен" ЕАД Стоян Братоев
Г-н Братоев, какъв е капацитетът на метрото в момента, колко пътници превозвате на ден?
- Нашите прогнози бяха, че ще превозваме от 145 000 до 150 000 пътници на ден. Но от ноември насам имаме средно дневно около 180 000 превозени пътници. Дори в един предпразничен ден достигнахме 201 000.
Това ли е критичната граница по отношение на броя пътници, които може да поеме метрото?
- За да се подобри обслужването, трябва да се намали интервалът между влаковете. За целта в момента има процедура в Столична община за доставка на три нови влака. Така интервалът в час пик сутрин, който е около 4 минути, ще падне на 3 минути и 20 секунди. Така ще се возят с около 20 на сто повече пътници. Пътникопотокът постепенно ще нараства. За втория метродиаметър ще има друга процедура. Ще бъдат поканени всички големи европейски производители, а и не само европейски. Там съвместимостта няма да е основно изискване, за разлика от поръчката за първия диаметър, където трябва да има 100% съвместимост с останалите 21 влака.
При втория диаметър всички влакове трябва да са от един тип. Какъв ще е той, ще стане ясно от търга. Нашето желание е те да са модерни и хубави.
На какъв етап е строителството на втория метродиаметър? По кои станции работата е най-напреднала?
- Обектите са в различно състояние, но спазваме графика без съществени отклонения. Станция „Банишора" трябва да е готова първа като конструкция. Вече са готови стените, покривните плочи и се работи по вътрешните конструкции. При станцията до Централна гара се работи по стените, следват покривните плочи. По третата станция на Лъвов мост строителството започва през януари.
Пред ЦУМ се преместват комуникации, надявам се скоро това да приключи и през втората половина на януари да започне същинската работа по станцията. В станциите до НДК и музея „Земята и хората" се работи по вътрешните конструкции. На кръстовището на булевардите „Арсеналски" и „Черни връх" се работи по връзката между станцията и тунела. Под бул. „Черни връх" се дълбае тунел по нов австрийски метод. Изградени са 200 от общо 800 метра. На 11-ата станция между бул. „Джеймс Баучер" и РУМ „Черни връх" започна подготовката - преместват се канали. Втората половина на януари започва същинската работа.
Как ще се движат колите през Лъвов мост, все пак това е доста оживено място. Ще има ли сериозни задръствания?
- Мястото е тежко, но трябва да се мине оттам. Ще се опитаме максимално да запазим движението с временна организация. Ако трафикът по бул. „Сливница" се спира, в едното платно ще има двупосочно движение, а в другото ще се работи. Още се обмисля дали движението по бул. „Мария Луиза" ще се запази по време на строителството за 8 - 10 месеца само с двулентово движение. Но все още се работи по проекта за организацията на трафика, така че не мога да отговоря категорично. Няма вариант изцяло да спре движението по „Сливница", но може би това ще се случи в един момент по „Мария Луиза" за кратко.
Още от интервюто на „Класа"
„Доплащаме най-много за безплатни лекарства в ЕС", казва в интервю за „Монитор" председателят на Асоциацията на собствениците на аптеки маг. фарм. Николай Костов
Господин Костов, напоследък пациентите с хронични заболявания, които ползват безплатни медикаменти или с намаление от НЗОК, се безпокоят, че лекарствата могат да поскъпнат. Така прогнозираха от Комисията по позитивния лекарствен списък. От министерството уверяват, че това няма да се случи. Ще се стигне ли действително до оскъпяване на медикаментите?
- Сега действащата методика на ценообразуване генерира големи проблеми. Приема се най-ниската цена на определен медикамент от осем референтни държави. Икономическата криза обаче удари доста силно някои от тези страни, като Унгария и Румъния, където се стигна до девалвация на националните им валути. Това на практика доведе до нереалистично ниски, направо невъзможни цени, което от своя страна наложи оттегляне на немалка част от медикаментите от пазара.
Означава ли това, че и в България някои водещи в лекарствоснабдяването фирми ще се оттеглят? Вече имахме известен проблем с една от производителките на инсулин?
- За съжаление това вече се случва. Вече има медикаменти, оттеглени от пазара именно по тази причина. Все още няма обобщена информация за броя на спрените лекарства, но в нашите среди се говори, че те варират между 90 и 300.
Лекарствата за социално значими заболявания ли са?
- Да, за съжаление. Дали този процес ще спре, или ще продължи, могат да решат единствено самите производители и вносители на лекарства. Това зависи от ценовото ниво, което ще се наложи в нашата страна. Важно е да се знае обаче, че няма да се стигне до кой знае какво оскъпяване, тъй като лекарствата с техните цени вече са регистрирани, колкото ще се избегне нереалистичното спадане на цените, което демотивира компаниите, а дори и вносителите, да ги продават на българския пазар. Никой от тях не иска да работи на загуба, което е напълно разбираемо и логично.
Може ли да се отговори еднозначно ще усети ли увеличение на цените самият болен или повишението им ще бъде само за сметка на здравната каса - въпрос, който въпреки уверенията на здравния министър Божидар Нанев, все още тревожи пациентските организации?
- Не би следвало цените да се увеличат много, а по-скоро да се спре тяхното неразумно намаляване. През последните години всяка регистрирана цена бе все по-ниска и по-ниска, но това не може да продължава до безкрайност. Именно този процес следва да бъде спрян, стига да не е продиктуван от пазарни причини. Трябва да се знае, че България е една от малкото държави, да не кажа единствената, в която делът на заплащането от пациента на лекарствата е най-висок.
Още от интервюто на „Монитор"
„И от работата на администрацията зависят следващите избори", казва в интервю за „Класа" зам.-минисъттър на образованието Светлана Ломева
Госпожо Ломева, наскоро стана ясно, че Институтът за публична администрация ще се занимава вече и с публични политики. Промяната на наименованието означава ли, че в него ще се обучават освен държавни служители и политици?
- Не виждам защо. В момента имаме твърде много ангажименти да подпомогнем дейността на държавната администрация. Обучението на политиците е отговорност на политическите партии. Всяка централа, която мисли за бъдещето си, иска да се развива и има стратегия, трябва да развие собствени структури, които да правят вътрешнопартийното обучение. Не може то да се прави от някой друг.
В каква посока ще са промените?
- Неговите дейности по отношение на програмите, които ще бъдат предлагани, действително се променят. Но по отношение на целевата група - не. Това е институт, който продължава да бъде само за държавни служители. И аз съжалявам, че през всичките тези години той не е заел мястото, което заслужава да има. В нашето съзнание, когато говорим за администрация, си представяме хора, които местят папки от една страна в друга и обикновено създават проблеми, а не ги решават. В другите европейски държави се говори за граждански служители - те обслужват гражданите и решават техните проблеми. Затова смятам, че у нас има нужда от един нов тип мислене. Самият администратор трябва да бъде със съзнанието, че е граждански служител и е на мястото си, за да подхожда и творчески към законодателството. Казвам това, защото като човек, който идва от НПО, виждам, че голяма част от администрацията е много добре запозната със законодателството. Но тя използва своите правомощия, за да каже примерно как едно нещо няма да стане, защото законът не го позволява. В същото време не казва - този закон е създаден от и за хора и ако в момента не може да изпълнява това, за което е създаден, нека да предложим да бъде променен. Имаме нужда от ново мислене в администрацията, която да осъзнае гражданската си мисия да решава проблемите.
Затова ли ще ги обучавате в публични политики?
- Да. Много е важно да се разбере, че администрацията е тази, която прокарва политиките и ги изпълнява, защото по резултатите от нейната работа хората оценяват дадено правителство и съответно от това зависят следващите избори. Една политическа партия може да има чудесни идеи, които ако обаче бъдат направени лошо, си остават само на хартия в една програма. Изключително важно е да бъде подготвена администрацията за това, че публичните политики са до голяма степен отговорност на самата администрация. Има и друг голям въпрос, свързан с партньорствата. Бях изненадана, че институциите не използват достатъчно опита на НПО-ата примерно в писането на пилотни проекти. Този опит съвсем спокойно може да бъде осмислен, събран и да стане държавна политика. Това са само част от нещата, които ми се иска да влязат в обучението на администрацията, за да може тя действително да бъде основен и важен партньор в прокарването на политиките.
Бившият министър на държавната администрация Николай Василев организираше масово езикови курсове и обучения. Направихте ли анализ на ефективността на всичко това?
- В момента правим анализ на ефективността на проектите по програма „Административен капацитет". България вече близо четири години е член на ЕС и от тази позиция имаме отговорности и трябва да мислим за страните от региона, които са тръгнали по европейски път на развитие, и да споделяме с тях нашия опит. Институтът има за цел след няколко години, когато събере сили, да започне да им. Това ще ни постави в по-добра позиция.
Още от интервюто на „Класа"
„Изборният туризъм ще се премахне чрез задължителната регистрация за гласуване", казва в интервю за „Дневник" Михаил Константинов, член на ЦИК
Другата седмица работната група към парламента за промените в изборното закодонателство отново ще се събере, за пръв път през тази година. Защо според вас управляващите не лансират радикални идеи за промяна, каквито очаквания бяха създадени, включително и за спиране на изборния туризъм?
- Изборният туризъм се премахва чрез активната регистрация. Тоест правото да гласуваш (както впрочем всички други права) да не е безусловно. На избори да може да гласува само този, който до 31 декември предходната година се е регистрирал. Във Франция е така и даже мадам Саркози на два пъти не можа да гласува за собствения си съпруг. Щото забравила да се регистрира.
В половината държави по света конституциите са точно толкова демократични, колкото е нашата, но гласуване в чужбина няма. Някъде пък има гласуване по пощата и в това отношение българските избиратели са ощетени. В Литва всички могат да гласуват електронно от всяка точка на света чрез смарт картите си (всеки литовец над 18 години има такава карта). Така че трябва да намерим разумния баланс, като отчитаме традициите и настроенията на хората, които ясно заявиха, че повече няма да търпят манипулации на вота. Все едно дали чрез някаква псевдомажоритарност или чрез обикновен алъш-вериш с циганските гласове.
Казахте псевдомажоритарност - вероятно визирате последните изменения в закона, когато се допуснаха 31 мажоритарни кандидати?
- Именно. Тогава не знам с кой акъл (или по-точно съвсем без акъл) изборните корифеи от БСП ни в клин, ни в ръкав въведоха мажоритарен избор в един тур - най-страшния вид, избор във всеки от досегашните 31 многомандатни изборни района. Районите впрочем до 4 пъти се различават по население, така че глупостта тук беше пълна. Предполагам какви сметки са си правили на "Позитано" 20, но те излязоха абсолютно без кръчмаря.
Защото БСП се изхитри да спечели точно ... нула мажоритарни мандати! И записа най-големия изборен крах в новата си история. Ще припомня резултатите. ГЕРБ спечели общо 116 мандата, от които 25 мажоритарни. БСП спечели 40 мандата и нула мажоритарни. ДПС спечели 38 мандата, от които 5 мажоритарни. Ако я нямаше въпросната псевдомажоритарност, ГЕРБ щеше да има 103 депутати, БСП щеше да е с 46 депутати (не че има някакво значение), а ДПС пак щеше да си има 38 мандата. Но тогава на ГЕРБ щеше да му е много трудно да направи правителство на малцинството и коалицията във формат Европейска народна партия (ГЕРБ + Синята коалиция с много крехко мнозинство) щеше да е неизбежна. И историята на България щеше да е съществено различна.
Споменахте за разликата между избирателните райони в момента. Вие отдавна предлагате да бъде променено изборното райониране и да се намалят избирателните райони - на какъв принцип трябва да стане това?
- Промяната се налага от това, че сегашните 31 избирателни района се различават драстично по броя на населението и съответно по броя на мандатите, които се печелят на избори. Най-малките райони, те са четири-пет, имат по 4 мандата, а най-големият - Варненският, има 14 мандата. Това води до изкривявания на резултатите. Идеята е да се окрупнят районите, като се спазва принципът, че един район не се разделя на две части. Както и че се обединяват само райони с обща граница. Предлагаме да се обединят 22 по-малки района, от което ще се получат 11 по-големи. Като ги прибавим към останалите 9, получаваме общо 20 окрупнени избирателни района.
По този начин ще стане по-справедлива избирателната система за самите избиратели. Тя на национално ниво и сега е справедлива, тъй като всяка партия си получава мандатите, които й се полагат срещу общия брой получени гласове. Не е така на регионално ниво - там партийни листи с повече гласове могат да получат по-малко мандати. Тези аномалии ще се премахнат, ако се
приеме новото райониране.
Консултирали ли сте с управляващите от ГЕРБ тази идея?
- Експертите на ГЕРБ, които се занимават с тази материя, казват, че са съгласни да се промени районирането. Но известно е кой последен ще си каже думата.
БСП и ДПС съгласни ли са?
- БСП се инати. Понеже било трудно да накара две партийни организации да работят като една. Това не го разбирам. А ДПС не е изразило мнение. Според мен ДПС нищо няма да загуби.
Още от интервюто на „Дневник"