„Мъже в черно в Енергото", съобщава от първата си страница „Стандарт"
Мъже в черно изкараха акъла на баби, които чинно чакаха да си платят сметките за ток на гишетата на Енергото. Агенти на ДАНС в строги костюми и тъмни очила атакуваха клиентските центрове на ЕВН в осем града. Служителите изненадващо нахлуха в офиси на компанията в Стара Загора, Бургас, Кърджали, Хасково, Ямбол, Сливен, Крумовград и Загоре, съобщи шефът на "ЕВН България" Йорг Золфелнер. Те питали за началника и искали от него документи, доказващи направените от дружеството инвестиции. Папките да бъдат предоставени до 24 часа, настоявали костюмарите. "Държаха се учтиво, без агресия, но въпреки това стреснаха касиерките и клиентите. Не използваха качулките, които са задължителни при спецакции", коментира шефът на сливенския офис Александър Стратиев. Странно е защо търсят подобни документи в клиентските центрове, където се плащат сметки и се подават жалби, коментира Золфелнер.
Още от статията на „Стандарт"

„МВР ще тормози гражданите и като връща пари за паспортите", информира от първата си страница „Сега"
Гражданите, които ще поискат МВР да им възстанови парите за забавена експресна или бърза поръчка за нови документи, ще бъдат подложени на ново бюрократично изпитание. Те най-напред ще трябва да платят нови 40 лв. за обикновена поръчка, която се изпълнява за 30 дни. След това с бележката да отидат във финансовата служба на съответната полицейска дирекция, където да подадат молба за връщането на парите за неизпълнената бърза или експресна поръчка - съответно 80 или 200 лв. Ако се ползват услугите на банките, ще се наложи отново да се плати комисиона.

Схемата е вече изпробвана в Кърджали и Варна. В Кърджали, където се струпаха изселници в Турция и МВР не можа да им изпълни поръчките, парите са възстановявани без молба още същия ден. Във Варна обаче, където засега има само едно подадено заявление, човекът е получил сумата едва на следващия ден. В София моделът все още не е изпробван.

От пресцентъра на МВР обясниха, че това е единственият вариант да се върнат пари и макар да изисква разкарване, става бързо. "Парите, които ще се връщат, не са от бюджета на министерството, а от разплащателната сметка, където са събирани платените такси за нови документи", уточниха от вътрешното ведомство.

Ако проблемите в системата, доставена и поддържана от "Сименс - България" срещу договор за 116 млн. евро, не бъдат отстранени до две седмици, МВР ще трябва да връща пари и за нормалните поръчки. На 29 април изтича срокът, в който трябва да са готови първите обикновени заявки. Цената за лична карта е 18 лв., а за паспорт - 25 лв. От министерството не уточниха дали ще се компенсират гражданите при неизпълнение и на тези поръчки.

От старта на кампанията на 29 март до 12 април в цялата страна са приети близо 120 000 заявления за лични карти и паспорти. За този период новата система е успяла да произведе малко над 11 000 документа при денонощен режим на работа. Според договора със "Сименс" капацитетът трябва да е за производство на 7800 документа за 8 часа.

"Създадена е необходимата организация. Работи се денонощно и се надяваме, че ще наваксаме натрупаното изоставане", обясниха от МВР вчера.
Още от статията на „Сега"

„Бюджетът на НОИ отново е "на червено", разкрива от първата си страница „Дневник"
На фона на официалните прогнози за спадащи приходи и отварящи се дефицити в социалната система правителството продължава да финансира съмнителни в спешността си разходи.

Миналата сряда Министерският съвет е решил да отпусне 71.7 млн. лв. още тази година за строителството на многофункционална спортна база в София. Това става ясно от постановлението на кабинета, публикувано в Държавен вестник във вторник. Парите ще бъдат извадени от фискалния резерв.

Също във вторник с участието си в символична първа копка премиерът Бойко Борисов напомни за друг бюджетен разход за 2010 г., който кабинетът няма намерение да съкрати - 15 млн. лв. за изграждането на т.нар. Български Лувър.

Същия ден НОИ представи "оптимистичната" си прогноза за 140 млн. лв. допълнителен дефицит, който ще се отвори в държавните осигурителни фондове. Ден по-рано финансовият министър Симеон Дянков призна, че планираните приходи в бюджет 2010 няма да се изпълнят поне с 1-1.2 млрд. лв.

В края на март Дянков договори с работодателите и синдикатите пакет от 60 антикризисни мерки, с които се търсят официално 1.6-1.7 млрд. лв. да запълнят недостига в бюджет 2010. Експертите са единодушни, че съкращаването на държавни разходи е най-бързият начин да се спестят средства. А за да е и траен, трябва да се съчетае с реформиране на публичните сектори.

Въпреки рекордната субсидия от над 2 млрд. лв., предвидена в бюджет 2010, Националният осигурителен институт (НОИ) ще приключи годината с допълнителен дефицит от около 140 млн. лв. Прогнозата се базира на предварителните данни за приходите и разходите на държавното обществено осигуряване през първите три месеца на годината. Главният актюер на НОИ Антоанета Ганчева определи във вторник прогнозата като "сравнително оптимистична".

Към края на март в НОИ са постъпили с 33-34 млн. лв. по-малко осигурителни вноски от записаното в бюджета, заяви управителят на института Христина Митрева.
Още от статията на „Дневник"

„Разследват политическия чадър над Октопода", съобщава от първата си страница „Монитор"
Политическият елит, който десетилетие е осигурявал абсолютен комфорт на Алексей Петров ­ Трактора и престъпната му група, вече се разследва от прокуратурата.

Високопоставени източници от обвинението обясниха за "Монитор", че в момента се анализират купища нови доказателства, събрани срещу бандата на Трактора. Сред тях са и материали и свидетелски показания срещу висши магистрати и бивши управляващи, които са помагали на Алексей Петров, като са прикривали престъпната му дейност.

"Естествено е, че група, която толкова време е вършила тежки престъпления под носа на властите, е имала своите покровители на високи позиции. Целта на разследването в момента обаче е да се съберат солидни доказателства срещу тях и тогава да се повдигат нови обвинения", обясниха запознати пред "Монитор". Именно затова тепърва ще започнат разпити на лица от политическия елит, които са имали отношения с Трактора и аверите му.

Бившият съветник в ДАНС Алексей Петров вчера отново се изправи пред съда, за да поиска свобода. Трактора е обвинен в организиране и ръководене на престъпна група, занимаваща се с рекет, склоняване към проституция, пране на пари, данъчни и финансови престъпления, изнудване.

След 7-часово заседание обаче магистратите отказаха да го пуснат на свобода. В ареста остава и аверът му Марчело Джотолов, за когото прокуратурата твърди, че е ръководел „силоваците" на Трактора. В определението си магистратите от Софийския апелативен съд записаха, че е опасно Петров и Джотолов да напуснат килиите си в Националната следствена служба, тъй като те могат да извършат друго престъпление или да се опитват да притискат свидетели.
Още от статията на „Монитор"

„По-ниски данъци за зелени сгради", съобщава „Стандарт"
По-ниски данъци да плащат инвеститорите и собствениците на сгради с висока енергийна ефективност. За това настояват от Българския съвет за устойчиво развитие. До 85% могат да се намалят разходите за поддръжка и енергия на подобни домове и офиси, а разлика в цената за строителство им почти няма, заяви президентът на организацията Георги Коларов. Бизнесът може да се стимулира да инвестира в подобни проекти и с по-изгодни банкови кредити, каза зам.-председателят на съвета Цветелина Бориславова. Световна практика е правителството да създава специални фондове, които да поемат част от цената на тези инвестиции, защото те водят до спестяване на скъпоструваща енергия и помагат за опазване на околната среда. В момента за енергоефективните сгради, строени преди 2005 г., не се плаща данък сгради. Това трябва да се случи и с по-новите щадящи природата проекти. Създаването на национална сертификационна система за устойчиво строителство ще привлече и чужди инвеститори. Вече е проявен интерес от водещи датски компании.
Още от статията на „Стандарт"

„Френски компании с интерес към водната концесия в София", информира от първата си страница „Класа"
Заявен е конкретен инвеститорски интерес към преотстъпването на концесията на "Софийска вода". Това съобщи изпълнителният директор на дружеството Иван Иванов, който участва в семинар за френския опит в публично-частното партньорство във водния сектор.

Има проявен интерес към нерегулирания бизнес на „Юнайтед Ютилитис", в който влиза и концесията на "Софийска вода", включително от френски дружества, уточни Иванов. Това е логично, тъй като френските компании са едни от лидерите във водния сектор. Предполагам, че те ще се опитат да се включат в концесията на "Софийска вода", ако има сделка, допълни Иванов.

Посланикът на Франция у нас Н. Пр. Етиен дьо Понсен също потвърди интереса на френски фирми към водната концесия в София.

Според Иван Иванов една евентуална сделка няма да промени концесионния договор, няма да последват и никакви рискови стъпки при управлението на столичната ВиК мрежа.

„В „Софийска вода" не водим преговори, но получаваме информация, че има интерес към придобиването на част от акциите на „Юнайтед Ютилитис". Това са нормални бизнес практики, уточни шефът на дружеството. Като част от оперативното ръководство той е доволен, че има интерес към "Софийска вода", защото това означава, че дружеството се развива добре. Тази година компанията ще инвестира 50 млн. лева в мрежата. Миналата година вложените средства са 52 млн. лв., а до края на 2013 г. инвестициите трябва да стигнат 240 млн. лв. В бизнес плана на дружеството се предвижда на всеки 1 януари да се вдигат цените, но това зависи от регулатора.

„Водният сектор в България се нуждае от 12 млрд. лв. за реконструкции", каза пред участниците в дебатите министърът за управление на средствата от ЕС Томислав Дончев. Парите са необходими за подмяната на тръби и изграждането на пречиствателни станции. В същото време по Оперативна програма „Околна среда" за водни проекти се предвиждат 1,2 млрд. лв. Така се получавала сериозна разлика между осигуреното публично финансиране и нуждите на сектора, посочи Дончев.
Още от статията на „Класа"

„Как държавата стигна до ръба на фалита", анализира Юлиана Бончева от „Сега"
Ако Симеон Дянков беше ЕТ или ООД, трябваше да тича в съда да обяви, че е неплатежоспособен, и да започне процедура по несъстоятелност. Защото преди дни призна, че дължи на контрагенти над 2 млрд. лева, които не може да погаси, макар че е в забава.

Дянков обаче не е управител на фирма, а на държавните финанси. Хазната не може да обяви фалит, но може да приложи оздравителен план. 60-те мерки, спрягани напоследък като някаква правителствена програма, не се радват на особена подкрепа и ласкави оценки - вижда се, че са плахи, бавни, противоречиви и не борят причините за треската, а само се опитват да свалят температурата. Значи трябва нещо друго.

Как изобщо се стигна дотук?

"В 2008 г. аз разплатих всичко и не направих просрочия, които да влияят прокризисно още тогава", обяви бившият министър Пламен Орешарски в интервю, публикувано от "24 часа" на 1 април. Датата е важна - може би Орешарски се е пошегувал, а може би вестникът е възприел думите му като първоаприлска закачка...

Орешарски казва, че бил разплатил всичко, но фактите говорят друго. Към 30 декември 2008 г. бюджетът всъщност е бил длъжник с просрочени почти 82 милиона лева. По онова време хазната буквално преливаше от приходи и правителството на Станишев за няколко седмици профука милиарди за какви ли не проекти, проектчета, бонуси за чиновници, анекси за спонсори и приятелски фирми. Остава загадка защо на фона на голямото прахосване тогава кабинетът не е изчистил забавените суми, съвсем официално признати като просрочени. Та през въпросната 2008 г. само в Българския енергиен холдинг бюджетът наля половин милиард лева!!! (А ето че сега БЕХ ще бъде закрит, след като дори баща му - Румен Овчаров, призна, че е уродливо недоносче.)

Официалната статистика на МФ показва, че през годините централният и местните бюджети редовно са имали просрочени задължения, като сумата им през последната петилетка трайно се е вмествала в интервала 45-65 млн. лева. Такава информация се събира отдавна, като се публикуват обобщени данни за всяко тримесечие. Въпросната статистика разкрива, че с наближаването на изборния й провал тройната коалиция е изпуснала злия дух от бутилката.

Така в края на 2008 г., когато икономиката още не бе повалена от глобалната криза и създаваше милиарди бюджетен излишък, затлачените плащания счупват обичайната рамка и скачат над 81 милиона. В следващите месеци официално признатите просрочия на държавата и общините към бизнеса растат и скоро се удвояват - в навечерието на изборите, към 1 юли 2009 г., вече са 166 милиона. Заложените задължения бомби продължават да гърмят и през септември забавените задължения към бизнеса вече са 361 млн. лв. Това се случва просто защото предното правителство е подписвало договори и е пускало обществени поръчки, без хазната да разполага с пари да плаща на изпълнителите.
Още от статията на „Сега"

"Пари от парникови емисии отиват за саниране", съобщава „Монитор"
Част от средствата, които България би могла да получи от продажбата на парникови газове чрез схемата, предвидена по Протокола от Киото, може да бъдат насочени за саниране на стари жилища. Това заяви вчера строителният министър Росен Плевнелиев. Така до края на годината страната ни може да има работеща програма за тази цел, допълни той.

Строителният министър припомни успешния опит на демонстрационния проект, реализиран съвместно с ПРООН, по който до края на декември ще бъдат обновени още трийсетина жилищни кооперации. Според изчисления на икономическото министерство само санирането на панелките в България би направило ненужни 3000 мегавата мощности, колкото 3 енергоблока като първия по проекта в Белене.

В 720 000 панелни жилища в 18 900 блока в България живеят 1,7 млн. души, уточни той. Време е да намерим по-добри стимули, за да накараме хората не само да си държат парите по време на криза в банките на депозит, а да ги инвестират за подобряване на домовете си, призова Плевнелиев. Така те не само ще живеят в по-нормални жилища, но и ще спестят много от сметките за ток и отопление, добави министърът.

Според него по оперативна програма "Регионално развитие" има останали недофинансирани проекти за 120 млн. лв. за обновяване на обществени сгради - училища, детски градини и болници. Те могат да бъдат изпълнени със средства от други проекти които няма шанс да тръгнат, каза Плевнелиев. По този начин ще бъдат открити хиляди работни места в малки строителни компании, и то във време на криза, уточни министърът.

Вече сме разплатили около 125 млн. лв. от задълженията на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), припомни Плевнелиев. Последното авансово плащане от 30 процента на 40 компании беше направено в понеделник. Схемата за задължения при нас е ясна и ще бъдем първото министерство, което ще се опита напълно да ги изчисти, прогнозира той.
Още от статията на „Монитор"

„И през март новите кредити поевтиняват", обобщава „Сега"
Банките все по-масово свалят лихвите по новоотпуснатите кредити. Тенденцията, която се видя ясно през февруари, е продължила с пълна сила и през март. За да си осигурят по-висока печалба, все повече банки се принуждават да отпускат по-евтини потребителски кредити, включително и без обезпечение, а много трезори са свалили лихвите и по ипотечните заеми.

Най-ясно се вижда тенденцията при депозитите - 9 от 12 банки са свалили лихвите по влоговете през март. МКБ Юнионбанк например е намалила от 7.60 на 7.25% лихвата по своя "Сладък депозит" в левове. Доходността по тримесечния стандартен депозит в левове пък е паднала с 1%, а в евро - с 0.60%. SG Експресбанк намалява лихвата по своя депозит за първия шестмесечен период от 7 на 6% в левове и от 5 на 4% в евро. Намаления на лихви по депозити направиха също Банка Пиреос, Банка Алианц, Райфайзенбанк, СИБанк и Първа инвестиционна банка, Банка ДСК и УниКредит Булбанк.

Лихвите по кредитите също като цяло падат, но по-скромно и не толкова масово. SG Експресбанк например понижи лихвите в евро по жилищен кредит "Мост" с 0.15 - 0.50%. Банка Пиреос е подобрила условията по продукта си "Чудо". ОББ свали лихвите по стандартните си ипотечни заеми от 9.50 на 9.00% в левове и от 8.50 на 8.00% в евро. Банката облекчава покупката на жилище в определени градове - София, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Сливен, Добрич, Шумен и Русе. Райфайзенбанк също намали процентите по жилищните кредити с 0.50% в левове и евро. Това беше и единствената банка, която през март направи по-сериозна промяна при потребителските кредити. Трезорът стартира промоция за отпускане на потребителски заем без обезпечение с намалена с 1.50% лихва.

Всички тези промени засягат само новоотпуснатите кредити. УниКредит Булбанк например е вдигнала на 1 април лихвите по кредитите на част от старите си клиенти с 2.5% наведнъж, а на друга част - с 1%. Оттам обясниха стъпката с "промяна в пазарните условия".
Още от статията на „Сега"

„До един месец започва продажбата на държавните дялове през борсата", казва в интервю за „Дневник" Евгени Ангелов, зам.-министър на икономиката
Очаква се правителството да вземе решение за създаването на холдингов фонд по инициативата "Джереми" (JEREMIE), който да подпомогне бизнеса. Кога реално той ще заработи и как фирмите ще могат да кандидатстват?
- Целта е до края на седмицата окончателните документи да бъдат внесени в Министерския съвет, фондът да заработи реално до няколко седмици и до края на годината да започне финансирането на индивидуалните компании. Холдинговият фонд се създава по оперативна програма "Конкурентоспособност" и ще е с капитал 199 млн. евро. Като начало той ще управлява три фонда за дялови инвестиции - venture capital, growth equity и mezzanin*.

Venture capital фонд e за най-малките стартиращи компании. Той ще е с капитал  30 млн. евро, от които 21 млн. идват от "Джереми", а останалите ще бъдат привлечени от външни инвеститори. Вторият фонд - growth equity, отново е предвиден за малки компании, но които вече са една стъпка по-напред в развитието си. Те вече имат история и им трябва собствен капитал, за да продължат растежа си.

Третият фонд - mezzanin, е смесен между дялово финансиране и заемен инструмент. Growth equity и mezzanin фондовете ще бъдат финансирани с по 30 млн. евро от "Джереми" , което е 50% от капитала им. Останалите 50% ще се търсят от външни инвеститори. Това може да са ЕБВР или други мултинационални банки, както и частни инвеститори.

Задължение на фонд мениджъра ще бъде да намери останалите средства за капитала на трите фонда. Управителят ще се избира от Европейския инвестиционен фонд (ЕИФ), като един от критериите е дали има възможност да привлече, или вече е привлякъл допълнителни средства.

С новата схема на финансиране на холдинговия фонд, която беше одобрена и от експертите на ЕИФ, отпадна рискът помощта за компаниите да бъде класифицирана от ЕК като недопустима държавна помощ. Очаква се първи от трите фонда да заработи venture capital.

Той ще може да инвестира до 1.5 млн. евро в компания годишно. Имаме договореност с ЕИФ, ако стане ясно, че има достатъчно добри фонд мениджъри и компании, в които може да се инвестира, през 2011 г. да обявим още един или два фонда според това кой сегмент има такава нужда.

Кои бизнеси проявяват интерес към такова финансиране?
- Има доста широк спектър от индустрии, които имат нужда от дялово финансиране. Освен високи технологични и ИТ компании очаквам интерес и от фирми от преработвателната и други индустрии. Структурата на икономиката е такава, че имаме няколко десетки големи фирми и хиляди нови малки компании.

В същото време малко са фирмите в средния сегмент. Идеята на този тип финансиране е да помогне на малките компании да направят следващата стъпка и да станат средни. Трите вида фондове, за които споменах, ще търсят бизнеси, които ще могат да обслужват както българския пазар, така и регионалните. В глобален мащаб ще се оглеждаме за ИТ и аутсорсинг компании. С останалите пари от "Джереми" - още около 120 млн. евро, се предвижда да бъдат финансирани гаранционен фонд и кредитни линии за микрокредитиране чрез банките.

Защо се забавихте със схемите за технологично обновление на предприятията по оперативна програма "Конкурентоспособност", които чака бизнесът? Кога ще ги пуснете?
- До дни предстои да стартира схемата за малки и средни предприятия, а до две-три седмици ще бъде пусната и тази за големите фирми. Можехме да ги пуснем и през октомври м. г. и сега да имаме същите проблеми, каквито с подписаните в миналото 700 договора. Вместо това сменихме подхода и сега пускаме целия пакет документи, а не на парче, както в миналото. В момента, в който стартира схемата, се публикуват и насоките за кандидатстване, така че още при подготовката на проектни предложения да е абсолютно ясно коя компания за какво може да кандидатства.

Закъснението на насоките за кандидатстване, понякога с месеци след като е започнала схемата, беше една от основните причини за забавянето досега и една от най-сериозните забележки на бизнеса към администрацията.
Още от интервюто на „Дневник"

„Съдебната система да покаже, че няма недосегаеми", казва в интервю за „Монитор" Андрей Ковачев, евродепутат от ГЕРБ
Г-н Ковачев, Полша изживява голяма трагедия. Ще успее ли да я превъзмогне и да излезе по-силна след това нещастие?
- Наистина това е една огромна трагедия, и то не само за Полша, но и за цяла Европа. Всички сме солидарни с полския народ. Скърбим за хората, които загинаха в този ужасен инцидент край Смоленск. Символиката е много впечатляваща - нещастието се случва 70 години след престъплението, което е извършил Сталин в Катинската гора, когато са разстреляни огромна част от полския елит. Сега, когато най-накрая се събраха руснаци и поляци, за да направят възпоменание за жертвите, се случи нова трагедия. Отново е погубена част от полския елит. Сигурно много дълго ще се говори за това каква е причината за нелепата катастрофа, ще се обсъжда и въпросът кой трябва да понесе вината, дали е пилотна грешка. Остава ни да се надяваме, че занапред няма да се случват подобни инциденти. Що се отнася до Европейския парламент, днес (бел. ред. вчера) е ден на траур в целия Европейски съюз и знамената в Европарламента са спуснати наполовина.

Какви ще са според вас взаимоотношенията между Русия и Полша оттук насетне?
- Смятам, че двете страни нямат алтернатива и трябва да поддържат едни добри добросъседски взаимоотношения. Историята винаги ни учи, затова няма нищо по-добро от сътрудничеството и добросъседството. Всичко друго е конфронтация, недоверие, което според мен не е от полза на никого. Особено на съвременните граждани в 21-ви век, които посредством интернет са свързани с целия свят. Няма смисъл да продължава това недоверие, особено между съседски страни. И мисля, че това го разбират както в Полша, така и в Русия. Възпоменанието за жертвите в Катин е сигнал, че Русия и Полша са партньори. Затова трябва да забравим старата реторика, която съществуваше. Полша е в криза и целият Европейски съюз показва своята морална подкрепа на полския народ.

Какви са приоритетите ви в Европейския парламент. По какви проекти работите в момента?
- Като член на външната комисия в Европейския парламент съм ангажиран със създаването на новата дипломатическа служба, с приемането на нови страни - членки на Европейския съюз. Работя активно и по стратегията за Дунавския регион в комисията по регионално развитие.

Докъде стигнахте с работата по тази стратегия. Доколкото знам България има около 300 предложения по нея. Така ли е?
- До края на тази година Европейската комисия трябва да представи на Европарламента мненията на комисията за създаването на този Дунавски регион със съответните приоритети. А тук в парламента има сформирана група, в която работим за обобщаване на приоритетите на съответните страни членки. Всъщност България има около 250 проекта, свързани с Дунава, координатор е министерството на регионалното развитие. Трябва да намерим такива проекти, които са трансгранични и имат значение не само за България, но и за съседните на Дунава страни, като Румъния. Затова работя много усилено с моите румънски колеги. Ние поставяме акцента върху инфраструктурата, защото това е голям проблем за нас. Така че шансът за развитието на тази стратегия, особено в нашия регион, е изключително голям. Предоставят ни се големи възможности, особено след 2013 година, когато се разглежда новата финансова рамка. Защото в тази до 2012 година не са предвидени допълнителни средства.

Колко средства можем да получим?
- Това все още не е ясно. Всичко зависи от това колко сме активни, какви проекти имаме с другите страни членки и как ще ги защитим. Както казах, ние имаме около 250 проекта, предимно в областта на инфраструктурата. Имаме обаче и такива, свързани с образование, туризъм, транспорт, екология. Също така смятаме да възобновим и дискусията около проблемите в Черноморския регион. Има няколко инициативи, като черноморското взаимодействие. То според нас е малко занемарено. Проблемът е, че държавите в този регион са на различни етапи от своето икономическо и социално развитие. Затова и сътрудничеството между тях върви бавно.
Още от интервюто на „Монитор"

„Най-добрата антикризисна мярка е актуализирането на бюджета", казва в интервю за „Класа" Ганчо Ганчев, председател на научния съвет на фондация „Институт за икономика и международни отношения"
Доц. Ганчев, смятате ли, че предложените от правителството 60 антикризисни мерки ще бъдат одобрени от парламента?
- Най-вероятно ще минат в парламента, защото ще имат подкрепата на „Атака", въпреки че срещат сериозен отпор от останалите политически сили. Този отпор е, защото правителството не дава достатъчно убедителен отговор за проблемите на страната, не е много ясно каква е неговата стратегия.

Кои от предложените мерки ще имат най-голям ефект?
- Повечето мерки вероятно ще имат ефект, но в по-отдалечено бъдеще, а ние се нуждаем от действие в момента. Тук, честно казано, не виждам мерки, които да отговарят на потребностите на този етап на кризата, в който се намираме.

Къде трябва да бъдат насочени мерките тогава?
- Според мен най-важното е правителството бързо да се разплати с бизнеса, за да се вкарат пари в икономиката. Това е най-спешното. Относно другите мерки за реформи трябва да има ясна програма кога ще бъдат въведени, тъй като са важни за периода, когато излизаме от кризата, и икономиката трябва да формира някакъв нов модел на растеж. Трябва да има ясна визия за какви реформи става дума в пенсионната система, здравеопазването, административните структури и т.н.

Виждаме голям отпор от съсловните организации. Не ви ли се струва, че правителството остава доста самотно в опитите да прави реформи?
- Явно е, че без известни конфликти няма да мине. В областта на пенсионната реформа основните идеи за увеличаване на пенсионната възраст са неизбежни и е ясно, че не може да се стигне до пълен консенсус по всички реформи. Правителството трябва в един момент да поеме отговорност и някакъв риск. Това е неизбежно при правене на реформи.

Финансовият министър Симеон Дянков обяви, че до края на годината 1,2 млрд. лв. ще са по-малко приходите в бюджета. Това няма ли да се отрази на дефицита и той да нарасне?
- Възможно е да нарасне, но нещата зависят изключително много от усилията на правителството да събере приходите. Това е сериозен проблем, защото означава, че ще имаме по-тежък дефицит, отколкото сме планирали. Затова правителството трябва да има програма за намаляване на разходите и за финансиране на този дефицит.

Как ще се отрази отлагането на кандидатурата ни за влизане в ERM 2?
- Не беше правилно да отлагаме. Трябваше да останем с това предложение, тъй като то дава ориентир за стратегическата политика на страната. На този етап България би могла да обясни излизането извън рамките на Маастрихтските критерии с тежестта на кризата и други обстоятелства. Просто не би следвало да променяме целите толкова бързо. Ние естествено не бихме могли да кажем кога точно ще ни приемат, но като обща цел на политиката на правителството е нормално да настояваме и афишираме приемането ни в ERM 2?
Още от интервюто на „Класа"

„Покриваме почти всички критерии за еврозоната, а не само за ERM 2", казва в интервю за „Класа" Красимир Катев, икономист, бивш зам. финансов министър
- Г-н Катев, защо се налага правителството да отложи кандидатстването ни в чакалнята на еврозоната?
- Официалното обяснение е, че дефицитът нараства, но това според мен са кьорфишеци. Влизането в ERM 2 е право на всяка страна, член на Европейския съюз. Колко дълго ще се чака там, е друг въпрос, но няма никаква връзка с бюджетния дефицит. За мен е напълно необяснимо защо се правят такива изявления. По-скоро или е въпрос на неразбиране, или се дължи на инстинкта в търсене на висок политически рейтинг, всички неудачи да бъдат струпани на предишните управляващи. За мен това е мистерия.

Правилната позиция е да продължим да настояваме за бързо приемане в ERM 2. Ние го заслужаваме, защото покриваме почти всички критерии за влизане дори в еврозоната, а не в чакалнята. Лошото е, че такива сигнали създават впечатление в международната общност за разнобой, за липса на фокус и яснота в икономическите приоритети на правителството.

Не е ли много силно да наречете кьорфишек отказването за влизане в ERM 2 сега, след като е сред приоритетите на правителството?
- Думата отказване не е правилна. Ние сме осъзнали, защото са ни казали ясно, че тази година няма да влезем и ако кандидатстваме, ще получим отказ. Но приоритетът си остава и влизането би трябвало да стане в началото на следващата година. Дефицитът въобще не е причина за отказ за приемането ни в ERM 2. Дали са ни ясна индикация, че през 2010 г. не можем да влезем, защото не е политически приемливо. Еврозоната има други приоритети - спасява Гърция, чуди се какво да прави с Испания, Португалия, Ирландия и т.н. Няма политическа воля да се занимават с нас.

След като ни е даден такъв сигнал и ни е подсказано, че няма смисъл да кандидатстваме, защото ще получим отказ, най-лесно е да кажем - ние се отказваме да кандидатстваме, защото лошите, видите ли, пак крали, грабили. Това е малко двулично, след като знаем, че нямаме шанс тази година. А може съвсем честно да ни кажат, че сега ситуацията не е удачна и по, общо взето, независещи от нас причини ще отложим. Приоритетът си остава, борим се с всички сили и най-вероятно влизането в ERM 2 няма да е през тази година, а ще е в началото на следващата. Това си остава приоритет №1 на правителството. Това бих направил аз, а начинът, по който се представи комплотът на обществото, е, че видите ли лошите крали, правили анекси. Ако е така - нека разследват, анулират, вкарват в затвора, но това не е причина ние да се отказваме от ERM 2.

Съществува ли възможност Брюксел да ни наложи наказателна мярка заради нарастващия дефицит?
- Не съм запознат с точната процедура, но ми се струва доста лицемерно, при положение че България ще има най-малкия бюджетен дефицит в ЕС, да не наказват страни, които имаха 10-13% дефицит през миналата година. Според мен не може да се очакват някакви санкции. Напротив - респектиращо е, че правителството работи прозрачно и е открито в комуникациите.
Още от интервюто на „Класа"

„Ще разкрия кой дърпа конците на Алексей", заявява в интервю за „Стандарт" лидерът на партия „Атака" Волен Сидеров
Г-н Сидеров, утре е първото заседание на комисията за контрол на ДАНС под ваше ръководство. Какъв ще е дневният ред?
- Нещата ще се концентрират върху сдаването на поста от Иван Костов, който досега председателстваше комисията. Ще има отчет от негова страна какво е свършила комисията и ще ми бъде предадена документацията досега. Оттам нататък дневният ред ще се определя от мен.

Ще направите ли сам ревизия на работата на Костов?
- Да, задължително. Един отчет не може да изчерпа всички въпроси, но не очаквам да изскочат неясни неща. По-скоро ще работим по посока на обществено значими проблеми. Например разследване на въпроса как Алексей Петров е бил назначен в НСС, от кого, кога, като какъв точно. Това остана неизяснено от комисията. Видяхме медийни изяви на разни хора, но искаме точна справка и ДАНС трябва да ни я предостави, какво е вършил и кой е назначил Петров. Това е станало по времето на самия Иван Костов, той е бил тогава премиер. Преди комисията не прие моето искане за изслушване на бивши вътрешни министри и шефове на служби.

Тогава Костов обясни, че отговорните за Алексей Петров ще бъдат изслушани в ДАНС и не е нужно да бъдат привиквани и в комисията.
- ДАНС си е ДАНС, а комисията е за контрол и трябва да бъдат изслушани при нас. Ние не работим с подмятания и слухове по медиите. Обществото държи да знае какъв в крайна сметка се е водил този човек, обвинен в тежки престъпления. Ако е бил на щат в НСС, да е ясно кой го е водил, кой го е назначил. Трябва да чуем Атанас Атанасов, Емануил Йорданов, самият Костов като премиер по това време. Алексей Петров трябваше да се изслуша по темата "Галерия", а беше питан за Ахмед Башев и Рибново. Аз държах още при разглеждането на разработката "Галерия" Петров да се изслуша, но това не стана. Костов обясни, че се е вдигнал много шум, Петров бил дал интервюта. На мен не ми се стори аргументирано това.

Сега по темата "Галерия" имам намерение да изискам информацията от 4-то районно, докъде е стигнало разследването по случая с Огнян Стефанов. Това остана неизяснено. Не си представям как цяло МВР и службите не могат и една нишка да извадят. Ще искам данните за разследването на този случай.

Кои са според вас свързаните лица с побоя?
- Тези, които ги наричат Наглите. Някои от тях, според моите данни, са хора на видна фигура от тази група, която е пусната под гаранция в момента.

За Антон Петров-Хамстера ли намеквате?
- Да, именно. Затова искам комисията да се запознае с разследването по случая. Ще искам да изслушаме и шефовете на в. "Галерия" - Кристина Патрашкова, Явор Дачков, трябва да обяснят, как се публикува класифицирана информация.
Още от интервюто на „Стандарт"