Руското правителство утвърди проектозакона „За платените автомобилни пътища", според който в Русия всяка съществуваща магистрала може да стане платена, ако се дублира от друг път - пък макар и маршрутът да минава по селата и да е три пъти по-дълъг, информира Газета.Ru.

Цената за преминаване ще се изчислява по „единна методика", която още не е утвърдена, но чиновници са посочили, че може да достигне до 4 рубли на километър.

Путин през есента бе посочил, че проектозаконът е насочен към закрепване гаранциите за инвеститорите, а не за удобство на автомобилистите. Тъкмо това се вижда от резултатите на днешното заседание.

Според проекта, платен може да стане всеки автомобилен път за общо ползване, който е подложен на предварителна реконструкция и има безплатен алтернативен обходен вариант. Обаче безплатният път може да е до три пъти по-дълъг от прекия маршрут, който вече ще се плаща. А ако мост или тунел направят пътя платен - то безплатната алтернатива въобще няма ограничение за дължина.

Вложениятa си инвеститорът ще връща не от такси за преминаване, а от наемите от бензиностанциите, складовете и супермаркетите в крайпътните терeни. Авторите на проекта все пак не са се решили да пуснат изцяло частниците вътре в бъдещия бизнес: „платените автомобилни пътища могат да са собственост само на държавата или на кметствата (общините)".

Експерти считат, че в този си вид законопроектът не може да бъде приет - не са разяснени най-спорните моменти: точно описание какъв може да бъде околният път и това, че платеният път може да бъде само ново построен, а не съществуващ и ремонтиран. В противен случай данъкоплатците ще плащат два пъти един и същ път. Реконструкцията засяга само горния слой, не повече от 40% от пътната настилка, а пътят е бил строен от транспортните данъци.

„Платени трасета има смисъл да се строят само там, където съществуващите пътища не се справят и има голяма интензивност на движение на автомобилите. За Московска област това са 50 -70 км. надалеч от Москва - по-нататък просто няма смисъл да се строят платени пътища. Платен път Москва - Владивосток няма да е привлекателен за нито един инвеститор, както и платени пътища в слабо населения Сибир. Междувременно 30 млн. души в Русия живеят в населени пунктове, които нямат достъп до федералната пътна мрежа".

Затова, докато не е изградена нормална пътна мрежа, да се говори за платени пътища е „престъпление", счита депутатът в Държавната дума Похмелкин. Според него, тъй като пътният данък е достатъчно висок, парите събирани от шофьорите са достатъчно не само за поддържането на съществуващите пътища, а и за строителство на нови. Но в пътното строителство има твърде много кражби и е виновно „изпразването на пътния фонд за последните шест години".

Едно е сигурно за момента: строи се платен маршрут Москва - Петербург. Цената за преминаване в Московска област ще е 1,5-4 рубли за километър, в Ленинградска област 1,2-3,09 рубли. При цена 4 рубли за километър (макар първоначално да бе обещана цена от 1 рубла), от Москва до Петербург с кола ще струва близо $100 - без да се слага бензина. Но нали това ще бъде пътуване по магистрала с осем платна, с разрешена скорост 150 км/ч.