Президентът Росен Плевнелиев, министърът на регионалното развитие Десилава Терзиева и министърът на транспорта информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов присъстваха на официалното откриване последния участък на АМ „Тракия". На събитието не присъства премиерът Пламен Орешарски.

По този начи магистралата, която се проектираше и изграждаше повече 40 г., днес бе завършена и официално открита. Церемония започна с водосвет отслужен от сливенския митрополит Йоаникии и старозагорския митрополит Галактион. Техни високи преосвещенства се помолиха за здраве и запазване живота на хората, които ще пътуват по новия аутобан.

Добре е, когато мечтите на Българите се сбъдват, особено когато става въпрос за половинвековната мечта. Президентът заяви, че ако преди 2009 г., се е строяло с темпо 9 км. магистрали в година от тогава насетне скоростта на изграждане е 60 км. на година.

Президентът посочи че аутобанът ще даде преимущесгво на Южна България, но това не означава, че северната част на страна ще остане пренебрегната. Напротив, отбеляза Плевенелиев, през идните 5 години ние също ще строим по 60 км. на година и така ще изградим магистрала „Хемус". Автомагистрала Струма също ще е факт до 2020 г. обеща държавният глава.

В речта си президентът заяви, че Европа не е окупатор, а приятел на България, който е дал 80% от средствата за изграждане на АМ „Тракия".
Министър Терзиева изрази своето задоволство от откриването на "Тракия" и допълни, че министерството на регионалното развитие ще продължи да работи за доизграждането на незавършените още аутобани - „Хемус", „Струма" и др. В тези 34 км. магистрала, които отваряме сега, има символика, защото съединява построеното досега през годините по трасето.

След официалните изявления президентът Росен Плевнелиев и министър Десислава Терзиева официално дадоха старт на „Тракия" като прерязаха "лентичката на обекта".

Реално движението обаче ще бъде пуснато в 14:00 часа.

Магистралата вече има разрешително за експлоатация от сутринта. Това обяви шефът на Агенция „Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров, непосредствено преди официалната церемония по откриването.

Автомагистрала „Тракия" е част от Трансевропейския транспортен коридор VІІІ. Изграждането й е приоритетен инфраструктурен проект с национално и международно значение. Общата дължина на проекта „Доизграждане на АМ „Тракия" лот 2, 3 и 4", финансиран по ОП „Транспорт", е 115 км. Стойността на безвъзмездната финансова помощ е 699 648 287,32 лв. с ДДС. От тях от Кохезионен фонд на ЕС са 513 970 279,58 лв., а от държавния бюджет - 185 678 007,61 лева.

Изграждането на първата в България магистрала започва през 1973 година. До промените през 1989 г. строителството се изпълнява предимно от "Пътни строежи", но участват и войските на Министерството на транспорта.

1978 г.  Готови са първите 10 км. до отбивката за Нови хан.

1984. Магистралата стига до Пловдив.

1995 г. Правителството на Жан Виденов тегли заем от Европейската банка за възстановяване и развитие и на 17 ноември 1995 година открива 32 км участък от Пловдив до Оризово - от 132 km на автомагистралата до края на 165-ти km (по проект 167+500) при пътен възел Плодовитово.

2000 г. През юли 2000 година кабинетът на Иван Костов сключва финансов договор с Европейската инвестиционна банка на стойност 100 млн. евро, с които да се изградят отсечките Оризово-Стара Загора и Карнобат-Бургас. От българска страна съфинансирането е в размер от 140 млн. евро.

2001 г. През 2001 година е пуснат в експлоатация пътен възел Оризово от 165-ти km до 169+700-ви km (по проект 171), като 165-ти km от „Тракия" съвпада с нулевия километър (началото) на автомагистрала „Марица". Той включва 4 km от автомагистрала Тракия и 5 km от автомагистрала Марица. В следващите 10 години са извършени предпроектни проучвания на лотове 2,3,4.

2010 г. Правителството на Бойко Борисов започва строителството на последните отсечки по проект "Доизграждане на АМ "Тракия", лотове 2,3 и 4" с обща дължина 115 км, финансирани от Кохезионния фонд на Европейския съюз и държавния бюджет. Инвестицията е за 699 648 287,19 лева.

15 юли 2013 г. Открива се последният участък на и по този начин, след 40 години строителство, София и Бургас се свързват с модерното пътно съоръжение .