Заводът на Opel в Бохум няма да бъде затворен - но ще бъдат съкратени повече работни места от очакваното. За производството на новия модел Astra от 2010 ще трябват по-малко работници. Общо 1700 работници ще бъдат уволнени в Бохум - гласи мнението на Заводския съвет, информацията е на Die Welt.

От заетите сега 4900 души в монтажа до 2010 ще останат само 3200, казва шефът на Заводския съвет в Бохум Райнер Айненкел. По-рано във вторник концернът-майка на Opel, General Motors (GM), обяви новия план за спестявания в европейските заводи. Хиляди работни места ще бъдат закрити - най-вече в белгийския завод в Антверпен и в германския завод в Бохум. Пълно закриване на някой производствен център, от което първоначално се бояха профсъюзите, няма да сполети прочутата германска марка.

Шефът на GM за Европа Форстер е казал следното: „В Бохум ще бъдат съкратени работни места - колко точно не можем да кажем". По сведение на Айненкел, за производството на един автомобил от 2010 ще са нужни 15 часа вместо досегашните 24 часа. Така че тогава ще са нужни 1700 служители по-малко от сега заетите. Съкращенията ще се реализират предимно като предсрочно пенсиониране. Повече подробности собствениците ще дадат идните седмици.

В Антверпен още през тази година ще бъде съкратена една смяна - това съответства на 1400 работни места. В момента за GM в Европа работят 62,500 служители, от които са под въпрос 3000. От 2005 с цел саниране на отдавна дефицитния европейски бизнес вече са съкратени 12.000 работни места, главно при Opel.

„Трябва да работим за това да станем още по-рентабилни",  казва Форстер. Поради силната конкуренция тази цел нямало да се преследва чрез по-голямо производство и продажби, а чрез намаляване на разходите. Мениджмънтът насърчава гъвкавите работни места, отпадане на надбавките и по-скромно увеличение на работните заплати, за да намали разходите с € 450 млн.

Профсъюзите, с цел да запазят заводите в производствените центрове на Европа, се съгласиха на отстъпки при заплатите и работното време в обем на € 290 млн. „Сумата ще стане част от преговорния пакет", казал е Форстер. За пръв път от седем години Opel не бе на загуба през 2006.

Новото поколение компактни автомобили Astra след 2010 ще се прави на четири места - в Бохум, в Гливице (Полша), Елесмър Порт (Англия) и в завода на Saab в Тролхетан (Швеция). Председателят на заводския съвет на дъщерята на GM Saab, Паул Еклунд, е казал доволен: „Показахме на GM, че можем да предложим качество и висока производителност". Можело да се гледа с оптимизъм към времето след 2010.

Другояче стоят нещата със завода в Антверпен. „Не говорим за затваряне на заводи, по-скоро може да има алтернативно припокриване с други марки на GM като Chevrolet", казва Форстер. Подробности - през следващите седмици. В завода в Антверпен работят 4500 служители, които правят Opel Astra с три и пет врати, както и каравана и версия - кабриолет. След обявяването на плановете за спестяване, работниците от следобедната смяна спонтанно са оставили работата си и са напуснали фабриката.

Но никой не е виновен - поради подобрената производителност и една глобална моделна платформа, за производството на новата Astra GM се нуждае от по-малки капацитети. Годишно се планира производството на 750.000 коли Astra. В бъдещите фабрики, където ще се прави Astra, GM ще инвестира общо € 3,1 млрд.