През миналата година имахме обработени 100 хил. контейнери. Към момента (данните са от15 август 2008г.) те са 100 хил. Това съобщи директорът на пристанище Варна Данаил Папазов.

Самото нарастване към края на месец август е 58% и през тази година очакваме да обработим към 158 хил. контейнера. В момента сме, образно казано, почти „задръстени от контейнери", коментира Папазов.

Нормално пристанище Варна-Запад обработва от порядъка на около 70-80 хил. контейнера и има площадки за около 2800 бройки.

В момента на територията на пристанище Варна - Запад има над 7500 бройки, което означава три пъти над капацитета му. „Като се има предвид и, че техниката, с която разполагаме е доста стара, положението наистина може да се каже, че е критично", твърди директорът.

"Ние се опитваме и правим всичко възможно, за да обработим този постоянно нарастващ товаропоток и успяваме с много трудности. В момента очакваме да пристигне новият стотонен кран, с който вече ще направим повече свободно място", твърди Папазов.

Причините за проблемите са много, според директора на пристанището. "Първо техниката е много остаряла, правим непрекъснато инвестиции.

Тази година имаме направени инвестиции за над 11 млн. лв. в инфраструктурата на пристанището и нова техника, но тези инвестиции са почти недостатъчни", алармира той.

"Втория голям проблем е, че пристанище Варна-Изток стана един почти неработещ терминал заради това, че не беше направен прословутия ветеринарен пункт за преминаване на контейнери с животинска продукция и всички контейнерни оператори се насочиха към пристанище Варна-Запад.

Това именно ни затрудни твърде много. В момента на ден обработваме по 300-350 контейнеровоза само за пристанище Варна-Запад и в момента очакваме 8 кораба на рейд, 4 в момента има и 4 се очакват всеки момент да пристигнат. Осем кораба на рейд не е имало много отдавна в пристанището", твърди Папазов.

"Като се прибави и зърнената реколта, много тежка става програмата ни. Имаме огромно увеличение спрямо миналата година. На ден през пристанище Варна преминават над 1200 ТИР-а, което е огромна цифра, коментира той.

Инж. Аргир Бояджиев - директор на пристанище Бургас, заяви пред журналисти, че Бургас не е специализиран контейнерен порт.

"Ние се възползваме от конюнктурата и разтоварваме контейнерите, но е силно казано, че имаме отделен контейнерен терминал. Нашите обеми са многократно по-малки от тези във Варна, но бъдещето на контейнерното плаване ще бъде, подчертавам - Бургас", каза инж. Бояджиев.

Причините за това, според директора на Бургаското пристанище, са географското разположение на Бургаския залив, както и много дълбокия канал, който ще позволи да влизат големи контейнеровози. Идеята е в началото да се обработват около 300 хил. контейнера, да стигнат до 500 хил. с тенденция на нарастване.

През миналата година обемите в сравнение с Варна са малки, но са нараснали през тази година с 50%, допълни Инж. Аргир Бояджиев.