Пазарът на спортни стоки се прегрупира
Търговията е сред секторите, които особено отчетливо поеха негативите на глобалната икономическа криза. За пореден месец (през август) това се отразява и в съставния показател "бизнес климат в търговията на дребно", който е с 2.4 пункта под равнището си от юли. Намалението се дължи предимно на по-умерените оценки на търговците на дребно за състоянието на предприятията в момента. По тяхно мнение обемът на продажбите през последните три месеца се свива, което е съпроводено и с очаквания за намаляване на поръчките към доставчиците през следващите три месеца. През август се засилва негативното влияние на несигурната икономическа среда и конкуренцията в бранша, като сериозен проблем в дейността на предприятията продължава да е и недостатъчното търсене. По отношение на цените в търговията на дребно очакванията са да запазят равнището си през следващите три месеца.
Дейността на фирмата "Спорт Депо" АД е концентрирана в областта на вноса и търговията със спортни стоки, дрехи и обувки. Компаниите, които работят в бранша, предлагат силно сегментирана продукция и само отчасти се конкурират с тази фирма. През март 2009 г. дружеството е разширило магазинната верига с още един обект във веригата "Спорт Депо" - в "Мол Бургас Плаза". Обогатен е и асортиментът с нови световноутвърдени брандове в областта на спортните и лайф-стайл дрехи и обувки.
Върху дейността на дружеството влияят различни рискове. Такъв е характерът на търсенето - продуктите и услугите на фирмата не са от първа необходимост и в условията на криза се очаква свиване на потреблението на продукти за спорт и свободно време. Наблюдава се насищане на пазара - след големия ръст в потребление на фитнес уреди през последните години. Поради което е логично да последва спад в потреблението на фитнес уреди за домашно ползване. Значителна е концентрацията по клиенти - най-големият корпоративен клиент на фирмата е хипермаркетната верига МЕТРО. Очертава се липса на възможности за разширяване на пазара по отношение на търговията на едро в страната и наличие на значима международна конкуренция. Не трябва да се забравят и международните конкуренти - участието на пазара на търговия на дребно на Балканския полуостров на вериги за спортни стоки с дългогодишни традиции.
Дружеството е изложено на лихвен риск по отношение на плаващата надбавка, формираща цената на привлечения ресурс от кредитни институции, и по облигационната емисия, емитирана от дружеството. В краткосрочен план се очаква спад или задържане на цената на външното финансиране, тъй като привлеченият ресурс е деноминиран в евро и лихвените нива са обвързани с EURIBOR, който бележи спад през последните месеци.
Конкуренти на "Спорт Депо" са веригите за спортни стоки и представителствата на големите световни марки за спортни облекла и оборудване, които работят предимно в София. Общата конкурентоспособност на дружеството се обуславя от големия пазарен дял, богатата гама от качествени спортни стоки, дрехи и обувки, големия брой точки на крайни продажба, маркетинг техники (реклама, промоции, канали за дистрибуция, вкл. и чрез широка дилърска мрежа в цялата страна), както и качество на обслужване на клиентите.
Предвид дейността на "Спорт Депо", която засяга вноса на спортни стоки от Азия (Тайван, Пакистан, Китай), е възможно възникване на валутен риск, доколкото търговията с тези държави се извършва предимно в щатски долари. С цел минимизиране на валутния риск компанията е сключила договор за кредит с "Уникредит Булбанк" за хеджиране на плащанията в щатски долари.
Дейността на "Спорт Депо" по отношение на управлението на риска е съсредоточена в няколко направления. По-важните са диверсификация на мрежата от клиенти - търговци на едро и дребно, действаща организационна структура за извършване на маркетингови проучвания и изследвания на развитието на пазара, както и ефективно управление на паричните потоци чрез оптимизиране на разходите за администрация, управление и за външни услуги.
Нетните консолидирани приходи от продажби на "Спорт Депо" през първото полугодие възлизат на 8.648 млн. лв. спрямо 9.291 млн. година по-рано. Най-голям дял заемат постъпленията от продажба на стоки, но сега са с 9.14% по-малко (8.372 млн). Разходите по икономически елементи на фирмата нарастват с 5.58% и в края на юни са 8.207 млн. лева. Тъй като приходите показват спад от около 7%, нетната печалба за периода намалява над четири пъти и в края на юни е 329 хил. лева.
Текущите търговски и други вземания на фирмата показват намаление с 15.53% - до 3.922 млн. лева. Най-много средства има да се събират от свързани предприятия (1.744 млн.) и от клиенти и доставчици (1.534 млн.). В същото време търговските и други задължения се свиват с 13.47% и в края на периода са 5.525 млн. лева.
Дружествoто осъществява търговска дейност чрез търговските си обекти в градовете София, Варна, Пловдив, Стара Загора и Бургас. "Спорт Депо" има едно дъщерно дружество - "Спорт Арена" ЕООД, което е с основен предмет на дейност търговия на дребно със спортни стоки, електроника, електроуреди и стоки за дома, мебели, компютри и софтуер, охранителни системи и други промишлени стоки.
Евгений Натов
* Поради различното време на публикуване е възможно да има редакционни разлики в текстовете на електронното и печатното издание.
Архив
/
Пазарът на спортни стоки се прегрупира