Порой и градушка парализираха София 

"Стандарт":

Спасяват с лодки от пороя в София

Невиждан досега порой удави София вчера. Улиците в центъра станаха реки, транспортът спря. Водата нахлу в стотици сгради. Сред най-засегнатите са Министерският съвет и Бърза помощ. Залят бе изцяло подлезът при Президентството. Водата унищожи десетки картини, които се продават там.
Пороят не пожали и БНР, и Археологическия музей. Особено катастрофално бе положението на Сточна гара, където падна и градушка. Ул. "Раковски" бе непроходима. Пожарникари извадиха с надуваеми лодки над 30 пътници от трамваи, закъсали във водата при надлез "Надежда". Критично бе нивото на Перловската река при "Орлов мост".
Над 80 см бе водата на Сточна гара при Бърза помощ. Около 40 см пък бе по бул. "Христо Ботев" и "Сливница". Пороят там блокира всички автомобили и трамваи. Движението спря и при Централна гара. Под вода бе и кръстовището до "Подуяне".
Истински ад и паника настанаха в центъра. Трафикът бе парализиран, а задръстванията гигантски. Някои от по-нервните шофьори дори се хванаха за гушите.
Залята бе ул. "Славянска", а пък гръм удари близък светофар и го запали. Парализирано бе движението на кръстовището между "Граф Игнатиев" и "Евлоги Георгиев", и ул. "Раковски".
Край френската гимназия извираше кална вода от непочистена шахта. Залети бяха и лъскавият булевард "Витоша", както и мазето на Националната филмотека.


"Новинар":

Воден ад удави София

Истински воден ад се разрази вчера в столицата, след като около час валя студен проливен дъжд с маса гръмотевици, силен вятър и градушка. Хиляди софиянци се бяха скрили под навесите или във фоайетата на административните сгради. Движението в центъра пак беше напълно блокирано. Този път от бурята. Тролейбусите и трамваите спряха, защото беше прекъснато електрозахранването. Повече от 30 души пък бяха спасени с лодки от пожарната, след като три от мотрисите на трамваите спрели около надлез "Надежда". От прииждащата вода те не са успели да слязат, а пожарникарите трябвало да използват надуваеми лодки, за да ги спасят.
От полицията веднага посъветваха хората да не излизат от домовете, ако спешно не им се налага, или при нужда да звънят на тел 160. Хиляди други граждани успяха да се свържат с тел 112. Мрежите на мобилните оператори също не работеха за известно време.
Най-тежко беше положението в района на Министерския съвет, сградата на БНР, "Бърза помощ" до Сточна гара и трамвайното депо "Надежда".


"Монитор":

Порой парализира София

 Поройният дъжд, който се изля вчера след обяд над София, наводни булевардите в града и парализира движението по тях. Автобусите закъсняваха с по 15-20 минути, а за такси се чакаше половин час.
Най-тежко беше положението в центъра, където падналата градушка блокира движението. Късовете бяха големи колкото сливи и удряха силно по капаците на колите.
Над половин метър вода заля улиците и тротоарите около Сточна гара. Автомобилите заплуваха като лодки по пътищата. Подобен проблем е възникнал и по бул. "Сливница", където запушени шахти допринесоха за събирането на значителни водни масиви.
В района на Триъгълника в кв. "Надежда" движението на автомобилите също бе затруднено. Проливният дъжд по традиция направи от малките улички в София своеобразни реки.
Изключено бе електричеството на трамвайните линии в районите на Централна гара и гара Подуяне, а по-късно бе спрян и токът на тролеите.
В пика на бурята гръм удари светофар в центъра на столицата, който се запали.

 

Влаковете поскъпват, рискът от катастрофи с тях остава

 

"Новинар":

Възможни са пак жп трагедии, предупреждават застрахователи


Вероятността за възникване на пожари и катастрофи с български мотриси е огромна заради изключително лошото им състояние. Това показват данни от изследвания на европейски застрахователни компании, цитирани от Румен Ангелов от БНС, който е и член на временната парламентарна комисия за разследване на инцидента с пожара във влака София - Кардам. Ангелов уточни, че констатацията на еврозастрахователите е направена, след като са проверени пожарогасителите, средната възраст на влаковете, инфраструктурата и други показатели.
От Българските държавни железници (БДЖ) коментираха, че вече са предприети мерки за повишаване на безопасността на пътниците. Част от тях са забраната за пушене във влаковете, осигурена е мобилна връзка между машиниста и персонала във влака, разлепени са стикери с указания за ползване на пожарогасители, обясниха от компанията.
Заради поскъпването на горивата и тока от 1 юли БДЖ вдигат цените на пътническите билети с 10 процента, а за превоз на товари - с 8 процента. Само през първите четири месеца на 2008 г. цената на дизела и електроенергията се е повишила над 30 процента спрямо същия период на миналата година, обясниха от БДЖ. Междувременно вчера от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране съобщиха, че е възможно увеличението на цената на тока и на парното от 1 юли да е по-малко от първоначално обявените съответно 18 и 14 процента, но не уточниха с колко.

"Монитор":

Билетът за влак поскъпва с 9% от юли

Средното увеличение на цените на билетите за влак от 1 юли ще е 9,2%, съобщиха от БДЖ вчера .
Така цената на еднопосочен билет за бърз влак от София до Бургас и Русе става 17,2 лв., до Видин - 12,6 лв., до Враца и Кюстендил - 6,2 лв., а до Варна (през Г. Оряховица) - 21,9 лв.
Цените за пътуване в рамките на вътрешноградските зони се повишават с 10 ст. Така единичен билет редовна тарифа за вътрешноградската зона на София става 80 ст., а за вътрешноградските зони на другите големи градове в страната цената на единичния билет ще бъде 70 ст.
Санкцията за пътник, който безпричинно спре влак с внезапна спирачка, се увеличава от 10 лв. на 100 лв.
БДЖ запазва същите цените на петдневните абонаментни карти, както и цените на железопътните карти, които дават право на различни видове намаления. Запазват се и цените за спални, кушет и седящи места, както и тарифата за превоз на багажни и колетни пратки.

 

Намериха трета грешка в матурата по български език и литература


"Монитор":


Трета грешка в матурата по български език

Трета поредна грешка в матурата по български език и литература откри проверяващ преподавател вчера. Проблемният въпрос 36 подвежда зрелостниците, защото съдържа омограф* и те губят още една точка от оценката си по вина на съставители на теста. Изпитът е задължителен за 76 000 ученици.
"Открих грешката след няколкостотин проверени теста. Моята работа дотук показва, че почти 20 на сто от децата са се подвели и са сбъркали, а някои дори са дописвали думата, за да могат да я членуват." Това заяви вчера пред "Монитор" проверяващата Диана Ковачева, която е преподавател по български език. Зрелостниците често възприемали думата като "отделен", а според експертите, съставили теста по български, верният отговор е "отделния".
Въпрос 36 от матурата по български език поставя задачата да се запишат правилните форми на думите, поставени в скоби. В изречението, записано в подточка "В", е записана и думата "отделен". Тя е омограф и двете й значения се различават само по ударението. Едното е "самостоен, обособен", а другото - "единичен, особен". В единия случай ударението пада върху първото "е", а в другия - върху второто.
Експерти вчера потвърдиха, че основна причина за серията от грешки в матурата по български език и литература са набързо подготвените тестове. Матурите през 2008 година бяха проведени в само 8 от 28 области на държавата, а примерните тестове можеха да се видят само в сайта на Министерството на образованието и науката.