Сливането между британската First Choice Holidays и германската туроператорска фирма TUI може да бъде блокирано от антиконкурентните регулатори на ЕС, съобщава The Independent. Сделката на стойност почти 3 млрд. паунда предвижда създаването на гигантска глобална туристическа фирма.

Информацията за сделката идва само шест седмици, след като Thomas Cook и MyTravel оповестиха за сливане на равноправни начала. Експертите по конкурентното право си задават въпроси дали втората сделка може да попречи на първата. Ако и двете сливания се осъществят, на британския пазар ще останат само две големи туроператорски фирми от предишните четири.

Германската компания възнамерява да слее с First Choice туристическото си поделение - изключвайки хотелския си бизнес. Сделката се оценява на 4.5 млрд. паунда ($8.76 млрд.), в които се включва и 850 милиона лири дълг. TUI ще държи 51% от новата компания, а останалите 49% са за акционерите на First Choice.

В резултат от сливането разходите ще паднат със 100 милиона паунда годишно. Много активи ще се съкратят, особено в Британия, където комбинираната групировка ще разполага с 1,100 магазина на главни търговски улици. Въпреки това може и да не се наложи да се съкращават работни места.

Изпълнителният директор на First Choice Питър Лонг, който ще оглави уголемената групировка, каза вчера, че „пазарът фундаментално се е променил", откакто Европейската комисия блокира инициираното от First Choice сливане с предното въплъщение на MyTravel, Airtours, през 1999.

В туристическия бранш вече не било адекватно да се отчитат единствено туроператорите, тъй като е нараснал броят на нискотарифните авиопревозвачи и се е засилила тенденцията към независими пътувания.

„Много време прекарахме в преговори с адвокати от конкурентното право. Можем твърде ясно да демонстрираме, че пазарът не може повече да се измерва само с традиционните туроператори. Това не е релевантно".

Директорът е казал още, че сливането с транспортното поделение на  TUI e отлична възможност за ръст: „Последното нещо, което ни идва наум, е тактиката на ограбване".

По данни на JP Morgan, TUI държи 15% от британския пазар. Thomas Cook има 11%, My Travel е с 10%, а First Choice има 9%.

Специалист от партньорска адвокатска фирма признава, че за последните седем години пазарът се е променил съществено и сега има голяма конкуренция за туристически пътувания. Ако е ставало дума само за едно сливане, вероятно проблеми нямало да има. Но две сделки за кратък период от време затрудняват решението.

Намаляването броя на туроператорите на четири от два не представлява целия пазар, но е значителен сегмент на него. Регулаторите няма да могат да игнорират единия случай, вземайки решение по първия.

Друг адвокат счита, че ще има надпревара на двете „партии" при внасянето на документацията в Европейската комисия. „Може би единият ще  мине, а другият не".

Главният въпрос е дали  компанията след сливането ще може да придобие достатъчно пазарна сила, за да повиши цените над конкурентното равнище. Анализатори считат, че под внимание ще бъде взета и конкуренцията, която оказват икономичните самолетни линии. По-вероятно е независимите организатори на ваканционни пътувания, а не обединената група на туроператорите, да си позволят да вдигнат цените.

Разходните синергии от обединението на туроператорите ще бъдат прехвърлени към потребителите в рамките на два или три години. Крис Ли, глава на пътническия бизнес в Barclays, твърди, че сливането е добра новина за пазара „Отдавна имаше свръх - капацитет на пазара и консолидацията се очаква от много време".