Проектирането на Лот 3 на АМ Струма ще приключи в края на 2014 г., като търговете за обществените поръчки, с които ще се избира строител на участъка ще започнат през 2015 година. Това означава, че строителството на отсечката от аутобана, която преминава през Кресненското дефиле ще започне през 2015 година. Това заяви по време на конференцията „Приоритети в транспорта за следващия програмен период 2014-2020 г." министърът на транспорта информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов.

Папазов очерта и рамката на Оперативна програма „Транспорт и Транспортна инфраструктура". По думите му строителството на Лот 3 от Струма е абсолютно задължително и това е договорено с Европейската комисия. Новите изчисления показват, че строителството на най-трудния участък ще струва 750 млн. евро. Сумата е с една четвърт по-ниска от тази, която бе съобщавана многократно през изминалите години, а именно 1 млрд. евро.

Във встъпителните си думи Папазов, заяви, че Северна България изостава от Южна България по отношение на транспортната инфраструктурата.

Министърът, заяви, че за съжаление няма да има достатъчно средства за завършването на АМ „Хемус", но се работи по стартиране на строителните работи в отсечката от Ябланица до разклонението за Ловеч и Плевен. Индикативната стойност на проекта е около 170 млн. евро.

Останалите проекти в пътната инфраструктура предвиждат и изграждането на скоростен път от София до Монтана, като ще е използва и съществуващото трасе на АМ „Хемус".

В железопътния сектор основен акцент ще се даде на довършване на отсечката „Пловдив - Бургас", което ще струва около 240 млн. евро. Така по думите на министъра ще се създаде свързаност между Турция и Гърция и нашите пристанища.

Очаква се да се изгради и най-трудният участък от новото жп трасе между София и Септември, а именно от Елин Пелин до Септември. Този проект ще бъде на стойност около 1 млрд. евро. Рехабилитацията на жп участъка „Русе - Варна" може да стартира още утре, заяви Папазов, защото има готов проект. За нейното реализиране обаче ще се очаква новия програмен период, като индикативната стойност на проекта е 305 млн. евро.

Линията „Карнобат - Синдел", която ще свърже Северна с Южна България ще бъде доизградена, като там остава за строителство един тунел и няколко по-малки участъци. Този проект е оценен на 170 млн. евро. По думите му се очаква изграждането на нови интермодални терминали във Варна и Русе.

Скоростният път между София и Калотина е оценен на 147 млн. лв., а тунелът под връх Шипка на 80 млн. евро, каза още Папазов.

Пари ще има и за Софийското метро. Около 240 млн. евро ще са осигурят за най-тежкия участък от метродиаметър 3 от Красно село до бул. Янко Сакъзов.
По новия инструмент Свързана Eвропа (Connecting Europe) ще се финансират изграждането на ЖП трасето „Видин - Метковец", както и няколко общи проекта с Румъния за отстраняване на "тесните" участъци по река Дунав, за да се облекчи корабоплаването.

Като цяло се очаква около 1.5 млрд евро да дойдат от ЕС, като цялата програма се очаква да достигне около 2 млрд. евро, които да бъдат разпределени сравнително равномерно между пътния и жп сектор.

Преди да започне конференцията Папазов коментира и ситуацията в Български пощи като заяви, че след осигуряването на малко над 6 млн. лв. финансирането на структурата е осигурено до края на годината. Транспортният министър увери, че ще бъде осигурено и необходимото финансиране и за следващата година.

По късно пред журналисти Папазов обясни, че страната ни е добре да развива и двете морски си пристанища, а не да се дава приоритет само на едното. По думите му автомагистрала „Черно море" е изключително важен проект, за който също се търсят възможности за финансиране.

Това е участък, който ще свърже пряко двете най-големи пристанища на Черно море - Констанца и Истанбул. И ние ще бъдем изключение от нормалното, ако не намерим място на българските морски портове Бургас и Варна по това трасе.

Ръководителят на транспортното ведомството остана скептичен към варианта за изграждане на този аутобан на публично-частна основа, като заяви, че за да заработи този вариант е необходимо политическо решение. Този принцип работи добре, когато се дава държавна собственост за концесия, а не нещо което ще се изгражда тепърва.

Възможно е, по думите на Папазов, страната ни да тегли заеми за инфраструктурни проекти, за които е доказано, че ще са приходоносни, като например тунели или отделни участъци, на които ще има такси.

В момента се търсят пари от републиканския бюджет за 2014 за проектирането на интермодален терминал във Варна, който да включва преместване на пристанище Варна - Изток и нова ЖП гара със съответните връзки и подходи от южната страна на линията.

Министърът на транспорта посочи, че това е много стара идея, но сега има предпоставки този важен за Варна проект да бъде реализиран.

По думите му този терминал ще е за обработка на контейнери и зърно.