
Парите се отпускат за развитие на жп транспорта в България, който е приоритетен за целия Европейски съюз, както и за подобряване на жп инфраструктурата в страната.
Предвидената сума представлява 29% от общия бюджет на ОП „Транспорт", като НКЖИ е вторият най-голям бенефициент по европрограмата, след Фонд „Републиканска пътна инфраструктура". Основните проекти на НКЖИ са: Модернизация на жп линията Видин - София; електрификация и реконструкция на жп линия Пловдив-Свиленград-турска граница; модернизация на жп линия София - Пловдив; модернизация на жп линия София - Перник - Радомир.
ОП „Транспорт 2007-2013 г." е с общ бюджет около 2 млрд. евро и в нея влизат 5 приоритетни оси - железопътна инфраструктура, пътна инфраструктура, подобряване на интермодалността, морски и вътрешни водни пътища и техническа помощ.
Най-мащабен проект е модернизацията на жп линията Видин-София, за която са предвидени 320 млн. евро. Целта на НКЖИ е след реализирането на проекта времето за пътуване от Видин до София да се съкрати с над 2 часа. В момента разстоянието се пътува за около 5 часа и 10 минути, а след реализирането на инвестицията ще се стига за 3 часа. Това ще стане благодарение на двойното увеличаване на скоростта на движение до 200 км/час.
За модернизацията на жп линията София - Пловдив ще бъдат инвестирани
120 млн. евро. Плановете на НКЖИ след приключване на работите по проекта са инфраструктурата в тази отсечка да позволи скорост на движение на влаковете до 200 км/час. Това ще намали времето за пътуване от София до Пловдив с 1 час и ще може да се стига за 1 час и 30 минути.
НКЖИ ще инвестира 100 млн. евро и в модернизацията на жп линията София-Перник-Радомир. Подобрявайки жп инфраструктурата по тази линия и създавайки условия за увеличаване на скоростта на движение на влаковете от 80 км/час на 200 км/час, ще позволи времето за пътуване да бъде съкратено почти на половина - до 35 минути.
Развиването на жп линията Перник - София е от изключително значение и за облекчаване на автомобилния трафик към столицата, обясняват от НКЖИ. Изключително важно за България е също и реализирането на проекта за електрификация и реконструкция на жп линията Свиленград-турска граница, инвестицията е на стойност 35 млн. евро, а времето на пътуване да бъде намалено от 2 часа и 40 минути на 1 час и 30 минути. Това ще помогне за развиването на жп превозите на хора и товари от Централна Европа и България към Турция и Гърция.
Ръководството на НКЖИ е подготвило и 4 алтернативни проекта на обща стойност 329 млн. евро, които могат да бъдат реализирани, ако при непредвидени обстоятелства бъде създадена опасност от неусвояване на средствата от ОП „Транспорт", предвидени за железопътна инфраструктура.
Алтернативните жп инфраструктурни проекти са подновяване на участъци по жп линия Мездра - Горна Оряховица ( 160 млн. евро); подновяване на участъци от железопътната инфраструктура по жп линия Пловдив-Бургас ( 63 млн. евро); удвояване и електрификация на жп линия Първомай-Ябълково (23 млн. евро); модернизация на жп линия София-Драгоман (83 млн. евро).
sandiu
на 22.04.2008 в 17:13:32 #7Това ,което е написано са добри намерения ,но ще си остане само на книга.Ако от ЕС допуснат грешката да дадат пари на сегашните властимащи парите ще изчезнат като водя в пясък.Обръчите са наточени и чакат.Синчетата и дъщеричките на сегашните властимащи са регистрирали консултантските си фирмички и всички пари ше отидат за консултации.А иначе от София до Пловдив ще продължи да си трака стария влак с конските вагони.
boris
на 22.04.2008 в 16:41:34 #6Циганчетата ще станат обаче още по-бързи в дисциплината "мятане на камъни" и ще неутрализират преднината в полза на влака.
posetitel
на 22.04.2008 в 15:36:51 #5ихаааааа, литйъъъъъ със кулааатъъъ, литйъъ със кулааатъъъ.......ъъъ с влакъъъ литйъъъ
Неделчо Съботинов
на 22.04.2008 в 15:02:45 #4Скрю, нали се сещаш, че този влак не се движи с 200 км/ч от перон до перон. Движи се бавно докато излиза и влиза в града, намалява на различни отсечки и само на места развива 200 км/ч. Мисли преди да правиш изчисления като в 3 клас.
Abadbobata
на 22.04.2008 в 14:41:53 #3Да не говорим, че окрадоха цялото БДЖ и в момента БДЖ-то не притежава локомотиви и вагони, които да могат да се движат със скорости над 150 км/ч. ШШШ само ако излезе на бял свят за кво крадене е ставало бна въпрос в БДЖ-то....
Abadbobata
на 22.04.2008 в 14:38:54 #2Пълни глупости!!!!!! Точно тази статия с абсолютно същото съдържание само със сменени дати четем през 3-4 години от 15 години насам! Оградаха БДЖ-то и само е такива популистки глупости пускат!!!!
Screw
на 22.04.2008 в 14:28:56 #1Значи влакът София-Пловдив се движи с 200км/час и стига до Пловдив за час и половина. Не знаех че разстоянието между двата града е 300 километра. Ще го имам предвид.