Проекти по Оперативна програма „Транспорт" на ЕС на обща стойност 580 млн. евро за периода до 2013 г. ще реализира Национална компания „Железопътна инфраструктура", съобщиха от НКЖИ.

Парите се отпускат за развитие на жп транспорта в България, който е приоритетен за целия Европейски съюз, както и за подобряване на жп инфраструктурата в страната.

Предвидената сума представлява 29% от общия бюджет на ОП „Транспорт", като НКЖИ е вторият най-голям бенефициент по европрограмата, след Фонд „Републиканска пътна инфраструктура". Основните проекти на НКЖИ са: Модернизация на жп линията Видин - София;  електрификация и реконструкция на жп линия Пловдив-Свиленград-турска граница; модернизация на жп линия София - Пловдив; модернизация на жп линия София - Перник - Радомир.




ОП „Транспорт 2007-2013 г." е с общ бюджет около 2 млрд. евро и в нея влизат 5 приоритетни оси - железопътна инфраструктура, пътна инфраструктура, подобряване на интермодалността, морски и вътрешни водни пътища и техническа помощ.

Най-мащабен проект е модернизацията на жп линията Видин-София, за която са предвидени 320 млн. евро. Целта на НКЖИ е след реализирането на  проекта времето за пътуване от Видин до София да се съкрати с над 2 часа. В момента разстоянието се пътува за около 5 часа и 10 минути, а след реализирането на инвестицията ще се стига за 3 часа. Това ще стане благодарение на двойното увеличаване на скоростта на движение до 200 км/час.

За модернизацията на жп линията София - Пловдив ще бъдат инвестирани
120 млн. евро. Плановете на НКЖИ след приключване на работите по проекта са инфраструктурата в тази отсечка да позволи скорост на движение на влаковете до 200 км/час. Това ще намали времето за пътуване от София до Пловдив с 1 час и ще може да се стига за 1 час и 30 минути.

НКЖИ ще инвестира 100 млн. евро и в модернизацията на жп линията София-Перник-Радомир. Подобрявайки жп инфраструктурата по тази линия и създавайки условия за увеличаване на скоростта на движение на влаковете от 80 км/час на 200 км/час, ще позволи времето за пътуване да бъде съкратено почти на половина - до 35 минути.

Развиването на жп линията Перник - София  е от изключително значение и за облекчаване на автомобилния трафик към столицата, обясняват от НКЖИ. Изключително важно за България е също и реализирането на проекта за електрификация и реконструкция на жп линията Свиленград-турска граница, инвестицията е на стойност 35 млн. евро, а времето на пътуване да бъде намалено от 2 часа и 40 минути на 1 час и 30 минути. Това ще помогне за развиването на жп превозите на хора и товари от Централна Европа и България към Турция и Гърция.

Ръководството на НКЖИ е подготвило и 4 алтернативни проекта на обща стойност 329 млн. евро, които могат да бъдат реализирани, ако при непредвидени обстоятелства бъде създадена опасност от неусвояване на средствата от ОП „Транспорт", предвидени за железопътна инфраструктура.

Алтернативните жп инфраструктурни проекти са подновяване на участъци по жп линия Мездра - Горна Оряховица ( 160 млн. евро); подновяване на участъци от железопътната инфраструктура по жп линия Пловдив-Бургас ( 63 млн. евро); удвояване и електрификация на жп линия Първомай-Ябълково (23 млн. евро); модернизация на жп линия София-Драгоман (83 млн. евро).