Старши мениджърите на Porsche и Volkswagen, които направиха милиони от спекулации с цените на акциите на двете компании, поведоха почина за благотворителни дарения.
Венделин Видекинг, изпълнителен директор на Porsche, спечелил почти €80 милиона през последната година, създаде две благотворителни организации, финансирани с по €5 милиона, за да помогне на нуждаещите се семейства в малките немски градове, където е израснал и вече има резиденции.
"Надявам се, че това ще охлади този дебат и ще можем да съсредоточим усилията си, за да си вършим работата," каза той пред колеги през миналия месец.
Изпълнителните директори на VW, които също се възползваха от силните движения на акциите на най-големия производител на коли в Европа, се съгласиха да дадат €2.5 милиона на гражданска фондация за подпомагане на деца. Дарението възлиза на 10 процента от техните печалби от осребряване на опции за акции, според прессъобщението на компанията.
"Бяхме много притеснени за отрицателната публична реакция спрямо ръководителите, чиито възнаграждения се удвояват, докато останалата част от икономиката се справя толкова лошо, но това е перфектното решение. Кой може да бъде критикуван, за това че дава пари за децата?" според старши мениджър на VW, цитиран от FT.
Някои ръководители са отговорили на обществени гняв като се съгласяват да работят за заплати от €1 или $1. Сред тях са Рик Вагонер, бивш главен изпълнителен директор на General Motors и Волфганг Клайн от Postbank, който се отказа от заплата от €3.3 млн., след като немската банка получи държавни помощи за да покрие загубите си.
Но не всеки се съгласява че подобни прояви на показност са най-добрият начин да спечелиш обратно на общественото доверие, което бизнес лидерите са загубили.
Алесандро Профумо, изпълнителен директор на Уникредит, една от най-големите банки в Европа, мисли, че самостоятелното парадиране с филантропията създава погрешно впечатление. "Мисля, че хората трябва да дават за благотворителни нужди без да търсят публични ползи от това. Така те не създават правилното впечатление ", каза той.
А Йорма Олила, председател на бордовете на Nokia и на Royal Dutch Shell, счита, че е най-хубаво ако човек не прави добри дела, само за да компенсира негативното отношение на обществото и че „дарителството е един от начините" да се възвърне общественото доверие, „но то трябва да бъде неразделна част от това, което правиш всеки ден."



USD
CHF
EUR
GBP