Цените на бензина и другите видове горива непрекъснато се и това вече е основният разход за експлоатация на един лек автомобил. Масовият преход към по-икономични двигатели се забави поради различни технологични и финансови причини.

Има резерви за спестяване на гориво, свързани с естеството на експлоатация и поддръжка на леката кола. За да се намали консумацията, ще трябва да се изучат поне малко принципите на работата на автомобила и да се коригира стила на шофиране.

Снимка 441059

Източник: iStock

Стил на шофиране

Най-важното за икономията на гориво дори не е вида на двигателя или дизайнът на автомобила, а оптималното му управление.

Двигателят консумира много повече гориво, когато и колкото повече време е в натоварен режим на работа.

Оттук и изводите:

  • не трябва да ускорявате интензивно, ако е ясно, че скоро ще трябва да намалявате скоростта;
  • консумацията нараства приблизително пропорционално на скоростта на движение, основната роля тук играят аеродинамичните загуби, които, като се започне от определена граница, дори зависят от скоростта не линейно, а на квадрат и дори на куб;
  • минималната консумация ще бъде при равномерно движение при скорост 60-70 км/ч на най-високата предавка. Ясно е, че шофирането по този начин е безинтересно и дори опасно, но понякога се налага, за да стигнете до бензиностанция с последните литри;
  • движение по инерция на автомобили с ръчна скоростна кутия ви позволява да спестите пари, но трябва да го използвате съзнателно. Този режим е опасен за загуба на управляемост, а при спускания - отказ на спирачката при опит за забавяне поради прегряване;
  • много автомобили имат бордов компютър, и честото поглеждане на индикатора за моментално потребление ще ви научи на много и ще ви позволи да преосмислите стила на шофиране.

Увлечени от стремежа за пестене на гориво, трябва да помним, че в някои режими на работа скоростта на двигателя ще стане твърде ниска, а това е вредно за него. Последващите ремонти ще отнемат цялата икономия.

Претоварване на автомобила

При движение по равен хоризонтален път с постоянна скорост теглото на автомобила има малък ефект върху разхода.

Но ускорението и забавянето са неизбежни, както и изкачванията, при които тежката кола ще се нуждае от повече гориво, за да преодолее инерцията, така че не трябва да носите със себе си това, което ви мързи да разтоварите. По-лекото тегло на колата е гаранция за пестеливост.

Нискокачествено гориво

Ако двигателят е в състояние да консумира сравнително евтино нискооктаново гориво според инструкциите, това не означава, че е възможно да се спестят пари по този начин. Двигателят автоматично се адаптира към него, влошавайки показателите за консумация при извършване на съответното количество работа за изминаване на дадено разстояние с желаната скорост.

Лошото гориво ще трябва да се зарежда по-често, да не говорим за безусловното му отрицателно въздействие върху ресурса на двигателя. Винаги трябва да използвате най-висококачествен горивен продукт от препоръчаните за употреба при вашия автомобил.

Снимка 573738

Износване на двигателя

Минималната консумация на гориво е при автомобили с добре поддържани агрегати, които все още не са в зоната на забележимо износване. Да не говорим за критични състояния.

Големите пропуски в буталната група, износени сегменти и гарнитури, нарушено газоразпределение и други естествени процеси в стария двигател ще изискват допълнителна енергия, която ще трябва да се плаща при всяко зареждане.

По-добре е да ремонтирате двигателя по-рано и това ще струва много по-малко от смяната му или закупуването на най-скъпите части.

Съединител

Буксуващ съединител отнема енергия и съответно повишава разхода при движение. Освен това двигателят работи със скокове в оборотите, особено на по-високи предавки.

Безполезни и опасни разходи, които можете напълно да изгорите износен съединител само за минути. Необходимо е да смените монтажния модул при най-малкия признак на приплъзване.

Проблеми в горивната система

Не винаги отклоненията в подаването на гориво се сигнализират от лампичката "Check Engine". Електронният блок за управление може да прави настройки в рамките на своите възможности.

Това може да забележи само професионален диагностик, който препоръчва смяна на износени сензори или други елементи на системата. Ако е възможно, струва си да се свържете с диагностик периодично.

За съжаление, не всички от тях са в състояние да анализират данните от скенера, но има смисъл да се търси компетентен специалист.

Въздушен филтър

Запушен филтър, без значение от какво, вода или прах, действа като втора дроселова клапа във въздушния поток. "Мозъкът" на двигателя е в състояние да го отблъсне, но разходът все пак ще се увеличи.

Филтърът е евтин, има смисъл да се намалят интервалите за смяна, особено при намокряне или шофиране по прашни пътища, а процедурата е проста при повечето автомобили.

Снимка 321703

Източник: АutoBild

Налягане в гумите

Триенето при търкаляне на колелото намалява с увеличаване на налягането в гумите. Това не означава, че трябва да карате с пренапомпани гуми, тогава ще трябва да поемете разходи за ранната им смяна, а и животът на окачването се намалява. Управляемостта също ще пострада.

Необходимо е да се следи горната граница на нормата, като се контролира налягането веднъж седмично и се коригира по-ниското.

Центровката на колелата

Тук дори е трудно да се каже какво е по-засегнато от промяната в центровката на колелата, износването на гумите или прекомерния разход на гориво. Въпросът е безсмислен и и двете ще струват скъпо.

Всъщност невнимателен шофьор ще плати за изтриването на собствения си протектор. Сервизът ще трябва да се посещава редовно, а не само след ремонти по окачването.

Снимка 287544

Източник: iStock

Настройка на запалването

За щастие в съвременните автомобили не е необходимо и дори невъзможно да се регулира запалването. Това се прави от електрониката въз основа на сигнали от сензори и данни в паметта.

Но при старите автомобили е необходимо да се регулира запалването, най-добре от опитен специалист в сервиз.

Спирачна система

По време на движение спирачните накладки не трябва да докосват дисковете или барабаните. При новите машини това се случва, но постепенно корозията взема своето.

Накладките могат да се заклинват, колата постоянно се забавя. Лесно е да се провери - ако карате определено разстояние без да използвате спирачките, колелата трябва да имат температура на околната среда, нищо повече.

В противен случай механизмите ще трябва да бъдат почистени и смазани, а в напреднали случаи някои части трябва да се сменят.

Запушени дюзи

Дюзите се проверяват на стойките след демонтаж. Проверяват се параметрите на производителност, скорост и форма на разпръскващата горелка.

Освен това те не трябва да течат при затворени клапани. Понякога промиването помага, но е по-надеждно да се смени целия комплект.

Електрическа система

Двигателят се управлява от електроннен блок, което работи със сензори и задвижващи механизми. Отклоненията в която и да е част неизменно увеличават потреблението на гориво.

Свещ. Лошо функционираща свещ ще наруши всички усилия на електрониката да образува мощен разряд. Ще започнат прекъсвания на запалването, при всеки от тях в изпускателните тръби ще излети неизгорял бензин, тоест определена сума пари.

Обикновените никелови свещи трябва да се сменят заедно със смяна на маслото, а платинените или иридиеви - стриктно според инструкциите за автомобила. В противен случай ще приключи не само с пропуски, но и със смяна на бобини и управляваща електроника.

Ламбда сонда. Именно този кислороден сензор следи пълното изгаряне на горивото. Чрез него се затваря обратна връзка за състава на сместа.

Когато сондата се повреди или започне да се забавя поради запушване или износване, двигателят преминава в байпасна програма с косвени изчисления, което незабавно ще харчи излишно гориво.

DMRV сензор. Контролът на количеството въздух в сместа се извършва според сензора за масов въздушен дебит DMRV или абсолютното налягане и температура.

В случай на повреди или изкривяване на показанията възникват грешки, които влияят върху качеството на сместа. Ламбда корекцията ще работи, но това вече е неоптимален режим с всички негативни последствия. Диагностиката ще помогне.