Цените на новите и старите коли през последните години скочиха със сериозен двуцифрен процент във всички класове и на всички пазари, а според Bank of America разходите за поддръжката им са най-високите от век насам дори след инфлационно коригиране. Казано иначе, от Ford T насам не е имало момент автомобилът да е толкова недостъпен за обикновения човек.

Производителите имат разнообразни обяснения, като някои са логични, докато други изглеждат като смокиново листо, с което се прикриват огромните печалби на бизнеса - той изкарва повече пари като прави по-малко коли. Така притежаването на собствено возило - съвременен фундамент на личната свобода, ще се превръща в далечен блян за все повече хора, става ясно от аналитичен материал в сп. Bulgaria On Air.

Предизвикателства на средата

Когато ни показват новата си ценова листа с още по-скъпи коли, производителите бързат да напомнят, че последните 5 години тотално промениха света, в който живеем. Още преди коронавируса имаше сериозни проблеми в полупроводниковата индустрия, но след локдауните производството на редица ключови компоненти за автомобилите беше на практика блокирано. Всеки чип започна да струва теглото си в злато.

Всички помним как се чакаше с месеци, за да получиш возило, което след това трябва да се дооборудва - в момента, в който липсващата не критична част най-накрая пристигне.

Опитът на САЩ да забрани продажбата на автомобили, използващи китайски и руски технологии

Опитът на САЩ да забрани продажбата на автомобили, използващи китайски и руски технологии

Мотивите са "защита на националната сигурност"

Това се случваше, докато правителствата печатаха пари за постпандемично възстановяване, а домакинствата ги харчеха, за да компенсират двете години, прекарани в изолация.

И, понеже говорим за чипове и друго оборудване, новите изисквания особено в Европа вече се покриват само от автомобили с турбинирани двигатели, хибридни системи, разпознаване на пътните знаци, аварийно спиране, задна камера, "черна кутия" с данни за скорост, спирачен път и маневри и какво ли още не. Всичко това струва пари.

Голямата заявка на автомобилните производители беше, че с навлизането на конструктивно по-простите за производство и експлоатация (заради по-малкото движещи се части) електромобили ситуацията ще се промени.

Челен удар в реалността

Да започнем от последното - електрическите автомобили явно не доведоха до по-голяма достъпност. Както отбелязва сп. Bulgaria On Air, икономиите от улесненото споделяне на компоненти се "компенсират" от скока в цените на все по-търсените суровини за електромоторите и батериите.

След покупката пък цената за поддръжката според американски застраховател излиза с почти 40% над тази на конвенционален. Тук е добре да почертаем, че говорим за САЩ - държава, в която градовете са така устроени, че повече хора са в еднофамилни къщи и могат да зареждат своето EV возило "в контакта". У нас, например, ситуацията е по-различна.

Електромобилите "счупиха" лизинговия бизнес в Европа

Електромобилите "счупиха" лизинговия бизнес в Европа

Колите на ток губят много от цената си на вторичния пазар

Да минем към електрониката и нейната цена. В нормална пазарна ситуация (в каквото по-скоро в момента сме) тя намалява с течение на времето. Не трябва да се забравя, че в колата ви няма M4 Pro на Apple, а значително по-скромни като възможности и по-стари като дизайн чипове.

Производителите обичат да се оправдават с екологичните изисквания за растящите цени. Според неправителствената организация Transport & Environment обаче допълнителните технологии, нужни за покриването на даже Евро 7, струват едва по около 200 евро на автомобил. А колко са поскъпват реално? Според изчисления на организацията за периода 2019-2023 г. при B-сегмента имаме скок с 41% в B-сегмента или например 6000 евро за Peugeot 208. 30-кратна разлика.

Ford отлага плановете си за нови електрически джип и пикап

Ford отлага плановете си за нови електрически джип и пикап

Това може да струва на автомобилната компания 1,9 млрд. долара

Не помагат и някои други практики, с които се срещате след купуването на колата. Да, механиците в сервизите днес се очаква да знаят и могат повече и съответно те очакват да получават повече. Освен това обаче има производители, които се опитват да контролират оборота на повредени части на вторичния пазар - например с депозити, които искат от дилърите за всеки допълнителен детайл и които се връщат след предоставянето на оригиналния. Резервните части са твърде скъп бизнес, за да бъдат оставени на някой друг.

Какво ни предстои

Всичко това има своя ефект върху финансите на автомобилните гиганти. Според Transport & Environment само през 20222 г. печалбата им в Европа е достигнала рекордните 64 млрд. евро, като €27 млрд. са били разпределени като дивидент. Тук сп. Bulgaria On Air насочва вниманието към тенденция, която не е от вчера, но в момента усещаме ефектите от нея върху гърба си - компаниите в автосектора масово са започнали живота си като семейни предприятия, но вече думата имат инвеститорите от Уолстрийт, Китай и арабските държави.

А те искат постоянна възвръщаемост - и то не "само" 10% на година. Постигането на тази цел доста често се разминава с интересите на купувачите.

Проучване: Новите коли са пълни с ненужни технологии

Проучване: Новите коли са пълни с ненужни технологии

Шофьорите искат не искат AI асистенти и допълнителни екрани, показва допитване на J.D.Power сред близо 82 000 души

Налице е и закономерната реакция - продажбите намаляват. Най-много - при електромобилите (с над 40 на сто) и хибридите, но и при бензиновите и дизеловите возила. В същото време, желаната от производителите печалба не се променя - просто тя се извлича от по-малко и по-скъпи коли.

"Няма какво да спре неудържимото поскъпване на личния автомобил. В бъдеще той ще става все по-недостъпен. Което означава, че все повече хора няма да го притежават, а ще го наемат, споделят, ползват на абонаментен принцип и така нататък. В което, само по себе си, няма нищо лошо. Стига да не забравяме, че собственият автомобил е най-важният фактор за утвърждаването на демократичните общества", пише изданието.