Ниските цени на употребяваните електрически автомобили принудиха лизинговите компании, които движат автомобилния пазар в Европа, да удвоят цените през последните три години. Някои от тях дори заплашват да напуснат бизнеса при по-силен регулаторен натиск за електрификация, съобщава "Ройтерс".
Повишаването на цените на лизинга за електромобили идва в момент, когато намаляването на субсидиите за нови електромобили в ключови пазари като Германия удря продажбите и рискува да забави EV прехода в Европа.
Лизинговите компании играят ключова роля на Стария континент, тъй като 60% от новите автомобили от всички видове горива са на лизинг. За електрическите коли този процент се оценява на до 80%.
Цената на лизинга е проектирана да отчита обезценяването на превозното средство през типичния тригодишен лизингов период въз основа на прогнозни цени при препродажба. Ако цените на употребяваните автомобили се окажат по-ниски от очакваното в края на лизинга, лизинговите компании понасят финансови загуби.
Поради различни причини: от намаленията на цените на Tesla, притесненията относно инфраструктурата за зареждане и живота на батериите до навлизането на по-достъпни китайски електромобили - цените на употребяваните електрически автомобили в Европа падат от октомври 2022 г. насам.
Според данни, предоставени на "Ройтерс" от фирмата Autovista, цените при препродажба на електромобили в Германия в началото на юли са били с 24% по-ниски от нивата преди пандемията и с 30% по-ниски във Великобритания. Това е в рязък контраст с моделите с бензинови двигатели, които остават около 15% по-скъпи и на двата пазара.
Лизинговите компании са увеличили цените на лизинга за електромобили, за да компенсират риска от ниски цени при препродажба. В Германия, най-големият автомобилен пазар в Европа, данни показват, че лизингът за електромобили се е увеличил значително през последните три години.
По-конкретно: за електромобил за 45 000 евро през август 2021 г. са се плащали по 284 евро на месец при 473 за аналогичен модел на бензин или дизел. Сега "електричката" излиза по 621 евро на месец, докато колата с ДВГ е 468 евро. През декември Берлин спря да субсидира електромобилите и продажбите им паднаха с 16,4% през първото полугодие на годината.
Някои лизингови компании вече отдават електромобили за по-дълги периоди, за да намалят рисковете при препродажба. Те също така започват да отдават електромобилите по няколко пъти на "по-достъпна цена" и ги задържат в портфолиото си за по-дълго време, до осем години.
Лизинговите фирми изразяват загриженост, че започнатият от Европейската комисия процес на консултации относно ускоряването на приемането на електромобили от корпоративните автопаркове може да доведе до задължителни цели за продажби на електромобили. А това би увеличило още повече рисковете при препродажба, с които вече се сблъскват.