Администрацията на американския президент Джо Байдън предлага забрана за продажбата на превозни средства в САЩ, които са оборудвани с китайски и руски софтуер и хардуер. Причината - цел за защита на националната сигурност и американските шофьори, съобщават световните агенции.
Мярката е изключително важна, казват от Министерството на търговията на САЩ, наблягайки над това, че редица компоненти в автомобилите, като микрофони, камери, GPS проследяване и Bluetooth технология, могат да направят американците по-уязвими и потенциално да изложат лична информация като домашен адрес и къде ходят децата им на училище.
"В екстремни ситуации чуждестранен противник дори може да спре или да поеме едновременно управление на много превозни средства, работещи в Съединените щати, причинявайки катастрофи и блокирайки пътища", заяви министърът на търговията на САЩ Джина Раймондо пред американки репортери.
Източник: iStock
"Това не е търговско или икономическо предимство. Това е строго действие, свързано с националната сигурност. Добрата новина е, че в момента нямаме много китайски или руски коли по пътя ни."
В същото време обаче в Европа и други региони в света, където китайските автомобили като например BYD стават все по-масови, примерът на САЩ бързо трябва да послужи като "предупреждение", смятат от администрацията на Байдън.
Всъщност, опасенията за сигурността, заради все по-напредналите технологично софтуерните функции в китайските коли възникнаха и в Европа, където китайските електрически автомобили бързо спечелиха пазарен дял.
"Кой контролира тези потоци от данни и софтуерни актуализации е далеч нетривиален въпрос, чиито отговори засягат въпросите на националната сигурност, киберсигурността и личната неприкосновеност", коментира Янка Ертел - директор на програмата за Азия към Европейския съвет за външни отношения, пише на сайта на съвета.
Превозните средства вече са "платформи за мобилност", които наблюдават поведението на водача и пътника и следят заобикалящата ги среда. Висш служител на администрацията на американския държавен глава заяви, че от условията на договорите за услуги, включени в технологията, става ясно, че данните от автомобилите завършват в Китай.
Правилата, ако бъдат потвърдени, ще отбележат последната ескалация на тлеещия търговски спор между САЩ и Китай. Малко след съобщението обаче Китай предупреди Америка да не предприема "дискриминационни действия" срещу неговите компании. Китай призова САЩ "да зачита пазарните принципи и да осигури отворена, справедлива, прозрачна и недискриминационна бизнес среда за китайските предприятия", заяви говорителят на външното министерство Лин Джиан.
"Китай се противопоставя на разширяването на концепцията за национална сигурност от страна на САЩ и на дискриминационните действия, предприети срещу китайски компании и продукти. Китай решително ще защитава своите законни права и интереси", добавя Джиан.
САЩ обаче са твърдо решени, че няма да чакат, докато пътищата им бъдат населени с китайски или руски коли.
"Ние издаваме предложение за правило за справяне с тези нови заплахи за националната сигурност, преди доставчици, производители на автомобили и автомобилни компоненти, свързани с Китай или Русия, да станат обичайни и широко разпространени в автомобилния сектор на САЩ", подчертава американският търговски министър Раймондо.
Към момента е трудно да се каже кога Китай ще навлезе по-активно на американския пазар, но няколко китайски компании вече обявиха планове да навлязат в бизнеса с автомобилен софтуер.
Министерството на търговията добави и Русия към регулациите, тъй като страната се опитва да "вдъхне нов живот на своята автомобилна индустрия", според висши служители на администрацията на Джо Байдън.
Предложеното правило би забранило вноса и продажбата на превозни средства с произведени в Русия и Китай софтуер и хардуер, които биха позволили на автомобила да комуникира външно чрез Bluetooth, клетъчни, сателитни или Wi-Fi модули. Ако влезе сила, забраната ще бъде насочена и срещу продажбата или вноса на софтуерни компоненти, произведени в Русия или Китайската народна република, които колективно позволяват на дадено автономно превозно средство да работи без шофьор зад волана. Забраната ще включва и автомобили, произведени в САЩ по китайски и руски технологии.
Новият опит за регулации от страна на Съединените щати следва стъпките, предприети от администрацията на американския президент за борба с евтините продукти от Китай, включително електрически автомобили, разширявайки усилията за намаляване на зависимостта на САЩ от Пекин и укрепване на местната индустрия.
projekt
на 29.09.2024 в 16:14:30 #4САЩ са най големите лицемери. когато САЩ забрани нещо китайско - за националната сигурност когато Китай забрани нещо американско - нелоялна търговски практики и сезиране на световната търговска организация
ddoko-doko
на 29.09.2024 в 00:48:01 #3Лицемерие без край - запазената марка на американците.
Tong
на 26.09.2024 в 09:45:27 #2"Toвa нe e тъpгoвcĸo или иĸoнoмичecĸo пpeдимcтвo." ========== Да бе, да - повярвахме ви! И за да сте по-убедителни, побързахте да се опровергаете още в следващия абзац. "Toвa e cтpoгo дeйcтвиe, cвъpзaнo c нaциoнaлнaтa cигypнocт. Дoбpaтa нoвинa e, чe в мoмeнтa нямaмe мнoгo ĸитaйcĸи или pycĸи ĸoли пo пътя ни." B cъщoтo вpeмe oбaчe в Eвpoпa и дpyги peгиoни в cвeтa, ĸъдeтo ĸитaйcĸитe aвтoмoбили ĸaтo нaпpимep ВYD cтaвaт вce пo-мacoви, пpимepът нa CAЩ бъpзo тpябвa дa пocлyжиĸaтo "пpeдyпpeждeниe", cмятaт oт aдминиcтpaциятa нa Бaйдън." ============= Щом ви е грижа за националната сигурност, къде сте се загрижили за националната сигурност и на останалия свят във връзка с китайските автомобили? Ясно като бял ден - опит за финансов удар под кръста. Не съм фен на китайците, но американската пропаганда с много бели конци съшита за кой ли път... Затъпяват ли управниците или си мислят, че светът е затъпял или просто им е все тая?
насо
на 25.09.2024 в 20:38:31 #1Само нато може да произвежда и продава технологични бомби