Администрацията на американския президент Джо Байдън предлага забрана за продажбата на превозни средства в САЩ, които са оборудвани с китайски и руски софтуер и хардуер. Причината - цел за защита на националната сигурност и американските шофьори, съобщават световните агенции.

Мярката е изключително важна, казват от Министерството на търговията на САЩ, наблягайки над това, че редица компоненти в автомобилите, като микрофони, камери, GPS проследяване и Bluetooth технология, могат да направят американците по-уязвими и потенциално да изложат лична информация като домашен адрес и къде ходят децата им на училище.

"В екстремни ситуации чуждестранен противник дори може да спре или да поеме едновременно управление на много превозни средства, работещи в Съединените щати, причинявайки катастрофи и блокирайки пътища", заяви  министърът на търговията на САЩ Джина Раймондо пред американки репортери.

Снимка 671248

Източник: iStock

"Това не е търговско или икономическо предимство. Това е строго действие, свързано с националната сигурност. Добрата новина е, че в момента нямаме много китайски или руски коли по пътя ни."

В същото време обаче в Европа и други региони в света, където китайските автомобили като например BYD стават все по-масови, примерът на САЩ бързо трябва да послужи като "предупреждение", смятат от администрацията на Байдън.

Отговорът на Пекин след европейските мита - все повече китайски електромобили ще се сглобяват в Европа

Отговорът на Пекин след европейските мита - все повече китайски електромобили ще се сглобяват в Европа

Китай изобщо не мисли да се отказва от европейския автомобилен пазар

Всъщност, опасенията за сигурността, заради все по-напредналите технологично софтуерните функции в китайските коли възникнаха и в Европа, където китайските електрически автомобили бързо спечелиха пазарен дял.

"Кой контролира тези потоци от данни и софтуерни актуализации е далеч нетривиален въпрос, чиито отговори засягат въпросите на националната сигурност, киберсигурността и личната неприкосновеност", коментира Янка Ертел - директор на програмата за Азия към Европейския съвет за външни отношения, пише на сайта на съвета.

Превозните средства вече са "платформи за мобилност", които наблюдават поведението на водача и пътника и следят заобикалящата ги среда. Висш служител на администрацията на американския държавен глава заяви, че от условията на договорите за услуги, включени в технологията, става ясно, че данните от автомобилите завършват в Китай.

Правилата, ако бъдат потвърдени, ще отбележат последната ескалация на тлеещия търговски спор между САЩ и Китай. Малко след съобщението обаче Китай предупреди Америка да не предприема "дискриминационни действия" срещу неговите компании. Китай призова САЩ "да зачита пазарните принципи и да осигури отворена, справедлива, прозрачна и недискриминационна бизнес среда за китайските предприятия", заяви говорителят на външното министерство Лин Джиан.

"Китай се противопоставя на разширяването на концепцията за национална сигурност от страна на САЩ и на дискриминационните действия, предприети срещу китайски компании и продукти. Китай решително ще защитава своите законни права и интереси", добавя Джиан.

САЩ обаче са твърдо решени, че няма да чакат, докато пътищата им бъдат населени с китайски или руски коли.

"Ние издаваме предложение за правило за справяне с тези нови заплахи за националната сигурност, преди доставчици, производители на автомобили и автомобилни компоненти, свързани с Китай или Русия, да станат обичайни и широко разпространени в автомобилния сектор на САЩ", подчертава американският търговски министър Раймондо.

Към момента е трудно да се каже кога Китай ще навлезе по-активно на американския пазар, но няколко китайски компании вече обявиха планове да навлязат в бизнеса с автомобилен софтуер.

Министерството на търговията добави и Русия към регулациите, тъй като страната се опитва да "вдъхне нов живот на своята автомобилна индустрия", според висши служители на администрацията на Джо Байдън.

Предложеното правило би забранило вноса и продажбата на превозни средства с произведени в Русия и Китай софтуер и хардуер, които биха позволили на автомобила да комуникира външно чрез Bluetooth, клетъчни, сателитни или Wi-Fi модули. Ако влезе  сила, забраната ще бъде насочена и срещу продажбата или вноса на софтуерни компоненти, произведени в Русия или Китайската народна република, които колективно позволяват на дадено автономно превозно средство да работи без шофьор зад волана. Забраната ще включва и автомобили, произведени в САЩ по китайски и руски технологии.

Новият опит за регулации от страна на Съединените щати следва стъпките, предприети от администрацията на американския президент за борба с евтините продукти от Китай, включително електрически автомобили, разширявайки усилията за намаляване на зависимостта на САЩ от Пекин и укрепване на местната индустрия.

"Славните дни“ на чуждестранните автомобилни производители в Китай приключват

"Славните дни“ на чуждестранните автомобилни производители в най-големия световен пазар приключват

Възможен ли е подобен сценарий и в Европа?