Инвеститорите и автомобилните компании се опитват да разберат какво следва за електрическите превозни средства след забавянето на темпа на растеж, за което се обвинява всичко - от по-високите лихвени проценти до EV технологията и желанието на американците да се "еликтрифицират".

Каквито и да са причините, едно е сигурно: EV балонът се спука. Просто погледнете числата.

Комбинираната пикова пазарна капитализация на Nikola, Fisker, Rivian Automotive, Lucid, NIO, XPeng, Polestar Automotive, Canoo и Lordstown Motors някога е била около 470 милиарда долара. Пиковете за тези стартиращи компании са настъпили от 2019 г. до 2021 г., когато референтните лихвени проценти варираха от около нула процента до 2%.

Снимка 641100

Източник: GettyImages

Днес сумарните им пазарни капитализации възлизат на едва около 59 милиарда долара - спад от 87%. Инвеститорите са загубили апетита си към акции, които не генерират свободен паричен поток. През своята история тази група от девет компании е използвала около 46 милиарда долара в брой, комбинирани за изграждането на своя бизнес.

Тези разходи доведоха до продажби на превозни средства от приблизително 420 000 единици през последната година, което възлиза на повече от 100 000 долара за всяка продадена кола.

Държавата мисли за фонд за електромобили: Кой ще го напълни

Държавата мисли за фонд за електромобили: Кой ще го напълни

Транспортното министерство предлага екзотичен допълнителен данък при вноса на коли втора ръка

Разбира се, всички компании събраха пари, преди да продадат някакъв или значителен брой превозни средства. Все пак числото от 420 000 изглежда добро за повечето от групата. NIO, XPeng и Rivian представляват повече от 80% от тези продажби. Приходите за деветте се очаква да възлязат общо на около 36 милиарда долара през 2024 г., като около 70% от тази цифра са генерирани от NIO, XPeng и Rivian.

Да се каже, че е било трудно да бъдеш стартиращ EV е подценяване. Не беше лесно нито за трите печеливши производители на електромобили: Tesla, BYD и Li Auto. Пиковите им пазарни капитализации възлизаха на около 1,4 трилиона долара. Днес тази сума е намаляла до около 900 милиарда долара. Tesla представлява по-голямата част от двете числа. Капитализацията на компанията е намаляла от около 1,2 трилиона долара до около 770 милиарда долара.

Тези три компании са генерирали около 4 милиарда долара свободен паричен поток през първите три тримесечия на 2023 г. и около 20 милиарда долара свободен паричен поток, взети заедно през цялото им съществуване. Tesla представлява почти половината от тази цифра.

Традиционните производители на автомобили също не са пощадени. General Motors, Ford Motor, Stellantis и Volkswagen се насочиха към тенденцията на EV, обявявайки милиарди разходи за заводи за батерии и нови модели. Тяхната комбинирана пазарна капитализация е преминала от връх от около $425 милиарда до $220 милиарда, спад с почти 50%.

Като цяло, приблизително 1,4 трилиона долара пазарна стойност беше заличена през последните няколко години, тъй като инвеститорите преоцениха оценките на EV.

Те преоценяват, защото растежът изглежда се забавя. General Motors и Ford забавиха някои разходи за електромобили и изместиха целите за продажби.

А пазарът на хибридни превозни средства процъфтява. През октомври продажбите на хибриди в хибридния лидер Toyota Motor са се увеличили с около 28% на годишна база - и продажбите на хибриди представляват по същество целия ръст на продажбите на японската компания досега през 2023 г.

Този ръст повиши акциите. Акциите са спечелили повече от 35% през последните 12 месеца.

Какъв е ръстът на продажбите на електромобили в света и в Европа

Какъв е ръстът на продажбите на електромобили в света и в Европа

Субсидиите за този пазар все още продължават

Все пак търсенето не е толкова лошо. До края на третото тримесечие продажбите на всички електрически превозни средства с батерии или BEV са се увеличили с около 50% на годишна база както в САЩ, така и в Европа.

В Китай, където BEV представляват около 25% от всички продажби на нови автомобили, растежът е по-близо до 20%.

"Това, за което говорихме, е забавяне на растежа на търсенето. Това не е забавяне. Това е забавяне на темпа на нарастване", каза финансовият директор на GM Пол Джейкъбсън пред Barron"s в a. в скорошно интервю.

Джейкъбсън вярва, че търсенето на електромобили ще продължи да нараства в САЩ, тъй като инфраструктурата за зареждане се подобрява, новите модели се представят и купувачите на американски автомобили свикват с технологията.

Уолстрийт е съгласен с Джейкъбсън. Анализаторът на RBC Том Нараян, анализаторът на Bernstein Тони Саконаги и други са в записа.

И Нараян, и Саконаги пишат, че търсенето е добро, но са необходими повече модели, за да се покрие повече от цялостната автомобилна вселена. Има изобилие от среден размер кросоувър EV. Има недостиг на по-малки седани, средни камиони и по-големи SUV.

Моделите имат значение. Дори Tesla изпитва забавяне на темпа на растеж. Уолстрийт очаква компанията да достави около 2,2 милиона единици през 2024 г., което е увеличение с около 20% до 25% в сравнение с 2023 г. Това е далеч от 50% среден годишен ръст, поддържан от 2020 до 2023 г.

Tesla не е пускала нов модел от 2020 г., когато Model Y излезе на улицата. Cybertruck току-що беше пуснат на пазара, но се очаква да бъде превозно средство с по-малък обем през следващите няколко години.

В интервю, публикувано във вторник, главният изпълнителен директор Илон Мъск каза, че компанията е доста напреднала в работата по по-малко превозно средство с по-ниска цена. Това превозно средство ще бъде добро за EV индустрията - и за пазарния дял на Tesla.

EV технологията не е мъртва. Това, което е изчезнало завинаги, са изключително високите оценки за новосъздадени електромобилни компании, които са на години далеч от рентабилността.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.