Нов данък в размер на поне 500 лева планира да въведе Министерството на транспорта за всяка внесена у нас кола втора ръка, стана ясно от изказвания на ресорния министър Георги Гвоздейков и колегата му с екологичен ресор Юлиян Попов през последните дни.
Идеята - парите да отидат във фонд, който да подпомага закупуването на електромобили от гражданите. Един от най-евтините - Dacia Spring, в момента не може да бъде намерен нов за по-малко от 43 000 лева. Не са твърде много сделките с употребявани автомобили на тази цена.
Гвоздейков отбеляза в интервю за БНТ, че през 2022 г. България е била страната в Европа с най-голям внос на стари коли - над 350 000 броя. По думите му данъкът ще се плаща от вносителите, "а вече те как ще си калкулират цената на стоката, си е тяхна работа". Постъпленията, обаче, според Гвоздейков ще са инструмент "за подпомагане на обществото и на хората, които искат да си купят електрически автомобили".
"Тази история, дето не сме имали пари и затова сме купували стари коли - има известна доза истина в нея, но тя се преекспонира по един абсолютно безобразен и популистки начин. България е може би номер едно по собственост на автомобили на 100 хил. души и това нещо не е нормално", коментира на свой ред министър Юлиян Попов пред bTV.
От Асоциацията на вносителите на автомобили коментираха пред "Нова телевизия", че евентуалният нов данък просто ще направи старите коли по-скъпи, а освен това не е ясно защо въобще се въвежда при наличието на събиращата се от години продуктова (еко) такса, която се плаща от крайния купувач и е свързана с разходите по рециклиране.
Всъщност, именно екотаксата по смисъла на европейската Директива за излезлите от употреба превозни средства се дължи от производителите и вносителите. Това е най-близкото до предложението на Гвоздейков, но целите ѝ са доста по-различни - а и не става ясно ще спрат ли тогава гражданите да плащат по-старата такса.
През 2018 г. също се заговори за вдигане на екотаксата за старите автомобили с цел да се мотивират гражданите да се качат на нови. Тогава някои от заинтересованите страни видяха в идеята лобизъм в полза на фирмите за рециклиране, които събират екотаксите.
Според данните на Европейската асоциация на производителите на автомобили, облагане на вносителя спрямо екологичността на автомобила по предложения от транспортното министерство у нас начин няма.
no-noi
на 05.12.2023 в 18:06:40 #1Както всичко в българия ще го пълнят бедните за да го ползват избраните