Нов данък в размер на поне 500 лева планира да въведе Министерството на транспорта за всяка внесена у нас кола втора ръка, стана ясно от изказвания на ресорния министър Георги Гвоздейков и колегата му с екологичен ресор Юлиян Попов през последните дни.

Идеята - парите да отидат във фонд, който да подпомага закупуването на електромобили от гражданите. Един от най-евтините - Dacia Spring, в момента не може да бъде намерен нов за по-малко от 43 000 лева. Не са твърде много сделките с употребявани автомобили на тази цена.

Норвегия, пионер в прехода към електрически автомобили, опитва да ограничи броя им

Норвегия, пионер в прехода към електрически автомобили, опитва да ограничи броя им

Опитът на страната показва, че решаването на един проблем може да влоши няколко други

Гвоздейков отбеляза в интервю за БНТ, че през 2022 г. България е била страната в Европа с най-голям внос на стари коли - над 350 000 броя. По думите му данъкът ще се плаща от вносителите, "а вече те как ще си калкулират цената на стоката, си е тяхна работа". Постъпленията, обаче, според Гвоздейков ще са инструмент "за подпомагане на обществото и на хората, които искат да си купят електрически автомобили".

"Тази история, дето не сме имали пари и затова сме купували стари коли - има известна доза истина в нея, но тя се преекспонира по един абсолютно безобразен и популистки начин. България е може би номер едно по собственост на автомобили на 100 хил. души и това нещо не е нормално", коментира на свой ред министър Юлиян Попов пред bTV.

Задава се Евро 7: Какво представлява новият екостандарт за автомобилите

Задава се Евро 7: Какво представлява новият екостандарт за автомобилите

Евродепутатите подкрепят облекчена версия на правилата

От Асоциацията на вносителите на автомобили коментираха пред "Нова телевизия", че евентуалният нов данък просто ще направи старите коли по-скъпи, а освен това не е ясно защо въобще се въвежда при наличието на събиращата се от години продуктова (еко) такса, която се плаща от крайния купувач и е свързана с разходите по рециклиране.

Всъщност, именно екотаксата по смисъла на европейската Директива за излезлите от употреба превозни средства се дължи от производителите и вносителите. Това е най-близкото до предложението на Гвоздейков, но целите ѝ са доста по-различни - а и не става ясно ще спрат ли тогава гражданите да плащат по-старата такса.

През 2018 г. също се заговори за вдигане на екотаксата за старите автомобили с цел да се мотивират гражданите да се качат на нови. Тогава някои от заинтересованите страни видяха в идеята лобизъм в полза на фирмите за рециклиране, които събират екотаксите.

Според данните на Европейската асоциация на производителите на автомобили, облагане на вносителя спрямо екологичността на автомобила по предложения от транспортното министерство у нас начин няма.