Ключова стъпка към приемането на новите екологични правила за автомобилите - Евро 7, беше направена в Европейския парламент. Евродепутатите приеха преговорна позиция по предлагания стандарт, като световните агенции я описват като по-малко амбициозна в сравнение с първоначалния проект. Причината - натиск от страна на отделни държави и индустрията.

Евро 7 трябва да замени сегашния Евро 6, който определя максималните допустими нива на замърсяване, причинено от леки автомобили, бусове, автобуси и камиони. За първи път ще се регулира и отделянето на микропластмаси от гумите, както и на частици от спирачната система - два източника на замърсяване, които ще останат и след пълното преминаване към електрическо задвижване.

Разходите за Евро 7 - до 10 пъти по-високи от прогнозата на Брюксел

Разходите за Евро 7 - до 10 пъти по-високи от прогнозата на Брюксел

Това показва нов доклад на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA)

По отношение на автомобилите на ток, с Euro 7 влизат в сила и конкретни стандарти за издръжливостта на техните батерии.

Обрат

Първоначалният проект на Европейската комисия беше критикуван от индустрията и държави с много автомобилни заводи като Италия и Чехия. Според тях внедряването на Евро 7 в този вид щеше да доведе до много големи допълнителни разходи - а тези пари биха могли да бъдат инвестирани в прехода към електрическа мобилност.

В навечерието на вота в ЕП прогресивните евродепутати защитиха проекта с мотива, че в момента лошото качество на въздуха убива по 70 000 души годишно. Техните консервативни и либерални колеги обаче развиха тезата, че цената на Евро 7 в първоначалния му вид ще трябва да бъде платена най-вече от крайните потребители.

С колко скачат цените и разходите по колите от новия стандарт Евро 7?

С колко скачат цените и разходите по колите от новия стандарт Евро 7?

Според ново проучване те са 4 до 10 пъти по-високи от тези, посочени от ЕК

Така спрямо предложенията на ЕК бяха отслабени ограниченията по отношение на замърсяването с азотен оксид от камионите, а стандартите по отношение на гумите им и отделяните от тях частици се приравниха с методологията на ООН, което според екологични организации означава, че те остават нерегулирани до 2035 г.

Освен това, евродепутатите приеха Евро 7 да влезе в сила три години, след като цялото вторично законодателство, свързано със стандарта, влезе в сила. ЕК искаше прилагането да започне още от 2025 г.

Сега предстои процедура по триалог с участието на ЕК и националните правителства. Последните вече гласуваха смекчаване на Евро 7 до нива, сходни до голяма степен с лимитите, заложени в Евро 6.