Автомобилните производители отново манипулират данните за отработените газове в опит да измамят новите екологични стандарти (Евро 7), които влизат в сила през 2020 г.

Компаниите този път използват "трикове", така че резултатите от тестовете да изглеждат по-лоши, отколкото са всъщност, смятайки че по този начин по-лесно ще покрият бъдещите по-строги ограничения на въглеродните емисии.

Първите резултати от новата процедура за тестване на леките коли (WLTP), базирана на данни за реално шофиране, а не на резултати от лабораторни тестове, показват, че "официалните нива на емисиите, посочени от производителите, може да са преувеличени", се казва в доклад на Европейската комисия, цитиран от германския Handelsblatt.

Това поражда "ясен риск" ЕС да пропусне целите си за намаляване на емисиите на въглероден диоксид при автомобилите до 2025 г. и 2030 г., се казва в документа.

Готви ли Германия нов удар по автопроизводителите заради Дизелгейт?

Готви ли Германия нов удар по автопроизводителите заради Дизелгейт?

Берлин може да накара VW, BMW и други да отделят значителни средства

От есента на 2017 г. автопроизводителите са задължени да тестват новите си модели по новата, по-строга процедура, въведена след скандала "Дизелгейт", когато тестовете се извършваха само в лаборатории, но не и по пътищата.

Скандалът имаше тежки последствия за Volkswagen, но засегна и други големи производители и на практика беше началото на края на дизеловите двигатели.

Нивата на въглероден диоксид, установени при новата система за тестване, ще се използват при изчисляването на общите емисии на новите модели на всеки производител през 2021 г. Това ще се превърне в еталон за бъдещото намаляване на въглеродните емисии, което производителите трябва да постигнат, за да избегнат големи глоби в ЕС.

Европейската комисия се опасява, че автопроизводителите умишлено надуват първоначалния стандарт, за да улеснят бъдещите съкращения на емисиите.

€30 000 глоба за производителите при замърсяващи над нормата автомобили

€30 000 глоба за производителите при замърсяващи над нормата автомобили

Държавите в ЕС трябва да преглеждат поне по 40 000 коли годишно

Брюксел иска компаниите да бъдат задължени да намалят емисиите с 15% до 2025 г. и с 30% до 2030 г. в сравнение с 2021 г. За да влязат в сила, изискванията трябва да бъдат одобрени от двата законодателни органа на ЕС - Парламента и Европейския съвет.

Според експерти на Еврокомисията настоящите въглеродни емисии се преувеличават, като са средно с 4.5% над реалните нива, а в някои случаи несъответствията стигат до 13%, пише в доклада.

Автопроизводителите използват вратичка в новата тестова система, изискваща официални тестове единствено когато компаниите занижават въглеродните емисии, но не и когато ги надуват. Принципът изглежда е, че колкото по-високо е нивото, което се превръща в еталон за сравнение, толкова по-добре.

Компаниите стават все по-изобретателни, като успяват да манипулират резултатите дори при тестове, проведени под официален надзор.

Дори и най-новите и "чисти" дизели замърсяват далеч над обещаното

Дори и най-новите и "чисти" дизели замърсяват далеч над обещаното

Изследване на организацията, разкрила "Дизелгейт", заби още един пирон в ковчега на дизела

Има доказателства, че "производителите конфигурират тестовите си превозни средства по начин, по който измерените по WLTP емисии са твърде високи", се казва в доклада.

Има дори случаи, когато батерията на автомобила е празна или системата за автоматично стартиране на двигателя е изключена, което увеличава въглеродните емисии на колите с около 5%.

Използват се и "стратегии за превключване на предавките", при които автомобилите са задвижвани с предавки, които предизвикват "значително" увеличение на емисиите на CO2, отчитат експертите на ЕК.

"Чрез манипулирането на WLTP те изневеряват целите за 2025/2030 г. още преди да бъдат договорени", заяви Уилям Тодс, изпълнителен директор на "Транспорт и околна среда", базирана в Брюксел група за чиста енергия.

Германия поведе Европа към края на дизела

Германия поведе Европа към края на дизела

Все повече големи градове налагат забраната за стари автомобили

След влизането в сила на новите правила, производителите на автомобили могат просто да тестват правилно автомобилите си, да създадат нисък резултат и да постигат целите с по-голяма лекота, смята Тодс.

Европейската комисия предлага 3 начина за решаване на проблема:

1) Базовата линия за бъдещите цели да бъдат измерените стойности, а не декларираните от автомобилните производители. "Това ще премахне ефекта от всяко завишено деклариране", коментират от Комисията.

2) Новите измервания на емисиите за 2020 г. "трябва систематично да се събират", за да се увеличи прозрачността и проверимостта.

3) Брюксел да наблюдава и подкрепя правилното прилагане на мерките. При необходимост "Комисията би могла да обмисли и изменение на регламента за WLTP".