Ако обърнете внимание на движещите се коли през лятото, можете да видите доста да пътуват с отворени прозорци. Въпреки, че очевидно има сред тях автомобили съвременни и даже луксозни, които безспорно имат охлаждаща система или, ако се налага, необходимите средства за ремонт на неработещ климатик.
Също така не са редки мненията и коментарите по темата защо не трябва да се използва климатикът.
От друга страна тези водачи, които в началото на лятото отиват в автосервиз, за да проверят и напълнят фреон в системата, имат своите основателни аргументи. Да посрещнете жегата напълно подготвени за пътуване комфортен хлад в купето.
Неща разгледаме аргументите ПРОТИВ климатика и ЗА неговото редовно използване. Да ги обсъдим, защото в края на краищата се оказва, че много собственици на автомобили дори не са помислили за някои факти.
Източник: iStock
Защо да не се използва климатикът?
Страх от настиване
Факт е, че при работещ климатик човек може да се разболее. Това важи особено за тези, които пътуват с деца. И мнозина твърдят, че не просто се страхуват, но наистина усещат първите признаци на остри респираторни инфекции, веднага щом шофират няколко часа в кабина с работещ климатик.
Но защо не се разболяват всички, които ползват климатик? Казват, че става въпрос за имунитет? Може би. Или става въпрос за неправилна употреба и неправилни настройки на температурата и въздушния поток: Не е необходимо да настройвате климатика на минимална температура и да насочвате потока към лицето. Ако навън е 30 градуса и климатикът е настроен например на 23 и студената струя се подава върху предното стъкло, тогава въздухът ще се разпространи равномерно в кабината и температура ще бъде очевидно безопасна и приятна.
Освен това можете да започнете да използвате климатика с постепенно охлаждане на купето и след това в постоянен режим на минимално обдухване.
Повишен разход на гориво и намалена динамика
Климатикът "взема" мощност от автомобили с малък обем на двигателя и малко количество конски сили. Това е относително вярно, но не толкова съществено, че да е невъзможно да се кара с климатик, особено в града.
Що се отнася до разхода на гориво, тук също всичко е различно и зависи от няколко фактора. Накратко: при добро техническо състояние на автомобила, при липса на неизправности в климатичната система, както и в други автомобилни системи, повишеният разход на гориво ще бъде едва забележим.
Но експертите казват, че при отворени прозорци и висока скорост разходът на гориво ще се повиши повече, отколкото при работещ климатик.
Повишени обороти на двигателя и шум под капака
За някои собственици на автомобили това е буквално досадно. Но не е ли по-важно водачът и пасажерите в колата да пътуват при комфортна за тях температура. А не особено шофьорът да се поти и уморява когато кара в жегата, за да не чува леко повишени обороти, и шум от перката на радиатора, която често се включва. Но вероятно всеки си има свои приоритети.
Разбира се, заслужава да се спомене липсата на климатик в колата или сериозна неизправност в системата, която собственикът не може да поправи по различни причини.
В първия случай всичко е ясно и няма какво да се говори. Е, във втория случай - наистина, ако колата е по-стара понякога е доста трудно да се намери самата причина за неизправност и резервни части за отстраняването й. Но, както се казва, всичко е възможно, щом има желание и средства.
Източник: Wikipedia
Предимства при използването на климатик
Прохлада в купето + добри работни условия за шофиране
Разбира се, никой не обича да се поти и да залепват всички части на тялото за всичко,за което докосне. Затова използваме климатик, когато е горещо.
Освен това комфортът на водача при шофиране на автомобил е много важен! За да управлявате кола и за да го правите правилно и безопасно, производителността трябва да бъде най-добра. Всеки знае, че не трябва да шофирате, ако сте много болни или не се чувствате добре по някаква друга причина. Така че същото е и с топлината! Висока температура на въздуха, влажност, задух - намаляват концентрацията, засягат вниманието и общото състояние на тялото, убиват настроението.
А при такова дълго каране е напълно възможно да си спечелите топлинен удар!
Забелязали ли сте, че в жегата по пътищата шофьорите стават много нервни? Особено в задръствания. И повечето от тях прозорците са напълно отворени ... Непоносимата жега на улицата е виновна, а оттам и дискомфорта в колата.
Дишате чист въздух в купето, а не прах от пътя
Тук е важно да уточним, че този аргумент ще работи по-добре, ако често сменяте филтъра на купето и периодично дезинфекцирате климатичната система. В крайна сметка и в тази система могат да се настанят прах, мръсотия и бактерии, както от улицата, така и натрупани вътре.
Когато филтърът се замърси, вътре в купето започва да мирише на плесен или по-лошо ... И тук е важно да не пренебрегвате тези миризми, а да помислите за смяна на филтъра и почистване на системата! Тогава въздухът ще бъде не само прохладен, но и свеж и чист.
Много хора дори не се замислят за опасностите от шофиране с отворени прозорци:
Вътрешно замърсяване
Тук вече не става дума за мръсния въздух, който дишаме, а за замърсяването на части от интериора на салона. Забелязали ли сте тъмни петна по тавана и по седалката, особено от страната на водача? Това е всичко, което лети от улицата. Това е в дробовете ни и в купето на колите ни.
Алергии
Тези, които са алергични към тополов пух, знаят за какво става дума. В началото и средата на лятото понякога ходенето по улицата е изпитание . Както и да се возите в кола с отворени прозорци. Затова си струва да ги затворите и да включите климатика.
Шум от движението на пътя
Прекомерно отворените прозорци при висока скорост не само увеличават разхода на гориво, но и повишават нивата на шум. Ето защо, ако ще пътувате далеч от града, пригответе се за факта, че ще бъде трудно да слушате музика или да водите разговори в кабината при широко отворени прозорци на автомобила.
Лоша аеродинамика
При висока скорост с отворени прозорци стабилността на автомобила по отношение на следваната посока на движение е намалена. От резки и силни въздушни потоци в купето, колата ще "плава". Колкото по-лека е колата, толкова повече ще се усеща. Това важи и за високи и големи автомобили (микробуси, джипове, малки камиони).
Всички правим избор въз основа на определени фактори. А също и заради страхове, предразсъдъци или стереотипи, без това по никакъв начин да отговаря на фактите. Но важното е да се чувствате добре! И всеки има своето "добро", нали?