Споровете на автомобилистите относно периода за смяната на маслото в двигателя не стихват от много години. Някои шофьори и специалисти са сигурни, че маслото в двигателя трябва да се сменя на всеки 5 хиляди километра пробег или 6 месеца, други на всеки 15 хиляди км, а трети се придържат до златната среда и сменяйте маслото на всеки 7-8 хиляди километра.

Широко разпространено е също така мнението на сервизни специалисти за смяна маслото на всеки 10 хиляди километра или на всеки 12 месеца.

5 лоши навика на шофьорите, които развалят автомобила

5 лоши навика на шофьорите, които развалят автомобила

Надеждността на колата зависи не само от инженерните решения, но и от поведението на водача

В инструкциите за съвременните автомобили най-накрая започнаха да посочват

Правилните срокове за смяна на маслото, а не увеличените, наложени от търговците

При нормална работа на колата се препоръчва смяна след 15 000 км или веднъж годишно. В условия на повишено натоварване при експонацията на автомобили смяната на маслото трябва да се извършва след 7500 км или на всеки 6 месеца.

Но нека първо се обърнем към разпоредбите на дилъра, в сервизната книга за повечето съвременни автомобили е посочено, че обслужването на маслото трябва да се извършва при всяко задължително гаранционно техниеско обслужване. То варира в зависимост от марката и модела на превозното средство, като най-често е след изминаването на между 10 000 и 15 000 километра. Ако автомобилът не прави такъв пробег, обслужването трябва да се прави поне веднъж годишно.

Какво се случва, ако налеете дизел в бензинов двигател?

Какво се случва, ако налеете дизел в бензинов двигател?

И какво трябва да направите, ако разберете, че сте заредени с неправилното гориво

Много от автомобилите обаче се експлоатират при по-тежки условия. Затова и смяната на маслото и течностите, на филтрите, ремъци, накладките и други основни консумативи е по-добре да се правят по-често, отколкото препоръчва производителят.

Затова в препоръките на някои автомобилни производители се казва , че в случай на тежки условия на работа интервалът за смяна на маслото трябва да бъде намален 2 пъти. Тежките условия на работа включват загряване, студено стартиране, задръствания, кратки пътувания и други условия, пред които са изправени повечето автомобили, които се експлоатират предимно в града.

Смяна на маслото на всеки 15 хиляди км си струва само в два случая:

  • Ако колата е в идеално състояние и 15 хиляди км шофьорът изминава не за една година или повече, а грубо казано за месец- два, кормувайки предимно по магистрала;
  • При условие, че колата е закупена на няколко години, собственикът е сигурен във финансовото си възможности и 100%знае, че след като е изминал, например, 100 хиляди км. ще я продаде и ще купи нов автомобил, без да се интересува от по-нататъшната му съдба.

В другите случаи маслото трябва да се сменя не по пробег, а по часове на двигателя

Пробег 15 хиляди км, при средна скорост от 30 км/ч, това са 500 двигателни часа , което е много за моторното масло. В задръстванията на големите градове средната скорост е още по-ниска и съответно ще има дори повече двигателни часове. Ресурсът на минералното масло е 170-200 часа, ресурсът на синтетичното масло е от 200 до 350 часа, в зависимост от базовата му основа. Тоест, с прости думи казано, евтината синтетика е предназначена само за 200-250 часа работа, а топ маслата на базата на полиалфаолефини (PAO) са предназначени за 300-350 часа експлоатационно натоварване.

Но откъде дойде числото 15 хиляди километра?

Измислено е от търговците, защото не е тайна, че съвременните автомобили са проектирани за определен гаранционен срок, плюс-минус 50 хиляди км. малък марж за тежка експлоатация. Смяна на маслото на всеки 15 хиляди км. дори при условие, че индикаторът за часове на двигателя ще бъде около 600 - 650, нищо критично няма да се случи с и моотрът ще има своите 100-150 хиляди км. гранатиран пробег. При условие, разбира се, ако следите нивото на маслото и не шофирате, когато нивото е под минимума.

5 неща, които не трябва да правите сами на колата си

5 неща, които не трябва да правите сами на колата си

Аматьорските опити създават само сериозни проблеми и допълнителни разходи

Какво ще се случи с двигателя по-нататък производителите на автомобили не се интересуват. Също така с автоматичните трансмисии, те вече са необслужваеми при повечето производители и работната течност предназначена за целия живот на автомобила.

Според логиката на търговците, след края на гаранцията, трябва да отидем в автокъща и да купим нова кола, но за съжаление не всеки може да си го позволи.

За да не се занимавате с изчисляването на двигателните часове

  • Препоръчително е да се придържате към правилото на златната среда и да сменяте маслото на всеки 7-8 хиляди км, а ако годишният пробег е по-малък маслото трябва да се сменя поне веднъж годишно.
  • За тези, които карат средно 15 хиляди км годишно, се препоръчва смяна на маслото през пролетта и есента.

Колкото и скъпо да е маслото, то неизбежно остарява и губи свойствата си. Ако искате да спестите пари, по-добре е да закупите масла от средния ценови диапазон и да ги сменяте на всеки 7-8 хиляди км. отколкото да плащате за топ масла и да ги сменяте на всеки 15-16 хиляди километра.

В заключение, без значение какъв вид масло се налива в двигателя, то трябва да се сменя на редовно на всеки 7 - 8 хиляди км. и няма да има проблеми с двигателя.