В началото на тази седмица автомобилният производител Tesla обяви, че ще започне да приема bitcoin като разплащателно средство при продажбите на своите модели. От CNN Business разглеждат въпроса дали от потребителска гледна точка има смисъл да си купиш кола с криптовалута.

От медията посочват, че краткият отговор на този въпрос е "Зависи от това как се движи цената на bitcoin". А това е нещо много трудно за предвиждане.

Криптовалутата е доста по-волатилна и достига остри пикове и спадове в много по-кратки срокове, отколкото традиционните валути. Стойността на един bitcoin може да се увеличи или да се срине с хиляди долари само в рамките на няколко дни.

Има и съвсем пресни примери затова. Наскоро в рамките на една седмица през януари дигиталната валута поскъпна до 42 000 долара, а след това се срина до 30 000 долара преди отново да се изкачи към 40 000 долара.

Tesla е купила bitcoin за $1,5 млрд.

Tesla е купила bitcoin за $1,5 млрд.

Компанията ще приема плащания в криптовалутата

Тези резки промени в цената на bitcoin може да се окажат страхотна сделка за някои купувачи на автомобили, но това изцяло зависи дали са избрали точния момент за покупката си.

Например, ако човек е инвестирал в bitcoin през юли 2020 година, когато цената му беше около 10 000 долара, то към днешна дата възвръщаемостта от вложението би било достатъчно, за да може той да си купи нова Tesla Model 3 за 38 000 долара в САЩ.

И още нещо - от американския автомобилен лидер все още не са уточнили как точно ще организират покупките на моделите си с криптовалута.

Дали ще определят фиксирана цена за тях в bitcoin така, както в долари или евро, или пък ще използват друг подход - това ще е от решаващо значение дали потребителите ще изберат първия вариант за покупка за сметка на такава с традиционна валута.

Стандартно цените на новите автомобили се променят в рамките на дълъг период от време, поне месеци. Бързите пикове и спадове в цената на bitcoin могат да затруднят определянето на цена в криптвалутата и запазването ѝ за определен период от време.

"Компанията не може да приема 35 000 долара под формата на bitcoin за Model 3 днес, а утре да са 29 000 долара. Това не е добър бизнес модел", обяснява ръководителят на изследователската фирма GlobalData Даниал Рашид. "При bitcoin флуктациите от 10 до 20% разлика в цената се случват в рамките на дни", добавя той.

По-добрата алтернатива за това би била цените на автомобилите на Tesla да бъдат обявени в местна валута - щатски долари или евро, а купувачите да могат да плащат в bitcoin. Така сумата, която те ще плащат в криптовалутата, ще може да варира всеки ден.

От CNN Business посочват, че от компанията към момента все още не са отговорили на изпратените от тях въпроси за това какъв модел смятат да въведат за продажбата на своите автомобили в bitcoin. Анализаторите посочват, че при настоящите цени на криптовалутата, смисъл от такава алтернатива ще има за тези, които са инвестирали в нея по-рано.