Пазарът на автомобили в Европейския съюз е на път да се свие още до края на годината, сочи прогнозата на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA), цитирана от световните медии. Асоциацията опровергава първоначалната си прогноза, че пазарът на автомобили в ЕС ще се върне към растеж до края на годината.

Новите данни показват, че автомобилният пазар ще се свие допълнително до края на 2022 година, като спадне поне с 1%, достигайки 9.6 милиона единици. В сравнение с данните от преди пандемията, това представлява спад от 26% в продажбите на автомобили само за три години.

Липса на коли и по-високи цени

Брекзит, пандемията, кризата в глобалната верига за доставки и войната в Украйна са факторите, които влияят на автомобилния пазар. Според експертите съществува и спекула, особено при колите на старо, които са поскъпнали в целия Европейски съюз.

При новите автомобили, високата енергия покачва цените, а кризата с доставките често води до дълго чакане на поръчаната нова кола.

Как Турция "спука" балона на пазара на автомобили?

Как Турция "спука" балона на пазара на автомобили?

Държавата въвежда редица ограничения в търговията

"Всичко това ни показва колко бързо, колко дълбоко и колко непредвидимо се променя нашият свят. Това важи не на последно място в геополитическия контекст, където има преки последици за нашата глобално взаимосвързана индустрия и нейните тясно свързани вериги", коментира президентът на ACEA и главен изпълнителен директор на BMW Оливър Зипс.

От Асоциацията призовават Европейският съюз да приеме и прилага Закон за критичните суровини, който ще осигури стратегически достъп на автомобилната индустрия до суровините, необходими за производството на електромобили и по-ускорено внедряване на инфраструктурата за зареждането им.

Последните актуални данни за продажбите на автомобили в ЕС

Осем месеца след началото на 2022 година общите обеми са се свили с почти 12%, достигайки около 6 милиона продадени нови коли. Досега пазарът беше ограничен само от страна на предлагането, тъй като продължаващият недостиг на компоненти ограничаваше производствените обеми. Търсенето обаче може също да пострада през следващите месеци заради инфлацията и страховете от рецесия.

Въпреки свиващия се пазар автомобилната индустрия продължава да инвестира масово в научноизследователска и развойна дейност и в уменията и технологиите, движещи зеления и дигитален преход.

Такава мащабна трансформация обаче може да бъде успешно постигната само от индустрия, която остава конкурентоспособна и в бъдеще.

Каква е ситуацията у нас?

България е на последно място сред страните от ЕС по брой на продадените нови коли на човек от населението през 2021 година, по данни на ACEA. На 1000 души от населението се падат по 4 нови автомобила, закупени миналата година.

Продажбите в България тази година обаче са се увеличили с 13,3% в сравнение със същия период на 2021-а, показват данните на ACEA. Между януари и юни у нас са регистрирани 14 639 нови коли при 12 926 през първите 6 месеца на 2021 година.

Данните само за юни обаче показват намаление с 1,2% на продажбите на нови автомобили в България в сравнение със същия месец на миналата година, като според прогнозите автомобилният пазар на нови коли у нас ще се свие още.

Колкото до старите коли, за период от една година те поскъпнаха с внушителните 50%. И това, според повечето автомобилни експерти, се дължи предимно на спекула.

Колите "втора" ръка поскъпнаха с 50% за година, ето кои автомобили са най-търсени

Колите "втора" ръка поскъпнаха с 50% за година, ето кои автомобили са най-търсени

На какво се дължи поскъпването?