Пазарът на сертифицирани употребявани автомобили в България се разраства бавно, но сигурно. Тази статия ще се опита ви представи един малко по-нестандартен поглед към това защо в повечето случаи инвестицията в подобен автомобил е много по-добра идея, отколкото да се доверите на родния феномен, по-известен като „нов внос“.
Подводните камъни, които крие вторичният пазар на автомобили у нас
Истината е, че дори в страните с най-богати икономики в Европа съотношението между продажбите на нови и употребявани автомобили е в полза на тези втора ръка. Само че ако в най-развитите държави, макар и с известни вариации спрямо различните периоди във времето, тази пропорция е между 1:3, както е в Германия, или 1:5, както е в Англия, до около 1:7 или 1:8 в други развити икономики, при нас съотношението е 1:10... при това в добрите години.
Дори без да засягаме в дълбочина основните причини за този никак не обнадеждаващ факт, които се крият основно в някои политико-законодателните и икономическите особености у нас, няма как да не стигнем до извода, че употребяваните автомобили играят огромна роля на българския пазар. И това нямаше да бъде толкова драматично, ако пазарът на коли втора ръка беше регулиран по начин, който да ни кара да се чувстваме сигурни поне в качеството на автомобилите, които идват у нас от Западна Европа.
Само че нелицеприятната, но неоспорима истина към момента изглежда по следния начин: определението „котка в чувал“ е някак си твърде ласкателно спрямо състоянието на голямата част от употребявани автомобили, продавани от всевъзможни търговци, прекупвачи, автокъщи и частни лица.
„Като нов“, „Гарантиран произход“, „Реални километри“, „Всички екстри“, „Без забележки“, „Уникат“, „Палиш и караш“ – списъкът на удивителните със своята автентична простота определения, с които търговците на употребявани автомобили дават мило и драго да ни убедят непременно трябва да си купим от тях нещото, за което винаги сме мечтали, при това на изгодна цена (че как иначе!), е почти безкраен.
Всичко това би било чудесно, ако беше вярно
С казаното дотук по никакъв начин не искаме да абсолютизираме картината на вторичния пазар – разбира се, напълно възможно е човек да намери прекрасен автомобил както от частно лице, така и от почти произволен търговец. Малката, но извънредно важна подробност обаче е, че за да се случи това, особено у нас, е нужен нюх от страна на търсещия, сериозни познания при избирането на употребяван автомобил и – най-вече – късмет.
Не е нужно да разчитате само на късмета си
Предполагам ще се съгласите с мен, че когато става дума за една от най-важните за личния или семейния бюджет инвестиции, а именно покупката на автомобил, идеята да разчитате предимно или единствено на късмета си не е много добра. А истината е, че не е и необходимо. За съжаление по отношение на средните разходи, които отделяме за покупка на автомобил, все още сме на самото дъно спрямо останалите европейски пазари, а това обуславя и ценовите категории, които се радват на най-голямо търсене от страна на клиентите. Тази особеност в сегментирането на вторичния ни пазар на практика държи голяма част от потребителите в своеобразен омагьосан кръг, тъй като, ако човек е предвидил да похарчи например 6000 лева за автомобил, то е пределно ясно, че сумата няма как да бъде достатъчна за покупката на нито на нов, нито дори на сравнително нов продукт, а компромисите са неизбежни.
Тук обаче е мястото да разбием един мит, който все още се шири сред голяма част от хората в страната ни: един сертифициран употребяван автомобил от официален представител съвсем не е задължително да бъде непостижимо скъп спрямо наличните на пазара алтернативи, а наличието на гаранция и неоспоримите предимства по отношение на техническото му състояние често на практика го правят по-изгоден, отколкото покупката на сляпо. Освен това разнообразните и гъвкави възможности за финансиране, които предлагат фирмите, занимаващи се с подобен тип автомобили у нас, правят покупката значително по-лесно осъществима от гледна точка на организация и конкретни параметри.
Добър пример в тази насока е международната програма Das WeltAuto, в рамките на която официалният представител на Volkswagen и Audi в България, както и неговите дилъри, дистрибутират сертифицирани употребявани автомобили с гарантирано състояние, проверена сервизна история и реален пробег.
Основният дял на продажбите при Das WeltAuto се пада на автомобили с цена около и над 20 000 лева, но не са рядкост и такива, струващи между 10 000 и 20 000, срещат се също и предложения под десет хиляди лева.
В премиум сегмента все по-голяма популярност добива още едно добре познато в международен план име – BMW Premium Selection. В рамките на тази програма се продават автомобили на възраст до пет години и с пробег не повече от 120 000 километра – разбира се, всички те отговарят на строго определени критерии и дават 100-сигурност в историята и състоянието на колата. Гаранцията е 24-месечна, като и тук е налична допълнителна гаранция за мобилност.
Сертифицирани спрямо критериите на различните производители автомобили могат да бъдат открити също така при дилърите на Opel, Toyota, Lexus, Infiniti, фирма Moto-Pfohe и други, а броят на компаниите, които предлагат подобен тип возила, тепърва предстои да расте.
Изборът е ваш
Със сигурност ще се намерят привърженици на тезата, че в интернет е пълно с обяви за същите модели със същото оборудване, както тези при официалните дилъри на съответната марка, само че, да речем, с 1500 или 3000 лева по-евтини. Или даже с 10 000, ако става дума за скъп автомобил. Ние от Аuto Мotor und Sport - България по никакъв начин не бихме желали да оспорваме нечие право на мнение, но ще си позволим да представим една теоретична ситуация, която доста се доближава до реалностите у нас.
Да си представим едно хипотетично предложение за употребяван автомобил с цена 20 000 лева. При който гарантираният произход е наистина гарантиран, реалният пробег действително е реален, състоянието е безупречно; знаем какво и кога е правено по автомобила и имаме гаранция за всичко това. В крайна сметка отговорност за достоверността на всичко, което касае бъдещия ни автомобил, се носи от този, от който би трябвало: от търговеца. След известен размисъл обаче решаваме, че макар всичко да ни звучи съвсем разумно, може да похарчим и по-малко, получавайки същото. Или поне почти същото. Решаваме да потърсим къде може да си купим същия модел по-евтино и не след дълго откриваме такава оферта на стойност 18 000 лева. Нов внос. На реални километри. С всички. Без забележки. Дали обаче сме сигурни, че пробегът му не надхвърля многократно това, което се изписва на таблото? Имаме ли представа в какво състояние е всъщност? А какво ще се случи, ако още утре изникнат неизбежни ремонти за, да речем, 4000 лева, защото, както често се случва, наяве излязат умело прикрити, но сериозни проблеми? А имаме ли гаранция, че всичко това няма да се повтори отново и отново? Каква е вероятността на пръв поглед изгодната покупка да ни излезе, образно казано, през носа? Може би е най-добре всеки да отговори сам за себе си.
Публикуваме статията с малки съкращения и редакторска намеса – бел. ред.