Американска компания IBM е провела проучване, което показва как автомобилната индустрия ще се промени под въздействието на дигиталните и безпилотни технологии.

След около 10 години марката ще престане да бъде от ключово значение за купувача при избора на нов автомобил. До това заключение стигнаха специалисти, които публикуваха резултатите от изследването за влиянието на новите цифрови технологии върху автомобилната индустрия.

Експерти от IBM Institute for Business Value са интервюирали общо 11,5 хиляди автомобилисти и около 1,5 хиляди души, заемащи ръководни длъжности в автомобилни компании. Както показа проучването, през 2030 г. транспортната индустрия я чакат значителни промени.

Например, почти половината от анкетираните (48%) казват, че след 10 години самата марка ще престане да бъде от решаващо значение за тях. Фактори като цена и удобство на автомобила ще бъдат на първо място. За намаляване на тежестта на марката също така ще допринесат развитието на услуги за споделяне на коли и безпилотни технологии. В IBM прогнозират, че през 2030 г. около 15% от автомобилите по света ще се движат в напълно автоматичен режим.

Фактори като мощност, управляемост и външен вид ще станат много по-маловажни, отколкото са в момента. При избора на автомобил опитът на клиента, персонализацията, както и самодиагностиката и самоподготовката ще бъдат по-важни за потребителите.

И накрая, половината от анкетираните ръководители на автомобилната индустрия заявиха, че скоро в бранша ще се случи "цифров Армагедон". В тази връзка те виждат необходимост от спешно преосмисляне на концепцията за произвежданите в момента автомобили и преквалификация на персонала.