Всички гуми са кръгли и черни - и за съжаление повечето шофьори изобщо не им обръщат внимание. А гумите носят цялото тегло на колата и са свързващото звено между нея и пътя. Ето защо гумите не бива да бъдат подценявани - непременно следете налягането с постоянни проверки и ги пазете от удари с бордюри. Така ще осигурите на "обувките" на автомобила си по-дълъг живот и ще постигнете по-нисък разход на гориво. Най-страшното последствие при немарливо от ношение е гръмнала гума.

Какви са рисковете при неправилно налягане на гумите? Ето някои препоръки от Аutobild-Вulgaria.

Ниското налягане в гумите е преди всичко опасно - а и бърка в джоба на водачите

Тъй като при ниско налягане разходът на гориво и износването се увеличават значително. Още по-голям проблем е, че прекалено ниското налягане може да доведе до нестабилно пътно поведение или до спукване на гумата. При наша проверка за налягането на гумите на място за отдих на магистралата установихме тревожни резултати: около половината шофьори бяха с прекалено ниско налягане на гумите, две трети от запитаните изобщо не се сетиха кога за последно са проверявали налягането. А колко е важно е налягането във всяка гума, можете да си представите, когато се замислите, че на нея се пада една четвърт от теглото на целия автомобил. Носещият елемент обаче е не гумата, а въздухът - и колкото повече от него има, толкова по-голяма е товароносимостта. Недостатъчното количество въздух съсипва бордовете и е заплаха за сигурността.

Как се държи автомобилът при ниско налягане?

Който добре познава автомобила си, ще усети веднага по пътното поведение, че налягането не е точното. Но какви са знаците? При прекалено ниско налягане или увредена гума задницата реагира неспокойно при смяна на лентата - и в най-лошия случай автомобилът може да презавие и да се завърти. При автомобили с ESP започват спирачни намеси, а лампата на системата започва да мига. Когато проблемът е в предна гума, колата започва да "тегли" на една страна и има проблем с поддържането на правия курс. Тогава трябва да вдигнете крака от газта и веднага да проверите налягането.

Рисково е и твърде високото налягане

При него контактната площ на гумата с пътя бива намалена, сцеплението също намалява (колелата започват да превъртат в много ранна фаза, най-вече на мокро). При продължително каране с високо налягане започва неравномерно износване на протектора - и така животът на гумата бива скъсен.

Снимка 212192

Източник: freestockphotos.biz

Естествено, човек не трябва да разчита на това, че по влошеното пътно поведение ще разпознае неправилното налягане. Най-добре е да бъдат правени проверки - поне веднъж на 14 дена. На бензиностанцията могат безплатно да ви проверят гумите. Стойностите за правилното налягане на гумите могат да бъде открити в упътването за употреба на автомобила, на капачката на резервоара, върху В-колоната или в таблиците за налягането на производителите на гуми. Важно е да съобразявате, че упоменатите стойности са за студени гуми. При топли трябва да извадите 0,2 бара от стойностите, тъй като с повишение на топлината въздухът се разширява.

Мога ли при паркиране бавно да "облизвам" бордюра? Не, при всички положения трябва да спестите това "изживяване" на гумите си. Дори ако на пръв поглед не виждате увреждания по гумата, такива могат да се появят по-късно.

Новата ми гума губи налягане, каква би могла да бъде причината? Ако не виждате чуждо тяло в гумата, първо проверете дали вентилът не изпуска. Друг вариант е джантата да е увредена и гумата да не прилепва плътно.