Автомобилните производители са на прага на бърза промяна в начина, по който правят бизнес, благодарение на няколко фактора, които се съчетават помежду си и се очаква да действат в средносрочен и дългосрочен план. От една страна стоят нарастващите услуги за споделени пътувания, а от друга - автономните автомобили, които се очаква да започнат да се появяват масово през следващите няколко години.

До края на 2019 г. Google, посредством подразделението си Waymo, Uber и General Motors, планират да пуснат голяма флотилия от автономни автомобили в различни градове на САЩ, за да подсигурят възможност на хората, желаещи да споделят своите пътувания.

Чрез елиминиране на разходите за водача, тези пътувания се очаква да бъдат далеч по-евтини в бъдеще от типичните превози в момента, извършвани от Uber, или Lyft и дори за излизат по-евтини от притежаването на личен автомобил.

Много експерти от индустрията предричат, че такава евтина автономна услуга при пътуване при поискване, ще доведе до дългосрочен спад в нивата на собственост на автомобили. От консултантската компания PwC прогнозират, че общият брой на автомобилите в САЩ и ЕС ще спадне от 556 милиона броя, през миналата година - до 416 милиона през 2030-та година.

Този спад в собствеността на автомобилите представлява огромна заплаха за традиционните бизнес модели на автомобилните производители и най-вероятно ще ги принуди да търсят алтернативни източници на приходи.

Много от тези автомобилни производители, включително GM, Ford и Daimler, вече имат планове да пуснат свои собствени услуги, свързани със споделено пътуване. Всички те бързат да се наместят на пазар, който се прогнозира да е в размер на трилиони долари до 2030-та година.

Заплахата явно се преценява от производителите на автомобили, като толкова голяма, че традиционни врагове, като BMW и Daimler (вечните конкуренти за приза най-голям производител на луксозни автомобили), се комбинираха и съчетаха, за да предложат общи услуги, които се простират далеч отвъд споделянето на автомобили.

През март 2018 г. двете компании обявиха, че ще обединят силите си, за да се конкурират с технологични гиганти като Uber и Didi Chuxing в Китай. През февруари на тази година пък, те конкретизираха плановете си.

"Шестдесетте милиона клиенти, които вече имаме днес, ще се възползват от безпроблемно интегрираната, устойчива екосистема на услугите за споделяне на автомобили, пътуване, паркиране, таксуване и мултимодулни превози", заяви председателят на управителния съвет на BMW Харалд Крюгер в изявление на двете компании.

"Ние имаме ясна визия: тези пет услуги ще се сливат все по-тясно, за да формират единно портфолио от услуги за мобилност с изцяло електрически автономен парк от превозни средства, които ще зареждат и ще паркират автономно и ще се свързват с другите видове транспорт," добави още Крюгер.

Въпреки мерките за наместване на пазара, традиционните автомобилопроизводители ще са изправени срещу новостартирали компании, далеч по гъвкави и с по-голям опит в ангажирането на потребителите, посредством цифрови канали.

За да успеят в това, което най-вероятно ще бъде хипер-конкурентен пазар за градско пътуване, автомобилните производители ще трябва да насърчават нови умения сред своите редици, специализирани основно в производството на превозни средства. А сега, на персонала им ще се налага също така да управляват автомобилния парк, както и да отговарят за връзката с клиентите.

Автопроизводителите ще трябва да създадат уникални мобилни приложения и софтуер за свързаност с автомобилите, за да привлекат клиентите.

И накрая, тези автомобилни производители ще се сблъскат с много общи бариери на пазара, включително убеждаване на потребителите, че автомобилите, които се управляват самостоятелно са безопасни и се справят със сложната и развиваща се регулаторна среда.

Според изследване на Business Intelligence ниската цена на автономните таксита в крайна сметка ще доведе до рязък спад на собствеността на автомобилите, особено сред градските потребители. Това ще изложи на риск традиционните бизнес модели на автомобилните производители.

Регулаторният натиск може също да накара производителите да обмислят алтернативни услуги за мобилност освен таксита по заявка, като например автономни транспортни услуги по заявка или автобуси.