"Годината на изкуствения интелект" - няма да е пресилено, ако определим по този начин периода от дебюта на ChatGPT до наши дни. Масовият потребител започна съзнателно да използва различни AI решения за обработка на текст, графика и звук, а бизнесът даже извън технологичната сфера вече търси начини да внедри в процесите си новите технологии.
"Нови" в случая, обаче, е доста условно. Популярните чат ботове стъпват върху разработки, които от години се развиват и прилагат успешно в редица сфери - не сме ги забелязали, защото те вършат работата си "под капака" на различни бизнес процеси. Именно в областта на AI за бизнес процеси Fujitsu активно работи от години.
Фокусът е върху цялостни решения, които могат да съдържат и специализирани AI модели. В тази сфера компанията Fujitsu е в Топ 10 по патенти, посочи Габриел Павел, регионален директор Балкани, Чехия и Унгария.
Каква работа върши AI?
Активно търсене на AI решения в смисъла на решаване на конкретни бизнес казуси на българския пазар все още няма, отбелязва пред Money.bg Вяра Чангърова - ръководител канали за продажба. По думите ѝ причината е, че едва от около година виждаме масово популяризиране на AI и компаниите с повече разработки в тази сфера тепърва ще показват на какво са способни.
"Задачата на технологични компании като Fujitsu е да създадат доверие в този тип решения и да се обучи пазарът: да покажем какво е налично за бизнеса, от какво може да се възползва, колко полезно може да бъде, да информират за съществуващи или предстоящи регулации, прозрачност, безпристрастност, стандарти за качество, сигурност и др.", обяснява тя.
И дава конкретен пример - хроматографските изследвания, с които например лабораторно се доказват криминални злоупотреби (с алкохол, наркотични вещества и/или психоактивни медикаменти). Както добре знаем, този тип проби се бавят изключително много и резултатите често излизат след месеци. Бързината, достоверността и точността на резултата са от ключова важност.
"Fujitsu има готово решение, което би могло да се внедри във всяка лаборатория, използваща системи за масова спектрометрия и хроматография. Решението се нарича Chromatography On Demand (COD) и вече е налично за продажби в България.
COD е AI решение за четене, анализиране, предоставяне на точен и подробен доклад на пробата, която се тества в хроматографска машина. Това е AI асистент за автоматизиране на работата на хроматографите - като допълнение към съществуващия им софтуер. Така подпомагаш работата на лаборантите, като крайният резултат е готов 5 пъти по-бързо. Елиминира се и човешката грешка - когато имаме голям брой проби, малък брой хора и натиск за бързи резултати, се допускат грешки. Това решение дава цялостна автоматизация - представяме си, че вместо 10 човека имаме 50", описва Чангърова.
Източник: Fujitsu
Представянето на COD по време на форума в София
COD е разработено от Fujitsu съместно с френската лаборатория Phytocontrol Group, специализирана в безопасността на водата и храните. От 2019 г. Phytocontrol Group подобрява процесите си, като включва повече техники, базирани на данни и AI, за да повиши конкурентоспособността си.
COD може да се използва още за контрол на хранителните продукти, водата, козметиката и фармацевтиката, в клинични лаборатории и болници, при проверки за наличие на примеси в горивата и т.н. Това не е генериране на картинки и текстове по задание, а е решаване на реален проблем с обществено значима и социална стойност чрез силите на AI.
Трансформация в криза
Технологичният позитивизъм не е чак толкова лесен в настоящата ситуация както по света, така и у нас. След ударната дигитализация по време на пандемията дойдоха, както връщането към нормалния живот, така и инфлацията и войната в Украйна. Това неминуемо се отрази и на амбициите за цифрова трансформация, а верижната реакция удари тежко и технологичните компании.
Загуби ли скорост дигитализацията на българския бизнес заради вътрешнополитическата и международна нестабилност? "При сериозните компании, които са включили в стратегията си такъв тип трансформационни процеси, не бих казала, че има спад. Доста компании са планирали съответните инвестиции и проактивно променят стратегиите си спрямо условията", отговаря Вяра Чангърова.
Източник: Fujitsu
Тя е категорична, че с внедряването на иновации като бизнес AI решенията компаниите могат не само да ускорят работата си, но и да преориентират усилията на служителите си към задачите, които изискват човешко участие. На практика това означава бизнесът да преодолее недостига на кадри - не говорим за виртуално предизвикателство, а за суровата реалност за огромна част от компаниите у нас.
Къде сме ние?
Бизнес изкуственият интелект е сфера, в която тепърва ще има огромно развитие и която има потенциала да пренареди IT картата на света. Къде се намира България?
Вяра Чангърова отбелязва, че новият институт INSAIT "вече е на радара на световната общност в областта на роботика, машинно обучение, компютърно зрение и др." В тази връзка тя припомня и една скорошна новина, която остана незабелязана извън професионалните среди - подписаният меморандум между INSAIT и най-голямата изследователска институция в японската държава RIKEN.
По думите ѝ Fujitsu има редица разработки съвместно с RIKEN - суперкомпютъра "Fugaku", нов квантов компютър, генеративен AI за прогнозиране на структурни промени в протеините при технология за разработки на лекарства.
"Меморандумът между RIKEN и INSAIT би дал възможност да бъдат забелязани българските таланти от компании, които разработват съвместно с RIKEN - като Fujitsu, например", категорична е Чангърова.
На форум в София Fujitsu представи актуални решения, ускоряващи процеса по дигитализация и автоматизация по пътя към устойчива цифрова трансформация. От компанията използват персонализирани методи за консултиране, като Customer Experience (CX) Lab и DX Innovation Platform, за съвместно постигане на цифрова трансформация на клиентите си, с фокус върху данни и AI, хибриден облак, SAP решения и устойчиви платформи за данни и услуги, управлявани от данни.