Десетки милиони левове и стотици работни дни са спестени от е-услугите в държавната администрация. това обявиха от Института за пазарна икономика (ИПИ), след направен мониторинг на четири проекта по "Административно обслужване и е-управление", финансирани по оперативна програма "Добро управление".
"Оценените проекти на практика засягат всички активни компании в България - 412 000 нефинансови и 4300 финансови предприятия през 2021 г., по данни на НСИ, както и граждани - българи и чужденци, които ползват услугите на българската администрация - общо 499 административни структури, и широк кръг заинтересовани страни - ползватели на отворени данни, неправителствени организации, журналисти и асоциации", заяви Светла Костадинова - изпълнителен директор на ИПИ.
Икономистите формулираха 6 ефекта от електронните услуги за бизнеса:
- Напредването на процесите и организацията за е-управление дават резултат от "ден първи".
- Положителните ефекти се отнасят за всички страни на процеса - администрация, граждани, бизнес.
- Дори (и най-вече) в трудни периоди този подход за оптимизация работи.
- Финансовите инвестиции за реализиране на проектите не са значителни, но ползите са огромни и дългосрочни.
- Отчетените позитивни ефекти включват спестено време и разходи за бизнеса и гражданите, ускоряване на стопанската активност, повишаване на предвидимостта и надеждността на услугите, разкриване на възможности за нови и по-ефективни бизнес модели, промяна в начина на организация на дейността.
- Значителни вторични ефекти за администрацията - активизиран процес по вътрешна оптимизация, досег с отворени данни и развитие след това, възможност за аналитични дейности, които да идентифицират следващите лесни и по-дългосрочни стъпки за подобряване на административното обслужване, по-добро управление на рисковете
Реализираните проекти ще се отразят на позицията на страната ни в редица международни сравнения, оценяващи електронното управление и бизнес средата, категорични са експертите от ИПИ.
"Например, за периода 2015-2022 година минималното общо спестено време на Единния модел за заявяване, заплащане и предоставяне на електронни административни услуги на Министерството на електронното управление надхвърля 12,3 хиляди години. Само за 2021-а консервативните оценки за реализираните спестени разходи на бизнеса и гражданите надхвърлят 210 милиона лева", обясни Адриан Николов от ИПИ.
"За периода 2019-2022 година спестените разходи за администрацията от работата на Единния модел възлизат на поне 5,3 милиона лева", допълни икономистът.
Дигитализацията на услугите е довела до значително намаляване на случаите на укриване и неплащане на данъци
Екипът установява, че онлайн платформата на НАП спестява на гражданите и бизнеса 102 000 работни дни и разходи за 99,8 милиона лева за година, както и значителен ръст на разплащанията през портала и увеличена събираемост на приходите.
Подобен е и ефектът от участието в търгове през Централизираната автоматизирана информационна система "Електронни обществени поръчки" от едноименната Агенция.
От Института за пазарна икономика допълват, че подаването на оферти за обществени поръчки е спестило 47 милиона лева разходи на бизнеса, а на етап сключване на договори - 12 милиона лева, в периода 2020-2021 година.