Когато си мултинационална компания с 90-годишна история и портфолио в няколко индустрии, не е много обичайно един конкретен продукт да е отговорен за над една трета от оперативната ти печалба - и то след като година по-рано той отново е донесъл над една четвърт от нея. Особено ако става дума за категория, която много анализатори са определяли до неотдавна за "мъртва"... и даже мениджмънтът на същата тази компания е бил на същото мнение.

Именно такъв е случаят с Fujifilm. Японската компания преоткри себе си на няколко пъти през последните десетилетия, а днес е с основна роля израсналите със смартфон в ръка млади създатели на съдържание отново да снимат с фотоапарати.

Бавно към върха и после бързо надолу

Както напомня "Ройтерс" в свой материал, Fujifilm води десетилетна битка с Kodak във времената на аналоговата фотография. Това са двата най-големи производителя на филми, като с всяка генерация единият се опитва да надмине другия.

През 2001 г. Fujifilm излиза начело (за причините Kodak да изтърве първото място и накрая да изчезне (почти) напълно вече сме разказвали), но това е пирова победа. Буквално месеци по-късно аналоговият пазар навлиза във фаза на свободно падане - цифровите фотоапарати междувременно са станали достъпни и с достатъчно добро качество за масовия потребител.

Паднали гиганти: Как Kodak похарчи 90% пазарен дял и десетилетие преднина

Паднали гиганти: Как Kodak похарчи 90% пазарен дял и десетилетие преднина

Не, това не е просто история за технологичната промяна

За разлика от Kodak, Fujifilm всъщност се позиционират много добре и в потребителския, и в професионалния цифров сегмент още от края на 80-те. Компанията използва натрупаното си ноу-хау от производството на филми и химия при настройката на своите понякога изключително иновативни дигитални продукти. Конкуренцията в сегмента обаче е зверска - и е на фона на все по-малко потребители, които печатат снимки на хартия.

Така 5000 служители на Fujifilm са съкратени, производствата се местят в Китай, а компанията отново се обръща към натрупаните си познания - но този път, за да започне да произвежда химикали за нуждите на здравеопазването. Това се оказва правилният ход, който през първото десетилетие на XXI век спасява японския гигант.

Проблемът е, че фотографското подразделение е на загуба и на пръв поглед изглежда, че е въпрос на време да бъде закрито.

Fujifilm купува медицинския бизнес на Hitachi за $1,63 милиарда

Fujifilm купува медицинския бизнес на Hitachi за $1,63 милиарда

Предвижда се приключване на сделката през юли 2020 г.

Минало време в бъдещето

През 2010 г. инженерният екип на Fujifilm се захваща с проект, който изглежда абсурден - особено заради очакването да върне към живота фотографския бизнес на компанията. На чертожната дъска е цифров фотоапарат, който външно изглежда като изваден от 50-те или най-много 60-те години на предходния век.

За българския потребител Fujifilm X100 изглежда като "Зоркий" или "Фед" от детството му, но всъщност това е една модерна (за дебютната си 2011 г.) 12-мегапикселова камера с голям сензор, качествен обектив с еквивалент на класическото за документалната фотография 35-милиметрово фокусно разстояние и куп иновации като хибридния визьор, който комбинира оптика и електроника.

Снимка 672081

Източник: GettyImages

Въпреки всичките си странности, а и софтуерни несъвършенства (довели до дълга поредица от ъпдейти), X100 става хит. Причината за това е добре обяснена пред "Ройтерс" от базирания в Токио американски автор в областта на стила и културата Уилям Дейвид Маркс: "Смартфоните правят толкова лесно снимането, че снимките губят своята стойност. Наличието на физически камери връща "съпротивлението", което пък връща усещането за смисъл в правенето на снимки".

30 % спад в продажбите на фотоапарати и камери заради смартфоните

30 % спад в продажбите на фотоапарати и камери заради смартфоните

Качеството на снимките, правени с мобилните устройства, още отстъпва, но технологиите се развиват доста бързо, смятат анализатори

Вече не е хоби

Следват няколко генерации на Fujifilm X100, като вдъхновеният от класиката дизайн и модерните функционалности се превръщат в основа за две успешни продуктови линии безогледални фотоапарати със сменяема оптика - по-универсалните X и насочените към професионалните портретни, пейзажни и интериорни фотографи G.

Въпреки това, даже познавачи на фотографската индустрия твърдят, че камерите са "хоби" за Fujifilm. Това се променя рязко с модела X100V от 2020 г. След 2 години пандемия и на фона на възобновени пътувания по света (с всички фото възможности около тях), инфлуенсърите от TikTok и Instagram се влюбват в изглеждащия като моден аксесоар, но и изключително качествен фотоапарат.

Самите Fujifilm не са готови за внезапната вълна от интерес към не твърде бюджетното си предложение - все пак говорим за цена от 1600 долара. Заводът е ангажиран за месеци напред, цените втора ръка достигат нелепо високи нива. Изведнъж "бившата" фотографска компания започва отново да печели милиони от сферата, от която е започнала.

През март 2024 г. се появява наследникът - подобреният във всяко отношение X100VI. Fujifilm удвояват производствения капацитет, но отново има буквално опашка от чакащи.

Fujifilm очакват растежът на продажбите тази година да се забави и даже печалбата да спадне, но според повечето анализатори това е извънредно консервативна прогноза. По всичко личи, че и конкурентите на японската компания не смятат, че това е някакво краткотрайно явление - поне за няколко от тях се знае, че работят по подобни на X100 модели.

Парадоксално, първият от тях даже прави даже крачка повече в своя почит към традиционната фотография, като... въобще не използва дигитален сензор. Pentax 17 е първият лентов апарат под този бранд от повече от 20 години, като той има доста възможности за директен контрол и освен това съживява half-frame формата - събира 72 кадъра на стандартна лента с 36 пози.

Снимка 672083

Източник: B&H

Според Ricoh, които притежават марката, интересът към модерния аналогов модел надминава значително очакванията.

Едно е ясно - да снимаш с фотоапарат днес не е демоде. Благодарете за това на Fujifilm.