Представете си следната ситуация: имате важна бизнес среща в центъра на Габрово, но закъснявате заради непредвидени обстоятелства по пътя от София, поради което нямате време да се ориентирате в правилата за паркиране в града - как и колко се плаща, каква зона е, колко време може да стоите и т.н. Ако досега подобни ситуации се решаваха чрез обаждане на местен приятел или въпрос към случаен минувач, то вече решението е изцяло дигитално.

Паркиране с едно намигване

Нарича се blink parking и е последната иновация на банковия сектор у нас, като "Инвестбанк" е първата финансова институция на българския пазар, която го въвежда пилотно за потребителите на своето мобилно приложение Ibank Mobile. Съвсем скоро и други банки в страната ще последват примера й като започнат да интегрират новата услуга в дигиталните си системи.

"Новата функционалност на Ibank Mobile е изключително user friendly. Клиентите използват едно приложение за всичко - да банкират, да плащат сметки, а сега и да паркират. За нас клиентското удовлетворение е абсолютен приоритет, а технологиите и иновациите се явяват като инструменти, с които постигаме цели си. През последните 3 години дигитализирахме почти всички свои услуги и продукти, които са с високо ниво на сигурност, спестяват време и са с достъп 24/7, без необходимост от посещение във финансов център. Сега започваме да надграждаме това и да добавяме допълнителна стойност с още по-голямо внимание към детайлите. Именно такава услуга е blink parking", каза Маргарита Стоянова, директор на Дирекция "Дигитални услуги и център за обслужване на клиенти" в "Инвестбанк".

"безКЛОНОВО бъдеще" е съвместна поредица между "Инвестбанк" АД и Money.bg, в която разказваме за промените в банковия сектор, които засягат най-силно потребителите. В нея ще си говорим за дигитално банкиране, банкови иновации, нови тенденции на пазара и всичко останало, което засяга нас, клиентите.

Услугата се явява алтернатива на плащането с SMS за паркиране, което понякога е съпроводено с допълнителна такса, начислявана от мобилните оператори в зависимост от тарифния план, която реално представлява цената на SMS-a и която може да варира от 0 до 40 ст. Концепцията е банките да предоставят тази услуга без подобна такса, а разходите по преводите да се покриват от общините.

"blink e иновативна услуга, насочена към постигане на по-високо ниво на дигитализация сред общините в България в сферата на градския транспорт и паркирането. Тя ще бъде улеснение за всички - както за общината, така и за нейните граждани и гости, защото ще им предостави още един алтернативен и лесен начин на плащане за услуги в градската мобилност", каза наскоро по време на събитие председателят на Управителния съвет на Българска асоциация за паркиране и устойчива градска мобилност (БАПУГМ) Никола Рогачев.

Снимка 668894

Преводите от своя страна стават за секунди (колкото едно по-дълго намигване) и може би най-хубавото - новата услуга ще бъде съпроводена и от възможността за геолокация, така че мобилната апликация сама да определя в кой вид зона се намира автомобилът и автоматично да плати правилната сума. Край на чуденото за сумата и номера, на който трябва да я платим. Схемата ще стартира първоначално с общинското паркиране и зониране, но идеята е да обхване и частни паркинги.

Според наскоро проведено проучване от "Алфа Рисърч" по поръчка на Национална картова и платежна схема, шофиращите хора в България са 54.6% от пълнолетните българи, като ¾ от тях използват, макар и с различна интензивност, услугата за платено почасово паркиране в зона. Казано по друг начин, шофиращите, които ползват платените зони за паркиране, са 41.2% от пълнолетното население на страната.

Данните показват още, че 68% от ползващите платено паркиране, са и потребители на мобилните банкирания на банките в България. Според груби сметки на "Борика" по изнесените данни, още със стартирането на услугата потенциалните потребители достигат до 55% от паркиращите в почасова платена зона. "В абсолютен брой това са 1 200 000 потенциални потребители при условие, че са обхванати всички населени места с платени почасови зони и участват всички банки с мобилно банкиране", посочват от компанията.

Проектът blink и началото на незабавните преводи у нас

Blink parking става възможно благодарение на усилията на "Борика" АД (компанията, която осигурява технологичната инфраструктура на платежната индустрия в България и чиито собственици са всички банки в България), която започва проекта blink още през 2021 година, предоставяйки възможност за незабавни междубанкови преводи в левове - денонощно, за секунди. Впоследствие бяха внедрени и други иновации, сред които преводите по мобилен номер blink P2P, които стартираха през 2023 г.

"blink става все по-популярен и използван, особено след добавянето на допълнителни платежни услуги с местни характеристики с добавена стойност за потребителите като blink P2P и blink parking, и следващите нови, които в момента се разработват", обясни наскоро в интервю Стоилка Арсова, директор "Национална картова и платежна схема" към "Борика" АД.

Снимка 668893

"Инвестбанк" например се включва в blink проекта и въвежда този вид незабавни преводи в средата на миналата година, като клиентите й могат да изпращат до 30 000 лева на денонощие за секунди. В момента не се начислява такса за транзакции до 100 лв., направени през Ibank Mobile. Заради високото търсене на услугата, от финансовата институция решават да станат и първите, които ще предложат и опцията за паркиране чрез същото мобилно приложение.

Така че следващият път, когато бързате за среща в малко познат български град, ще ви бъде много по-лесно и една идея по-евтино да паркирате в платена зона.