Бързо преброяване на пътниците на среднощният самолет от Румъния за Грузия, излитащ в 00:40 часа от Букурещ за Тбилиси, дава представа за проблемите, пред които е изправен националният авиопревозвач Tarom. Това разказва авторът на Emerging Europe Крейг Турп в своя публикация.
"По-малко от 30 души са на борда на Airbus A318, който има капацитет за 113 пътници", отбелязва той. Пътуванията до Тбилиси се извършват два пъти седмично, а толкова има и за Ереван в Армения. За причината полетите до региона да са толкова малко може да се спори, но от румънските авиолинии посочват, че малко хора от страната живеят и пътуват до този регион.
"Във време, в което най-успешните авиолинии на развиваща се Европа, особено Wizz Air, увеличават броя на местата си, за да отговорят на нуждите на диаспорите в региона, Tarom прави обратното. Повече от 1 милион румънци живеят във Великобритания, а компанията пътува до само две дестинации на Острова", посочва Турп.
Въпреки последните финансови резултати, показващи увеличение на приходите на авиокомпанията, според очакванията през 2019 година Tarom ще изгуби 190 милиона леи или 39,8 милиона евро.
"Това звучи много зле", коментира новият транспортен министър на Румъния Лучиан Боде в интервю. За правителството това е проблем, тъй като то държи над 97% от компанията.
От ресорното министерство смятат, че решението може да бъде в подновяване на въздушния флот на Tarom. Заради това Букурещ ще търси около 47 милиона евро помощ от Европейския съюз, а румънското правителство е готово да отпусне допълнително още 23 милиона евро.
По думите на Крейг Турп обаче това няма да бъде решение на проблема. "Основана през 1954 година авиокомпанията през последните години се превърна в символ на неефективност, непотизъм и корупция. Доклад от тази година показва, че 800 от 2000 служители на Tarom са свързани помежду си. Опитите на различни изпълнителни директори да доведат до промени бяха спрени от борда на авиокомпанията, който е пълен с политически назначения", казва той. А само за тази година на поста в дружеството са се сменили вече шест души.
Темата за приватизацията на Tarom също не е чужда на Букурещ. Страната трябваше да продаде авиокомпанията до 2012 година като част от споразумението ѝ с Международния валутен фонд. Купувачи обаче нямаше.
"Разпознаването на проблемите на Tarom от страна на Боде и желанието да се инвестира в авиокомпанията е обнадеждаващо. Но модернизирането на флота едва ли ще спасят дружеството. Само масово преструктуриране, последвано от бърза приватизация, може да направи това", завършва авторът.