От десетилетия някои от най-големите мебелни компании разчитат на поръчките от корпоративните офис пространства, за да задържат приходите си високи. След като по-голямата част от света се оказа блокирана след средата на март и много офиси затвориха врати, основният клиент на производителите на оборудване изчезна, а заедно с него - и приходите им, посочва Reuters.
Още през април в САЩ делът на хората, които постоянно работят вкъщи, достигна 52%, а други 18% са посочили, че ходят до офиса от време на време, сочат данни на Gallup. В последствие се оказа, че 27% от работещите предпочитат трайно да останат у дома.
Затова и компаниите започнаха да подпомагат прехода за служителите си. През май Alphabet, компанията майка на Google, обяви, че ще даде по 1000 долара на служителите си, за да оборудват домовете си за работа, което насочи потребителите към международни компании, произвеждащи евтини интериорни решения, вместо към по-скъпите им американски конкуренти. Резултатите за компаниите от САЩ се усещат моментално.
"С началото на пандемията, секторът беше ударен от цунами", каза главния изпълнителен директор на производителят на бюра от Сиатъл iMovR Рон Уинър. "Големите компании не бяха ориентирани към обслужването на хората, работещи в домовете им."
Това се доказва и от счетоводни им отчети. Steelcase е най-големият производител в САЩ и те, заедно с подвластника си Herman Miller, регистрират сериозни загуби през трите месеца, приключващи през май. Всъщност Steelcase реализираха приходи за само 483 млн. долара, което е най-ниската им сума от 1998 г. насам.
Следващият удар дойде от инвеститорите, които, очаквано, започнаха да разпродават акциите на двете компании. Така ценните книги на Herman Miller се сринаха със 71% от пиковата си стойност, а тези на Steelcase - с 69%.
Според някои специалисти, ситуацията за производителите - както и за сегментът на корпоративните имоти - тепърва ще се влошава, ако те не вземат мерки, защото заради политиките срещу коронавируса много компании откриха, че служителите им могат да си вършат работата от вкъщи. А въпреки че те се преориентират към онлайн продажбите, пред тях има и други предизвикателства.
От една страна, докато мебелните компании могат да изпратят цял камион с оборудване и монтьори, които да сглобят бюрата в офис пространството, индивидуалните клиенти предпочитат конструкции, които могат да направят сами. Препоръчително е също така те да могат да бъдат изпращани по куриер. Това обаче е цял нов свят за големите играчи.
"Не сме свикнали да работим с крайните потребители - ако някой от тях ни се обади и ни каже, че в комплекта, който сме му изпратили, липсва болт, няма как да разрешим случая", казва президентът на LINAK за САЩ Сьорен Стиг-Нилсен. "Коронавирусът създаде огромен пазар на мебели за дома, а традиционно ние не сме голям играч на този пазар."
Същевременно американските компании начисляват високи цени за мебелите си - нещо, което повечето хора откриват, че могат да заобиколят с вносни варианти при избухването на рецесията. А и защо да купуваш стол на Herman Miller, струващ 1000 долара, ако не знаеш дали ще си на работа след месец?