Една от най-големите вериги хипермаркети у нас - "Кауфланд", не се опасява от проверките на държавата за спекула при формирането на цената на хранителните продукти, а дружеството работи с минимална като процент печалба. Това коментира за News.bg изпълнителният директор на "Кауфланд" България Иван Чернев.

Припомняме, че преди два дни служебният министър на икономиката и индустрията Никола Стоянов заяви, че проверките на държавни органи масово установяват случаи на прекалено високи надценки над изкупната цена и етикета на щанда. Разработват се и законови промени, които няма да определят таван на надценката, но ще задължат търговците да обявяват пред Комисията за защита на потребителите (КЗП) продуктите, които продават с разлика от над 25% от цената, на която са закупили първоначално стоката.

Попитан с каква надценка работи конкретно неговата верига, Чернев беше уклончив - това зависило от стоковата група, имало и множество процеси формиращи крайната цена, като логистика, заплати и т.н. "Тази информация, която я има през последните дни, не искам да я коментирам. Мога да говоря само за "Кауфланд."

Оказва се, че нетната печалба на "Кауфланд" е била в пъти по-малка от цифрите, които витаят в публичното пространство. "Всяка година се публикуват маржовете на печалба на ритейл веригите, вижда се, че те са от 3 до 4-5%. Това е нетната печалба, която имаме", казва Чернев.

Започват масови проверки на цените на храните в магазините

Започват масови проверки на цените на храните в магазините

Двама министри увериха, че ще се налагат строги санкции при необходимост

Той не коментира в конкретика и идеята на държавата надценка над 25% да се обявява в КЗП. "Не мога да я коментирам, защото е прекалено рано. За коя стокова група говорим, за какъв вид надценка. Ако работим на базата на числа - стокова група, резултати, които все пак се публикуват годишно, или утвърдени бизнес модели в ритейл бизнеса и да си зададем наистина въпроса - може ли ритейл бизнесът да съществува с такава мярка?"

Директорът на търговската верига обясни още, че "пазарът в България е следният - 50% модерна търговия, това са веригите, а другите 50% е традиционната търговия - пазари, малки магазинчета. А конкретно за "Кауфланд" в сравнение с другите пазари, на които се намираме, българският е един от най-конкурентните. На седмица бройките, които виждате в рекламата, са от 325 до 400 артикула, това са артикули с намаление. Между 48% и 50% от пазара, конкретно за "Кауфланд", е акционен, т.е. минава през реклама." 

Попитан обаче как едновременно българският пазар е сред най-конкурентните, но се дават десетки примери за продукти, които са по-евтини в чужбина, Чернев отбеляза уклончиво: "Да сравняваме единични артикули в съответните държави е малко трудно. Можем да говорим за България, знаем каква е макроикономическата рамка и кои мерки имат ефект върху инфлацията.

Ако цената на маслото примерно в една държава в момента пада, то е защото има прекалено голямо производство и това има ефект върху цената на крайния продукт. Конкретно става дума за Германия. Въпросът е и каква инфраструктура има в нашата държава, ако говорим и за кооперативи, което е добра практика в други държави - има ли такива в селското стопанство?"

За 17 години "Кауфланд" е платил общо 1,46 млрд. лева данъци на държавата и над 932 млн. лева нетни заплати и 307 млн. лева осигуровки, изтъкна още Чернев.

Лидл България: Не начисляваме допълнителни такси на своите доставчици

Лидл България: Не начисляваме допълнителни такси на своите доставчици

От търговската верига отговориха на коментар на изпълнителния директор на "Ел Би Булгарикум"