Новата година за автомобилната индустрия, даваща хляб на стотици хиляди души в съседна Сърбия, не започва много добре. Местните медии съобщават за масови съкращения и предстоящо затваряне на производства в различни фабрики в страната, управлявани от китайски корпорации. Първият пример вече е факт. Няколкостотин работници останаха без работа в началото на 2025-а, след като китайският производител на автомобилни части Mei Ta уволни 299 служители от завода си в сръбската столица Белград.

"Хората плачеха, защото бяха теглили заеми", коментира работничка от фабриката пред местния филиал на Радио Свободна Европа (RSE), пожелавайки анонимност, за да избегне потенциално отмъщение от бившия си работодател.

Тя твърди, че съкращенията са дошли без предизвестие или срок за прекратяване.

Междувременно, на 85 километра в Сремска Митровица, друга китайска компания проучваше потенциални места за завод за производство на автомобили, пише Serbian Monitor. Въпросната компания JMEV е специализирана в производството на електрически автомобили. Представители на компанията посетиха два пъти Сремска Митровица тази есен, като обиколиха потенциални места за фабрика в северозападния сръбски град. Заводът, както беше обявено тогава, ще произвежда около 5000 електрически коли годишно.

В момента проектът все още е във фаза на планиране, но според Бранислав Недимович, кмет на Сремска Митровица, инвестицията е "голяма работа".

"Повече информация ще бъде налична, когато му дойде времето", заяви Недимович, бивш вицепремиер, в кратко изявление за RSE.

FCA стартира мащабно серийно производство на електромобили в Сърбия

FCA стартира мащабно серийно производство на електромобили в Сърбия

Производството ще допринесе за ръста на сръбската икономика

Потенциалните китайски инвеститори не са предоставили подробности за вероятността за откриване на фабриката.

"По отношение на проекта всички вие ще бъдете информирани своевременно", коментира Бранкица Зялич, който е от изпълнителите на проекта.

Снимка 682082

Източник: iStock

Китайски интерес на фона на предизвикателствата за автомобилната индустрия в ЕС

Интересът на китайски производители към инвестиции в Сърбия идва в момент, когато автомобилната индустрия в страните от ЕС е изправена пред криза. Представители на европейската автомобилна индустрия призоваха институциите на ЕС да предприемат спешни мерки, за да ги подкрепят, докато се борят по време на прехода към нови технологии, по-специално електрически превозни средства, насочени към намаляване на вредните емисии.

Документ, съставен през октомври от службата за вътрешни изследвания на Европейския парламент, подчертава забавянето на приемането на електрически превозни средства и отбелязва, че производствените разходи в ЕС са приблизително 30% по-високи в сравнение с тези в Китай.

JMEV, която обмисля да строи завод за коли в Сърбия

Китайската компания, която обмисля да строи завод за коли в Сърбия

Renault има 50% дял в нея

Съкращенията в Mei Ta

Бивша работничка на Mei Ta разказва пред RSE, че е работила в производството във фабриката в Обреновац от години и че съкращенията са дошли без предупреждение. По думите й предизвестията за уволнение са били връчени по време на нощната смяна на 24 декември.

"Нямаше намаление на производството. Работихме дори през уикендите", казва тя.

Бившата служителка на завода допълва, че работници от Индия и Шри Ланка са били обучени във фабриката наскоро и твърди, че те ще заменят уволнените работници. А причината е ясна - чужденците ще работят повече и за по-малко пари. Към момента от компанията Mei Ta не са отговорили на тези обвинения.

Сръбското трудово законодателство забранява наемането на нови работници за същите позиции в рамките на три месеца след съкращенията поради технологично съкращаване. Китайската компания Mei Ta произвежда авточасти в Сърбия. Първата му фабрика отвори врати през 2017 г., а втората две години по-късно, и двете в Обреновац близо до Белград.

До момента Mei Ta е инвестирала €150 милиона в своите две сръбски фабрики, в които работят 2740 работници, показва справка в сръбската Агенция за бизнес регистри.

Нов играч

Представители на корпорация JMEV са се срещнали два пъти досега с кмета на Сремска Митровица Бранислав Недимович. След проучване на потенциални фабрики през октомври, втората среща се проведе през ноември, съобщават местните медии.

JMEV (Jiangling Group Electric Vehicle) е основана в Китай през 2015 г. Според нейния уебсайт компанията е продала над 100 000 електрически превозни средства от създаването си.

Защо китайските инвеститори избират Сърбия?

Няколко китайски компании в Сърбия се занимават с производство на авточасти. Една от най-големите е фабриката за гуми Linglong в Зренянин, в северната част на страната. Фабриката беше официално открита през септември, въпреки че поне една от трите й производствени единици произвеждаше и изнасяше гуми повече от година.

В нея работят над 1200 сръбски работници и според финансовия отчет на компанията Linglong е произвела и продала гуми на стойност приблизително 29 милиона евро през 2023 година.

Изграждането на фабриката отне пет години, през което време Линглонг беше изправен пред обвинения за лоши условия на труд за строителните работници и оплаквания за нарушения на законите за строителство и опазване на околната среда.

Неправителствени организации в Сърбия посочват, че Linglong няма единна оценка на въздействието върху околната среда. През 2021 г. възникнаха подозрения относно експлоатацията на стотици виетнамски работници, наети по време на строителството на фабриката.

Още една китайска фабрика в автомобилната индустрия отвори врати в Западна Сърбия. Компанията Minth, която произвежда компоненти за автомобилния сектор, започна работа през 2022 г. Първата фаза от инвестицията на Minth беше реализирана в Лозница, оценена на 100 милиона евро, преди да се разшири в съседния град Шабац.

Китайската компания Yanfeng Automotive Interiors откри фабрика през 2019 г. в Крагуевац, централна Сърбия, за производство на компоненти за автомобилни интериори.

Достъпна работна сила и бизнес стимули

Игор Виятов, директор на Сръбския автомобилен клъстер, обяснява, че една от причините за избора на Сърбия е достъпната работна ръка, въпреки че това се е променило с времето.

"Цената на труда все още е по-ниска, отколкото в Европейския съюз, но вече не е възможно да се намерят работници, готови да работят за 300 евро, дори преди минималната заплата да се увеличи", казва Виятов.

Минималната заплата в Сърбия през 2024 г. е около 400 евро и се очаква да нарасне до 440 евро през 2025 година. Средната нетна заплата в Сърбия през септември е била 820 евро.

Според Виятов китайските компании, както и другите чуждестранни инвеститори, се възползват от държавни субсидии.

Сръбската агенция за развитие предоставя субсидии въз основа на броя нови работни места, които една компания планира да създаде в рамките на две години. Освен това държавната помощ включва средства за оборудване и инструменти.

Производство в Сърбия, износ за ЕС

Виятов отбеляза, че автомобилната индустрия на Сърбия силно разчита на големите производители на автомобили в Европейския съюз, където автомобилният сектор в момента е в криза.

"Напоследък видяхме повече китайски производители на авточасти, които разглеждат Сърбия като база за износ към ЕС", подчератва експертът.

Според The ​​New York Times Китай е продал 1,7 милиона електрически превозни средства в чужбина през 2023 г., близо 50% повече от Германия, вторият по големина износител. На този фон, какви обаче са рисковете, свързани с китайските инвестиции в сръбската автомобилна индустрия?

Инвеститорите често не ангажират местни доставчици в Сърбия, вместо това те внасят суровини или полуготови продукти от Китай за крайна обработка в Сърбия.

"Въпреки това, ако искат да изнасят без мита за ЕС, 50% от компонентите в техните продукти трябва да бъдат произведени в Сърбия. Това ги принуждава да преосмислят. Това условие е от полза за Сърбия, като гарантира участието на повече местни компании и подобрява качеството на инвестициите."

Перспективи пред китайските компании в ЕС

Фердинанд Дуденхьофер, директор на Центъра за автомобилни изследвания в Бохум, Германия, казва, че Китай е "високотехнологична страна", която дава на своите компании технологично предимство на пазара на ЕС.

Базираният във Вашингтон Атлантически съвет съобщи през февруари, че китайският износ на електрически превозни средства е нараснал със 70% през 2023 г., достигайки 34,1 милиарда долара. ЕС е най-големият реципиент на китайския износ на електрически превозни средства, възлизащ на близо 40%, отбелязва Атлантическият съвет.

Дуденхьофер казва, че китайските автомобили са конкурентни в ЕС, защото са "по-евтини, с много високо качество и в някои случаи технологично водещи в електрическото задвижване, захранвано от батерии". От друга страна, той отбеляза, че пречките пред китайските компании в ЕС са "политически".

През октомври ЕС въведе мита за внесени от Китай електрически превозни средства за период от пет години. Европейската комисия оправда този ход, цитирайки скок в продажбите на електрически автомобили в Китай, подкрепен от субсидии в производствената верига. Китайските производители получават нисколихвени държавни заеми, евтина земя и директни стимули за продажба на електрически превозни средства, което представлява заплаха за европейските производители, според становището на Европейската комисия.

Toyo Tire иска да превърне Сърбия в център на европейския си бизнес

Най-големият японски инвеститор в Сърбия иска да превърне страната в център на европейския си бизнес

Корпорацията мести европейската си централа от Германия в западната ни съседка

Междувременно в октомврийски доклад на службата за вътрешни изследвания на Европейския парламент се подчертава, че производителите в ЕС изостават в иновациите за производство на електрически превозни средства, особено поради високата цена на батериите. Някои производители на автомобили в ЕС обявиха съкращения и затваряне на фабрики, отчасти водени от опасения относно забавящото се навлизане на електрически превозни средства в Евросъюза.

Регистрациите на акумулаторни превозни средства в ЕС са намалели с 43,9% през август 2024 г. в сравнение със същия период на предходната година, според данни на Европейската асоциация на автомобилните производители.