Lidl значително ще намали присъствието на продукти от животински произход в своя асортимент - тази новина се появи първо в германски специализирани издания, а след това - и в сп. Spiegel, като те цитират главния закупчик на веригата Кристоф Граф.

Трябва да се храним по начин, който взема под внимание ограниченията на нашата планета и освен това гарантира, че ресурсите ѝ ще са достатъчни за 10 млрд. души - това може да се постигне само с намаляване на консумацията на месо, цитиран е да казва той. Подобна радикална промяна в посоката на развитие на една от най-големите европейски вериги за хранителни стоки със сигурност е новина, но, както се оказва, ситуацията е малко по-различна.

В хода на подготовката на настоящия материал Money.bg се свърза с Lidl България, като от компанията подчертаха, че засилването на предлагането на продукти с растителен протеин ще е чрез нови предложения, а не за сметка на храните с животински произход.

Месната индустрия под заплаха: високите цени и растителните заместители подкопават търсенето

Месната индустрия под заплаха: високите цени и растителните заместители подкопават търсенето

В Аржентина, където се консумира много месо, потреблението на говеждо на глава от населението е спаднало с почти 4% за година

Когато говорим за верига, оперираща на над 30 пазара с хиляди магазини и милиони клиенти всеки ден, темата неизбежно е с огромна значимост. Включително и за нашата страна, в която Lidl e №2 на пазара по приходи и печалба. Промяната на начина, по който се храним е колкото здравен, толкова и икономически въпрос - както заради разходите за пазаруване на клиентите, така и заради бизнесите, чиито продукти избираме на щанда. Но и заради бъдещето на всички ни.

1,61 милиарда лева - икономическият "отпечатък"  от дейността на Lidl у нас през 2021-а

1,61 милиарда лева - икономическият "отпечатък" от дейността на Lidl у нас през 2021-а

Лидл България е внесла 42,3 млн. данъци в държавния и местните бюджети през миналата година

Даже когато говорим само за месото и месните продукти, средната годишна консумация у нас е около 34 килограма с тенденция за повишаване. Продуктите от животински произход също присъстват традиционно на нашата трапеза. Затова и изцяло "растителното" бъдеще у нас повдига редица въпроси, включително и дали е добра идея да отиваме в крайности.

Не загърбваме месото

На сайта си Lidl България помества своята обновена Политика за рационално хранене - стратегически документ на групово ниво. В него действително има поставена цел за увеличаване на дела на растителните протеини - чрез разширяване на собствената гама от веган продукти, както и чрез по-голям избор на бобови растения и ядки.

Обръща се внимание и на разработената от международен научен екип Планетарна здравословна диета, която е предимно растителна - защото според експертите само по този начин може да бъдат устойчиво изхранени 10 млрд. жители на Земята през 2050 г. Означава ли това, че веригата рязко ще ограничи месото и животинските продукти?

Топ доставчик на месо в света стъпва на пазара на растителните продукти

Топ доставчик на месо в света стъпва на пазара на растителните продукти

JBS е само една от многото компании, които се опитват да влязат в бизнеса със заместители на месо

"Нашият стремеж не е да ограничим предлагането на животински продукти, а да мотивираме своите клиенти да разнообразяват менюто си по-често с храни на растителна основа, възползвайки се от алтернативите на рафтовете ни. Няма да спрем да развиваме нашата гама от животински продукти. Клиентите ни ще продължат да откриват богат асортимент и от месни и млечни продукти, а, благодарение на алтернативите, които предлагаме и на прозрачното ни етикетиране, даваме възможност на потребителите да взимат информирани и осъзнати решения за покупка", обясниха за Money.bg от Lidl България.

Колко голям е алтернативният бизнес?

Заместители на традиционни храни от животински произход има от много години, но дълго време те бяха предимно нишов продукт - и като характеристики, и като ценово позициониране. От Lidl България са категорични, че вече има повишаване на интереса към веган храните, като посочват и че моделът на собствената им марка позволява конкурентна цена.

"Особено видим е ръстът при млечните заместители, като напитките на ядкова основа и веган плодовите ни десерти стават все по-предпочитани продукти за клиентите ни. (...) Постоянният ни асортимент включва и веган крем за мазане, растителен бургер и др. Непрекъснато разширяваме тази гама продукти и през тематичните ни седмици", отбелязват от веригата.

Износ за 150 милиона лева: Кои български продукти Lidl продава в чужбина?

Износ за 150 милиона лева: Кои български продукти Lidl продава в чужбина?

58 български производители изнасят над 250 продукта за 27 държави

Проучване от 2021 г. на New Nutrition Business показва, че 53% от младите хора от Поколението Z се замислят за устойчивостта на продуктите, които купуват, но от Lidl България са категорични, че това не е единствената им аудитория: "Веган продуктите, които предлагаме не са таргетирани само към клиенти, които спазват определени хранителни режими или избират тези продукти по морални или екологични съображения, а и към всички които искат да разнообразят менюто си и да въведат по-разтоварващи дни на хранене".

Добре е за планетата, как да стане добре и за нас?

Директната замяна на животинска храна с недобре подбрана растителна крие рискове за здравето на хората - растителната храна е бедна на някои макро- и микронутриенти, които са важни за оптималното функциониране на организма ни. Това коментира пред Money.bg диетологът и експерт по здравословно хранене Панко Станчев.

По думите му е много трудно тялото ни да си набави от продуктите с растителен произход някои есенциални аминокиселини, витамини като B12 и D3, минерали, мастни киселини и по-лесно за усвояване желязо. Това може да доведе до влошена способност на организма да се възстановява, ниски нива на енергия и по-голям риск от възпаления.

Съкращения и все по-слаби продажби: Какво стана с алтернативите на месото

Съкращения и все по-слаби продажби: Какво стана с алтернативите на месото

Потребителите затягат коланите заради икономическата ситуация и се питат дали всъщност не дават парите си за един скъп заместител

В същото време той е категоричен, че включването в диетата на повече горски плодове, боровинки, грейпфрут и многоцветни зеленчуци е с потвърдена висока полза за здравето: "Голяма част от моите пациенти са далеч от препоръчителния минимум на поне 2-3 шепи зеленчуци на ден и поне 1-2 шепи плодове".

Ако по етични, религиозни или екологични причини изберем веган диета, по думите на експерта е важно да се наблегне на качествени растителни алтернативи като киноа, хумус, червен боб, булгур, леща, спанак, сурови ядки като орехи, бадеми, бразилски орех и многоцветни зеленчуци, приготвени по специални рецепти за максимална абсорбция на хранителните вещества.

"Включването на соеви продукти - често срещан заместител на животинските белтъчини, води до алергични реакции. Соята е добре позната и е сериозен алерген за човешкото тяло. Голяма част от моите пациенти след направен кръвен тест за хранителна непоносимост имат силна имунологична реакция към соя и соево съдържащи продукти. Друг проблем е количеството приети антинутриенти с растителни източници от нашето тяло, които пък намаляват усвояването на някои хранителните вещества в нашето тяло", предупреждава Станчев.

Иначе казано - както храните с животински произход могат да бъдат полезни или вредни според избора на съставки и начина на приготвяне, така същото важи и за техните алтернативи.