Nikola - компанията, която произвежда водородни горивни клетки и електрически камиони на батерии, стана публична буквално преди дни. И за този кратък период цената на акциите на компанията нарасна над два пъти, което свидетелства за нарастващата конкуренция на пазара за електрически превозни средства.

Игра на думи

Компанията Nikola всъщност е кръстена на първото име на един от най-големите физици, изобретатели и електромашинни инженери в света - Никола Тесла. А както всички знаем, компанията лидер на пазара на електромобили, зад която стои предприемачът Илън Мъск, е кръстена също на великия ум - Tesla.

Преди дни money.bg разказа на читателите си за човека, отговорен за успеха на Nikola - Тревър Милтън. Той влезе в ексклузивния клуб на мултимилиардерите в света, след като неговата фирма излезе за първи път на борсата в рамките на миналата седмица.

Непосредствено след първичното публично предлагане на Nikola, акциите на компанията достигнаха цена до над 37 долара за кратко, което направим делът на Милтън с нетна стойност от близо 5 милиарда долара. Малко след това акциите се върнаха обратно на около 34 долара, като нетната стойност на бизнесмена стана около 4,6 милиарда долара. Преди пускането на борсата, делът на Милтън в Nikola беше оценен на около 1 милиард долара, което на практика означава, че той забогатя с около 3,5 милиарда долара с листването на компанията му.

Това далеч не беше краят на добрата серия за компанията. В понеделник акциите на Nikola скочиха със 103%. Във вторник те спаднаха с 22% при нестабилната търговия, преди отново да се върнат към нормалните си стойности. Компанията завърши деня с 9% печалба, пише CNN. Това обаче въобще не е за подценяване.

Акциите на Tesla също скочиха наскоро до рекордно високо ниво, за което money.bg държеше читателите си в течение.

Акциите на Tesla подскочиха с 20%, а Мъск забогатя с $13,5 милиарда

Акциите на Tesla подскочиха с 20%, а Мъск забогатя с $13,5 милиарда

Залагащите за спад на ценните книжа загубиха $8,31 милиарда през 2020

Поръчки

Според авторите на телевизията силният ръст на печалбата на Nikola в понеделник се дължи на серията постове на изпълнителния директор на компанията Тревър Милтън в Twitter. В серия от туити той информира последователите си за многобройни предварителни поръчки за електрическия камион на компанията Badger.

Nikola, която също така произвежда и полуремаркета, към затварянето на пазара в понеделник струваше около 26 милиарда долара. Не се очаква обаче компанията да генерира продажби на полуремаркета, камо ли да излезе на печалба от тази си дейност, поне до 2021 година.

Въпреки това оценката от понеделник прави компанията по-ценна от гиганти като Ford и Fiat Chrysler. Компанията може бързо да навакса и GM - факт, с който Милтън се похвали в Twitter в началото на седмицата.

Nikola вече обяви продажби към големи клиенти, включително поръчка за 800 камиона от пивовара Budweiser Anheuser-Busch InBev. Многомилионна поръчка на камиони има и от US Xpress Enterprises.

Един от водещите инвеститори на Никола е CNH - световен индустриален конгломерат, който прави трактори, автобуси и строителна техника. CNH заяви в понеделник, че нейното дъщерно дружество IVECO за търговски превозни средства сега притежава 7,1% дял в Nikola.

В клуба на милиардерите: 38-годишният предприемач, който забогатя с повече от $3,5 милиарда

В клуба на милиардерите: 38-годишният предприемач, който забогатя с повече от $3,5 милиарда

Nikola произвежда електрически и водородни камиони

Компанията на Милтън също така има намерение да се конкурира с Tesla на пазара за електромобили. Nikola обяви миналата седмица, че бившият вицепрезидент на GM Стефан Гирски, който беше изпълнителен директор на VectoIQ, сега е в борда на фирмата, което може да даде тласък в посока задълбочаване на конкуренцията с компанията на Мъск.

Следователно се очертават доста интересни години, в които се очаква Tesla да има сериозни проблеми с конкуренцията. А Nikola е само един от конкурентите.

Според много анализатори предстоят годините на китайските производители на електрически превозни средства. Тези компании към момента все още не са толкова популярни в света, защото не могат да предложат сигурност и добро обслужване. Много вероятно е обаче това да се промени в близките не 10, а само 5 години.

Несигурното бъдеще на производителите на електромобили в Китай

Несигурното бъдеще на производителите на електромобили в Китай

Може ли втората световна икономика да доминира на пазара скоро?