Хан Джу има мисия - животът й да стане зелен. Затова наред с всичко останало, 29-годишният анализатор на данни иска следващият й автомобил да бъде електрически. И причините на Джу за закупуване на електромобил са отчасти практични.

В южния китайски град Шънджън правителствените ограничения за броя на продаваните бензинови коли всяка година правят така, че купуването на бензиново превозно средство е като лотарията. "Има вероятност никога да не го получите. С зеления лиценз за електрическо превозно средство няма нужда да чакате на опашка", казва Джу.

Шънджън се превърна в столицата на експонати от китайската електрическа мечта, пише BBC. През 2017 година градът стана първият такъв в света, който въведе пълен парк от електрически автобуси. Година по-късно правителството изготви план за замяна на градските таксита с електрически.

"В Шънджън почти във всяка жилищна сграда има по две зарядни устройства. Една от всеки 10 коли на улицата е Tesla. В Китай ако политиката води в една посока, технологията и парите също отиват в тази посока", казва тя.

Китай вече раздава и кеш, за да подкрепи продажбите на автомобили

Китай вече раздава и кеш, за да подкрепи продажбите на автомобили

Експерти обаче смятат, че това няма да е достатъчно

За по-малко от десетилетие пазарът на нови електрически превозни средства в Китай стана най-големият в света. През 2018 година във втората световна икономика са продадени повече от милион електромобила, което е над три пъти повече от продадените в САЩ.

Пекин инвестира приблизително 50 милиарда долара в индустрията за надмощие на пазара на електрически превозни средства. И досега политиката изглежда работи. През последните три години броят на китайските производители на електрически превозни средства се е утроил - в цялата страна са регистрирани около 400 такива.

Тази експанзия обаче разтревожи правителството в държавата и миналата година властите задействаха спирачките, като изтеглиха приблизително половината от финансовите си стимули за купувачите. А това логично доведе до спад в продажбите през последното тримесечие на 2019 година.

Сега коронавирусът нанася втори удар.

Защо 50% спад на един ключов пазар е добра новина за автопроизводителите?

Защо 50% спад на един ключов пазар е добра новина за автопроизводителите?

Каква е ситуацията в САЩ в сравнение с Китай и Западна Европа

Производителите са принудени да спират производствените линии и да затварят дилърите си в опит да спрат разпространението на вируса.

Общите продажби на автомобили са спаднали със 79% през февруари на годишна база според данни на Китайската асоциация на автомобилните производители. Междувременно продажбите на нови електромобили вървят надолу за осми месец поред.

По думите на Скот Кенеди от Центъра за стратегически и международни изследвания китайският пазар на автомобили се опитваше да се отърси от спад през 2019 година, а коронавирусът сега е направил ситуацията в пъти по-тежка и нито един производител на автомобили не е имунизиран срещу това - от най-старите съвместни предприятия, произвеждащи джипове с двигател с вътрешно горене, до най-иновативните стартъпи, които правят електрически превозни средства.

Според Кенеди по-голямата част от производителите на електромобили няма да оцелеят. Въпросът трябва да е "колко дълго производителите ще оцелеят и дали консолидацията на индустрията се осъществява чрез много сливания или фалити ще зависи от желанието на правителството."

Докато Европа и САЩ са в икономическа кома, Китай е светлината в тунела за автомобилната индустрия

Докато Европа и САЩ са в икономическа кома, Китай е светлината в тунела за автомобилната индустрия

Лидерите в индустрията вече възстановяват опрациите си там след оптимистични данни за март месец

След листването си за милиарди долари на фондовата борса в Ню Йорк през 2018 година, NIO е може би най-популярният китайски производител на електрически автомобили.

Но за петте години, откакто компанията е основана, тя се сблъсква със сериозни проблеми и изгоряла стотици милиони долари. Миналата година заради падащите приходи фирмата съкрати 2 000 работни места. През февруари производителят обяви, че е подписал предварително споразумение с местната власт, която се ангажира да финансира компанията.

Говорител на NIO: "Китай е огромен пазар, който расте с огромни темпове. Ние ще се приспособим към състоянието на пазара."

И тук не става въпрос само за производителите на автомобили. Китай има няколко гиганта в изграждането на компоненти като батерии.

През 2018 година CATL, която изгражда електрически батерии, стана официален доставчик на електромобилите на BMW. В рамките на миналия месец Tesla обяви, че ще сключи споразумение с компанията за доставка на батерии за новопостроения мега-завод в Шанхай, който има производствен капацитет от 500 000 превозни средства годишно.

Но въпреки очевидния успех, анализаторите продължават да имат своите съмнения.

"Китайската технология за автомобили и батерии все още не е от световна класа. CATL и BYD са силни производители на батерии, но технологично все още изостават от своите южнокорейски и японски колеги. А китайските автомобилни производители все още са производители от втори клас дори в собствената си страна и те почти нямат продажби извън Китай", коментира още Скот Кенеди. Според него въпросът за качеството на производителите на електромобили в страната е основен за купувачите.

Китайската BYD също може да се похвали със солиден дял. Подкрепена от американския милиардер Уорън Бъфет, през 2019 година компанията беше третият най-голям производител на изцяло електрически автомобили в света, показват данни от проучвания на EV-volumes.com. Tesla е лидер най-много, а втората позиция също е била за китайска фирма - BAIC.

Но се намират скептични анализатори и в Китай. Предприемачът И Джи Йон кара хибриден автомобил на BYD. "Качеството на домашните чисто електрически превозни средства в момента не е добро. Все още не си струва да купувате китайско изцяло електрическо превозно средство."

Въпреки това Йон твърди, че напредъкът на Китай в индустрията е повод за гордост. "През 90-те години не можехме да си представим, че Китай може да създава автомобили, които да се конкурират с японските", добавя той.

Назад в Шънджън Хан Джу, с която настоящата публикация започна, споделя, че отмяната на правителствените субсидии няма да я възпрепятства да закупи електрическо превозно средство. Тя обаче също казва, че не би си купила китайски електромобил, а по-скоро Tesla.

"Мисля, че те са напълно различни. Бях адски развълнувана от Tesla, но не и от други електрически коли", допълва тя.

Ако въпреки кризата около новия коронавирус индустрията в Китай продължи да се развива с подобни темпове, това със сигурност ще гарантира на страната лидерство в производството на електрически превозни средства за години напред. Междувременно се очаква конкуренцията да понижи цените, което ще направи средата още по-благоприятна за развитие и достъпна до повече купувачи. В страната обаче със сигурност ще се регистрират и множество фалити на производители, което прави бъдещето на индустрията до голяма степен неясно.  

Въпреки затворените заводи Tesla е произвела над 100 000 коли през първото тримесечие

Въпреки затворените заводи Tesla е произвела над 100 000 коли през първото тримесечие

Продажбите остават под рекорда от края на 2019-а