През една нормална година в Китай досега щяха да бъдат продадени над 6 млн. нови автомобила. Тази година числото е по-близо до 3,7 млн. За да подкрепи продажбите на най-големия автомобилен пазар в света, Пекин започва да раздава кеш на гражданите, пише CNN.

През първото тримесечие на 2020 г. продажбите спадат с 42% спрямо същия период на миналата година, спореда данни на Китайската асоциация на автомобилните призводители. Най-значителният спад бе през февруари - 79%. През втори месец в страната с население 1,4 млрд. души бяха продадени едва 310 хил. автомобила. Но и до днес пазарът остава слаб.

Автомобилната индустрия играе изключително важна роля за китайската икономика. Над 40 млн. души разчитат на сектора за работното си място - директно и индиректно. Приходите от над $1 трлн. годишно възлизат на около 10% от общия производствен сектор.

Силен автомобилен пазар в Китай е важен и за останалата част от света. Производители като VW и GM продават милиони автомобили в Китай - а тези две компании разчитат на страната за около 40% от общите си годишни продажби.

Завръщането към нормалността ще бъде трудно: икономиката все още е далеч от възстановяване, а решението заводите да бъдат затворени нанесе щети по веригите за доставки. Голяма част от света също въведе ограничителни мерки, което усложнява възстановяването.

Производството на автомобили обаче се възстановява, макар и бавно: дори Ухан, където вирусът се появи за първи път, отмени мерките миналата седмица.

Да накарат потребителите да си купят нов автомобил обаче е по-предизвикателно, а потребителското търсене се забавяше значително и преди вируса. Общите продажби в Китай паднаха с около 8% през 2019 г. до едва 25,8 млн., след като паднаха с 3% и през 2018 г.

Пекин знае, че има проблем с търсенето. Местната асоциация отказва да се наема с прогнози за 2020 г., но преди вируса предвиждаше 2% спад и тази година. Независими изчисления обаче сочат за спад от до 10% за цялата година.

Затова Китай предприема стъпки, за да покачи продажбите. Миналият месец Пекин съобщи, че ще увеличи с две години периода, в който субсидиите и данъчните облекчения за електромобили и хибриди могат да бъдат ползвани.

Местните правителства също предприемат мерки. Поне дузина градове и провинции вече предлагат субсидия от до $1,4 хил. за автомобил.

Страната се надява, че търсенето ще се върне, когато училищата отворят отново, както и заради летния сезон. Нуждата от автомобил, с който китайците да водят и прибират децата от училище е значителна причина защо хората в страната купуват автомобили, казват от Китайската асоциация на производителите на пътнически автомобили.

Експерти обаче смятат, че дори и раздаването на кеш няма да спаси пазара. През последните години покупателната способност на китайците отслабва, което създава структурен проблем за пазара. Една от основните причини е ръстът на разходите за жилище. Така китайците имат по-малко средства, които да заделят за автомобил или друга голяма покупка.

Светът се впусна да харчи заради епидемията. Китай обаче не отваря портфейла

Светът се впусна да харчи заради епидемията. Китай обаче не отваря портфейла

През 2008 г. именно огромните разходи в Поднебесната империя помогнаха на световната икономика. Ситуацията обаче сега е различна