През една нормална година в Китай досега щяха да бъдат продадени над 6 млн. нови автомобила. Тази година числото е по-близо до 3,7 млн. За да подкрепи продажбите на най-големия автомобилен пазар в света, Пекин започва да раздава кеш на гражданите, пише CNN.
През първото тримесечие на 2020 г. продажбите спадат с 42% спрямо същия период на миналата година, спореда данни на Китайската асоциация на автомобилните призводители. Най-значителният спад бе през февруари - 79%. През втори месец в страната с население 1,4 млрд. души бяха продадени едва 310 хил. автомобила. Но и до днес пазарът остава слаб.
Автомобилната индустрия играе изключително важна роля за китайската икономика. Над 40 млн. души разчитат на сектора за работното си място - директно и индиректно. Приходите от над $1 трлн. годишно възлизат на около 10% от общия производствен сектор.
Силен автомобилен пазар в Китай е важен и за останалата част от света. Производители като VW и GM продават милиони автомобили в Китай - а тези две компании разчитат на страната за около 40% от общите си годишни продажби.
Завръщането към нормалността ще бъде трудно: икономиката все още е далеч от възстановяване, а решението заводите да бъдат затворени нанесе щети по веригите за доставки. Голяма част от света също въведе ограничителни мерки, което усложнява възстановяването.
Производството на автомобили обаче се възстановява, макар и бавно: дори Ухан, където вирусът се появи за първи път, отмени мерките миналата седмица.
Да накарат потребителите да си купят нов автомобил обаче е по-предизвикателно, а потребителското търсене се забавяше значително и преди вируса. Общите продажби в Китай паднаха с около 8% през 2019 г. до едва 25,8 млн., след като паднаха с 3% и през 2018 г.
Пекин знае, че има проблем с търсенето. Местната асоциация отказва да се наема с прогнози за 2020 г., но преди вируса предвиждаше 2% спад и тази година. Независими изчисления обаче сочат за спад от до 10% за цялата година.
Затова Китай предприема стъпки, за да покачи продажбите. Миналият месец Пекин съобщи, че ще увеличи с две години периода, в който субсидиите и данъчните облекчения за електромобили и хибриди могат да бъдат ползвани.
Местните правителства също предприемат мерки. Поне дузина градове и провинции вече предлагат субсидия от до $1,4 хил. за автомобил.
Страната се надява, че търсенето ще се върне, когато училищата отворят отново, както и заради летния сезон. Нуждата от автомобил, с който китайците да водят и прибират децата от училище е значителна причина защо хората в страната купуват автомобили, казват от Китайската асоциация на производителите на пътнически автомобили.
Експерти обаче смятат, че дори и раздаването на кеш няма да спаси пазара. През последните години покупателната способност на китайците отслабва, което създава структурен проблем за пазара. Една от основните причини е ръстът на разходите за жилище. Така китайците имат по-малко средства, които да заделят за автомобил или друга голяма покупка.