От средата на февруари до средата на март цените на пшеница в Евросъюза бяха подчинени на низходящ тренд, обусловен от опасенията че короновирусната зараза ще ограничи потреблението на зърнени храни в глобален мащаб и то на фона на рекордните запаси и очертаващите се добри реколти в страните основни износителки.

В рамките на един месец френската мелничарска пшеница поевтиня с 20 евро - до 175 EUR /т на борсата в Париж и 180 евро за тон FOB Руан.

През последните няколко дни положението рязко се промени и векторът на ценово развития се насочи стремително нагоре, коментира sinor.bg. Пандемията е основна причина за сериозни проблеми с работна сила в складовете и заводите за преработка на зърно, с неговото транспортиране, а времето за прибиране на новата реколта наближава.

На 20 март на борсата в Париж пшеницата вече се търгуваше по 194 евро за тон.

Търговците коментират, че първата порция адреналин пазара получи още в края на предходната седмица сред като се разбра, че ниските цени върнаха големите купувачи на пазара. През периода 10-12 март Алжир, Турция, Тунис и Йордания напазаруваха около 1,2 млн. тона хлебно зърно.

След тази серия от мащабни международни търгове редица анализатори коригираха своите прогнози и заговориха са увеличеното търсене на хлебни изделия, пасти, брашно, а следователно и мелничарска пшеница по време на кризата причинена от пандемията COVID-19.

Като значим стимул за позитивна промяна в настроенията на пазара експетите оценяват и решението на Европейската централна банка да отпусне 750 млрд. евро по програма за спешно справяне с негативните ефекти от пандемията. Трябва да се отбележи, че оповестяване на информациите в полза на позитивните промени в глобалното потребление на пшеница съвпада с влошаване на перспективите на новата европейска реколта. Водеща европейска аналитична агенция Strategie Grains сведе прогнозата си за добива от пшеница в ЕС през 2020 г. до 144,6 млн.т, с 1,9 млн.т по-малко от февруарската оценка и с 9,3 млн.т под резултата очакван за текущия сезон.

Напоследък много силна подкрепа на пазара оказват логистичните проблеми свързани с доставката на зърно до експортните терминали. Търговците алармират за липсата на достатъчен автомобилен и жп транспорт вследствие недостига на шофьори и машинисти. Пандемията е основна причина за сериозни проблеми с работна сила в складовете и заводите за преработка на зърно, а времето за прибиране на новата реколта наближава.