От ваксините за коронавирус към авангардни онкологични терапии - за такъв преход се готвят от Pfizer, след като приходите от свързаните с COVID-19 продукти продължават да намаляват. Очакването на фармацевтичния гигант е новите поколения лекарства да генерират 10 млрд. долара годишни приходи от продажби до 2030 г., пише WSJ.
Продуктите са разработени от биотехнологичната компания Saegen, която беше придобита през март миналата година за 43 млрд. долара. Те се комбинират с химиотерапия, като целта е да бъдат унищожени туморите, като в същото време се щадят здравите клетки.
За Pfizer е много важно този ход да бъде успешен. В неотдавнашен доклад S&P Global заяви, че Pfizer има междинен профил на финансов риск, като спадът в продажбите на продукти, свързани с COVID-19, през последните години значително е намалил общите приходи на компанията.
През 2023 г. продажбите на ваксината COVID на Pfizer са намалели със 70% до 11,2 млрд. долара, в сравнение с 37,8 млрд. долара през 2022 г. Продажбите на ваксината през последното тримесечие са спаднали с 87% на годишна база до 195 млн. долара.
В отговор Pfizer започна програми за намаляване на разходите, но засега инвеститорите не са впечатлени. Акциите на компанията са спаднали с 20% през последните 12 месеца.
През това десетилетие Pfizer ще се сблъска и с нова конкуренция от страна на генерични аналози за няколко от най-продаваните си медикаменти, тъй като патентите им изтичат. Това ще свали цените, но и приходите.
Патентите за водещите лекарства на компанията Eliquis (за предотвратяване образуването на кръвни съсиреци) и Ibrance (за рак на гърдата) ще изтекат съответно през 2026 г. и 2027 г.