За първи път Лидл България представи обобщена оценка на приноса от своята дейност към икономиката и обществото за последните две години. Според доклада, изготвен от експертите от Института за пазарна икономика (ИПИ) и консултантската компания PwC България, общият икономически принос от дейността на Лидл България за 2023 г. възлиза на 2,68 млрд. лв., което е ръст от близо 67% спрямо 2021 г. В допълнение, компанията реализира различни инициативи и осъществява подкрепа чрез спонсорства и дарения, като по този начин е оказала положително въздействие върху живота на близо половин милион души за последните две години.
За постигнатите от компанията резултати и изводите от тях, разговаряме с Лъчезар Богданов - главен икономист, Институт за пазарна икономика..
Г-н Богданов, защо е важно бизнесът да измерва и оценява въздействието от своята дейност върху икономиката на страната?
Оценката на икономическия принос е важна за компаниите по няколко ключови причини. Първата е, че бизнес мениджмънтът традиционно е фокусиран върху финансови резултати, свързани с ефективност, ефикасност, рентабилност. Важни за развитието на всеки бизнес са данните за растеж, конкуренция, пазарен дял. Но заедно с това компаниите трябва да отделят внимание и върху стойността, която добавят в живота на обществото. Каква всъщност е същината на услугата или продукта, които предлага всеки един бизнес, е по-интересно, особено в дългосрочен план. Оценката на въздействието на дейността върху икономиката е да се види какво всъщност стои зад последната стъпка - за бизнеса в сферата на търговията това са продажбите.
При анализа разглеждаме всички стъпки и процеси на добавяне на стойност, на създаване на стойност и в крайна сметка на създаване на продукт. Всяка компания, малка или голяма, има своето място в една сложна картина, каквато е икономиката в света, в един регионален пазар, например европейски, или в един национален пазар. А в процеса на анализ на големите компании се вижда колко голямо значение и роля имат те за цялата национална икономика.
Г-н Богданов, как се осъществява измерването на приноса на компания като Лидл България върху икономиката на страната. Кои са показателите, които сте анализирали?
В анализа ние прилагаме няколко подхода. Единият е да видим как се разполага компанията в националната икономика. Сред ключовите финансови показатели за дейността са приходите от продажби, данни за заетостта и доходите, които получават наетите в компанията. Другият подход е опитът да видим как всеки лев, влязъл през финалната продажба, се разпределя и достига до много други стопански дейности в националната икономика. Зад всяка продажба стои доставчикът на стоката, който я е произвел. Той, на свой ред, за да я произведе, е купил различни суровини, материали, ресурси, наел е хора, инвестирал е в машини и съоръжения.
Важна е и ролята на наетите като потребители, тъй като доходите, които те получават, на свой ред се превръщат в потребление, което пък стимулира множество други сектори, произвеждащи стоки, доставящи услуги на наетите. Тук е и приносът чрез инвестициите на компанията в закупуването на земи, в строителство, логистични бази, в машини, съоръжения. Всичко това преминава към всички сектори и компании, които осигуряват тези стоки и услуги. Всички тези процеси, съпътстващи дейности и услуги правят възможно функционирането на една голяма търговска верига, каквато е Лидл България.
Какъв е ефектът от дейността на компанията върху българския бизнес и местните производители?
При оценката на икономическия принос ние изчисляваме прекия ефект, който се измерва в директния паричен поток, който компанията насочва към своите доставчици, както и разходите й за заплати на служителите, за външни услуги и за инвестиционна дейност. А мултипликативният ефект, който се предава по всички свързани бизнеси и по веригата на стойността, наричаме непряк или допълнителен, вторичен ефект от дейността на компанията. За 2023 г. Лидл България има около 1,5 млн. лв. пряк ефект и заедно с непрекия съвкупно стига до около 2,7 млрд. лв. ефект върху българската икономика.
При партньорство, каквото е това на Lidl с българските производители, всеки един бизнес получава възможност за растеж. Получава дългосрочна предвидимост, осигурен пазар, гарантирани поръчки за по-дълъг период, възможност да разшири мащаба. Когато имат предвидимост, бизнесите инвестират в разширяване на дейността, а в много случаи и в технологично обновление. Тоест не просто повече, но и много по-модерни машини и оборудване, което позволява да се произвежда по-качествено, по-евтино, по-ефективно. Това е трансформиращ ефект върху компаниите, които растат и се модернизират благодарение на това, че имат възможността да доставят на голям клиент като Lidl.
Какво е въздействието на Lidl върху пазара на труда в страната?
Lidl е сериозен работодател с много широко присъствие във всички области на страната и общо над 4000 служители. Lidl плаща по-високи заплати от средните както за страната, така и за сектор Търговия, така и за отделните регионални пазари на труда.
Ефектът се усеща в много по-голяма степен в по-малките населени места, в регионите с по-ниска икономическа активност и не толкова високи доходи. Там Lidl като работодател има трансформиращ ефект, тъй като предлага относително високи възнаграждения и добра възможност за реализация и кариерно развитие. На практика компанията се превръща в двигател на местния пазар на труда, с който всички останали трябва да се съобразят и съизмерват.
Има ли специфични региони в България, където присъствието на Lidl има по-значителен икономически ефект? Кои са те и защо?
По-силният ефект е именно в по-слабо развитите региони, където навлизането на работодател като Lidl, който предлага добри условия на труд, високи доходи и грижа за служителите, дава много добра алтернатива. Трябва да отчитаме и структурния ефект върху търговията, веригата на доставки, клиентите. Отново по-големият ефект от присъствието на Lidl е върху по-малките населени места, където няма особена конкуренция и няма особено развита търговия. Не на последно място е и допълнителният ефект върху регионите, където се намират двете логистични бази на Lidl - Равно поле, близо до София и Кабиле, до Ямбол. Там са концентрирани сериозни инвестиции, заетост и съпътстващи дейности.
Какви са дългосрочните ползи за българската икономика от присъствието на Lidl в страната?
Lidl е една от веригите, които наричаме лидери на модерната търговия. Трансформиращият ефект на компанията се изразява в начина на организация на бизнеса, на организация на доставките, на ценообразуването, на отношението към клиента, възможностите за достъп до много широк асортимент от продукти. Другата дългосрочна полза за българската икономика от голям, "светъл" инвеститор като Lidl, е свързана с възможността за допълнително изсветляване на сектора на търговията, на всички свързани дейности по цялата верига на доставките. На трето място - тъй като Lidl е глобален европейски лидер, това дава много възможности за излизане извън националния пазар на много голям дял български производители.
Ние виждаме, че в последните години има устойчиво нарастване на износа през търговската мрежа на Lidl. Ако даден производител има добър, качествен продукт, който е търсен от клиентите, той не просто се предлага на българския пазар, а се предлага и на много други пазари в Европа. Това е възможност за производители, които до скоро са били на малкия, национален български пазар да излязат на много по-големия европейски пазар. За потребителите дългосрочните ползи произлизат от модернизацията на търговията, от всички технологични обновления, които водят до промяна на начина на живот и начина, по който се осъществява търговията. Включително с възможностите за рециклиране на продукти, каквито се предоставят чрез автоматите на Lidl за обратно приемане на пластмасови бутилки и кенове.
Подобни иновации идват именно от технологичните, модернизиращи лидери в търговията, каквато компанията е и Лидл България.
Партньорството ви с Лидл България е дългогодишно. Бихте ли очертали как се развива приносът на компанията към икономиката през последните няколко години и какво ви прави впечатление?
Лидл България расте от една страна със значителни инвестиции, а от друга страна разширява териториалния си обхват с откриването на магазини в цялата страна. Растежът на компанията е съпроводен от нарастването на партньорството с български производители, които растат и стават по-конкурентоспособни. Ако говорим в числа - прекият ефект от дейността на Lidl преди четири години е бил малко над 800 млн. лв., сега е близо 1,5 млрд. лв. Съвкупният ефект, отчитайки всички допълнителни ефекти, през 2020 г. е бил около 1,4 млрд. лв. и достига близо 2,7 млрд. лв. през 2023 г. За четири години отчитаме почти удвояване. Това е съвкупният резултат както от нарасналите инвестиции и разширяването на търговската мрежа на Lidl, така и на задълбочаването на работата с български производители.