По време на онлайн разговора ни, Питър Барон, главният изпълнителен директор на TBIF (TBI Bank), определя TBI като финтех банка. "Всичко започва от начина ни на мислене" - казва той. "Той ни помага да изграждаме продукти за клиентите ни, но и постоянно да трансформираме компанията."
Това изказване звучи шаблонно. В крайна сметка всеки бизнес лидер ще каже, че потребителите на услугата му го интересуват. Обратното е корпоративно самоубийство. Но Барон, който вече пет години ръководи развитието на TBI, го и доказва.
Постоянният иноватор
Финтех банка наистина не е понятие, което чуваме често. Барон определя TBI Bank по този начин, защото "както при финтех компаниите, и при нас клиентското преживяване е в основата на мисията ни. Разликата между традиционните банки и нас е, че те винаги се стремят да изградят инфраструктура и клиентите да отидат при тях. Ние правим обратното - започваме от клиентите, а не от нас".
Все пак, той изтъква, че TBI също така е и банка, защото работи успешно в регулираната среда и устойчиво изгражда силен бизнес. За последното доказателствата са много. В края на април 2020 г. например TBI Bank беше определена за лидер в банковия сектор на страната по ефективност и рентабилност в престижната класация К10.
В България TBI е бранд, известен от близо 20 години, когато започва бизнеса си като кредитна институция. Банката в името се добавя с получения лиценз през 2012 г., а финтех частта идва през 2016 г. с придобиването от 4finance, един от европейските лидери в дигиталните лични финанси. В последните години TBI Bank e синоним на иноватор на пазара на финансови услуги в България и Румъния - другия основен пазар, на който работи. От организацията го показаха и наскоро с няколко поредни нововъведения, първото от които е потребителски кредит с 30-дневен срок на връщане без такси и лихви.
Той е вдъхновен от опита на TBI Bank, натрупан чрез близкото сътрудничество с клиентите. От финтех банката разбират, че клиентите понякога преосмислят плановете си и ги променят.
"Затова решихме да добавим тази възможност при потребителските ни кредити", казва Барон. "Казваме на клиентите ни: Вижте, взимате кредита и ако размислите или намерите друго решение, можете да го върнете, без да плащате нищо допълнително в рамките на месец. Те харесаха това предложение, както и самите ние, защото то затвърждава позицията ни на банка, която е близко до клиентите си".
Но това не е единствената иновация на TBI Bank, насочена към тях. Банката въведе изцяло дигитализиран процес за кандидатстване на кредит, силна чат подкрепа, за да се минимизира личният контакт в месеците на извънредно положение, и нови функционалности в своето мобилно приложение.
Чатът се превръща в правилен ход, не само защото улеснява потребителите на банката, а защото, предвид това, че 90% от комуникацията с контрагентите им е през този канал, допълнително спомага за автоматизация на услугите ѝ.
"Ние познаваме все по-добре клиентите си и това ни прави все по-добър техен партньор", казва Барон. "Това е много важен фактор, защото исторически банкирането винаги е представлявало следното: ‚Един човек иска заем, отива в банковия клон, попълва стотици страници документи, защото от него се иска много информация". Това не е потребителско изживяване. Ние създаваме среда, в която да предвидим кога клиентите ни ще имат нужда от нашата подкрепа и просто да им напомняме, че сме насреща и за тази сума предлагаме следните условия. Натискат два бутона и парите вече са в сметката им."
"Освен това си партнираме с хиляди компании и се радваме, че заедно споделяме добри или трудни времена. Спомагаме за кредитирането на мястото на закупуване и увеличаваме продажбите на повече от 10 000 търговски обекта в България и Румъния - както на големите вериги, така и на малки и средни. Заедно предоставяме на нашите общи клиенти все по-добри решения. Що се отнася до техническите процеси, работим с партньори от световна величина", допълва Барон.
Новите ценности
Kлючовото за промените в TBI Bank обаче не е внедряването на нов продукт, а трансформацията на културата и ценностите ѝ. Именно това е темата, за която Питър Барон говори най-страстно по време на разговора ни.
"Нашият бизнес става все по-конкурентен и ако не доставяш същинска добавена стойност на клиентите си, си изключително заменим във веригата на стойността," казва той. Затова и трите стълба, на които се основава новият начин на мислене в TBI Bank, са насочени към добавянето на стойност. Как става това? Като си отдаден, смел и сърцато се грижиш за клиентите и колегите си.
"Тези ценности напълно ни описват, защото като екип винаги се подкрепяме. За нас работата е мястото, на което прекарваме по-голямата част от времето си, като се грижим за клиентите си, защото сме истински ориентирани към тях", казва той. "И клиентите ни го усещат и разбират. На два толкова конкурентни пазара като българския и румънския, ние трябва да гарантираме, че предоставяме това, което обещаваме, защото ако не го направим, хората ще отидат при друг."
Отдадеността, смелостта и сърцатият подход са успешно решение. Въпреки влошената кредитна конюнктура като цяло, Барон не се безпокои за развитието на финтех банката през 2020 г. Всъщност данните показват, че размерът на предоставените от TBI стокови кредити онлайн през ноември 2020 г. съответства на размера им за цялата 2018 г.
Това не би могло да стане, ако една организация се насочи към дигитализация на услугите си в навечерието на пандемията, а благодарение на години целенасочени усилия. Но според Барон има още един ключов фактор, който води до това, и той е именно уникалният фокус към клиентите на TBI Bank.
"Ние даваме много повече и затова започнахме да привличаме клиенти, които не са нашият традиционен таргет", казва той. "Това е най-добрата новина за мен - продължаваме да се справяме успешно, защото сега не е моментът да забавяме или да спираме. Сега е моментът да засилим процесите на дигитализация."
За 2021 г. Барон казва: "Ние ще продължим да подобряваме услугите и процесите си като организация, за да направим потребителското преживяване толкова добро, колкото реалистично то може да бъде - с дигитални подписи, дистанционна идентификация и максимално използване на допълнителни онлайн канали като мобилното приложение. Te ще подобрят всички наши бизнес линии - потребителското кредитиране, депозитите и бизнес банкирането."