Вълната национализъм, която заля Турция след неуспелия опит за преврат през 2016 г., доведе до бум на национални проекти, стигнали производството на танкове. Сред най-очакваните бе проектът за първият масов турски автомобил, пише AhvalNews.
Но точно в момента, в който проектът започна да стъпва на краката си, очакваната нова сделка с германския производител Volkswagen ще създаде неочаквана конкуренция.
През 2017 г. президентът Реджеп Тайп Ердоган съобщи, че търси пет корпорации-гиганти, които да управляват проекта за турски автомобил. През ноември същата година те бяха представени на публиката: BMC, Anatolia Endüstri Holdings, Kıraça Holding, Türkcell, и Zorlu Holding - и петте близки до управляващата партия.
През министърът на индустрията и технологията Мустафа Варанк съобщи какви трябва да са спецификациите на автомобила: задвижване чрез електромотор и батерии с пробег до 500 км с едно зареждане. Прототип трябва да видим още тази година, а производството ще започне през второто полугодие на 2021. Очакват се три модела, а досега са поръчни 30 000. Износът трябва да започне през 2024 г.
Проектът, за който се смята, че се нуждае от инвестиция от $4 милиарда, удря на камък заради икономическите проблеми в страната. Разходите растат заради по-слабата лира. Източници на изданието обаче твърдят, че правителството ще се намеси и ще помогне с данъчни облекчения и субсидии.
От друга страна новината от миналата седмица, че Volkswagen е избрала Турция пред България за изграждането на нов завод, означава, че недовършената турска кола вече се изправя пред огромна конкуренция от германския автомобилен гигант. Според германската обществена телевизия ARD Анкара е готова на огромни субсидии и данъчни облекчения, за да си осигури спечелването на надпреварата за завода. VW ще бъде изключена и от облагане на границата и по ДДС на всички компоненти, както и безплатно предоставяне на земя за завода. Нещо повече, компанията е поискала и облекчения от огромния данък, който турците плащат при покупката на нов автомобил. Обикновено, той е около половината цена.
Европа е най-големият пазар за турската автомобилна индустрия, която записва годишни приходи от $35 милиарда. През първото полугодие продажбите на автомобили се сриват с 43 процента до 156 хил. От тези 156 хил. автомобили, 68 хил. са произведени в Турция. Около 15 хил. от тях са произведени от Volkswagen, което дава най-голям дял при вноса.
Затова може да се очаква, че пазарният дял на VW ще се увеличи многократно с изграждането на нов завод в страната. Ако Анкара спази обещанието си и купи хиляди автомобили Passat за администрацията, германският производител лесно ще се превърне в най-големия на турския пазар.
Взимайки предвид всички предимства, отстъпки и субсидии, обещани на Volkswagen, по времето, в което турският автомобил стане достъпен през 2022 г., клиенти за него може да няма.