Преди три години, когато Джак О'Съливан идва във Виетнам, за да произвежда електрически велосипеди от висок клас, той се сблъсква с проблем. Всички заводи, с които води разговори, му казват, че не могат да произведат частите, от които се нуждае. Затова той избира неортодоксален начин да започне, разказва Nikkei.
Ирландецът започва да праща служители от Modmo, износителят на велосипеди, който създава през 2017 г., за да работят заедно с местните доставчици. Днес Modmo получава 50% от нужните части от Виетнам - дял, за който О'Съливан се надява да продължи да се покачва, като така да замени по-скъпите компоненти, които получава от Китай и Тайван.
"Работим по въпроса", казва той.
Това прави и Виентам.
Комунистическата държава се радва на приток на чуждестранни производители - тенденция, която започна след 2007 г., когато производителите на евтини дрехи и обувки започнаха да напускат Китай заради нарастващите разходи. Сега Виетнам се надява да се превърне в хъб за високотехнологично производство, след като натискът на САЩ върху Китай предизвика промени във веригите за доставки, които подкрепят редица индустрии. Така Samsung вече отговаря за една четвърт от износа на Виетнам, а Intel избра страната за най-големия си завод за сглобяване на чипове в света.
За всички производители по света зависимостта от Китай стана твърде опасна насред търговската война, пандемията и по-високите разходи за труд. Релокацията помага за надигане на производствения сектор във Виетнам, който се покачи с 21% годишно през февруари, преди пандемията да забави растежа.
С инвестиции през 2020 г. от компании като LG и германската Tesa, Виетнам е напът да се превърне в една от най-бързо растящите икономики през годината. Но промяната не е безпроблемна. Виетнам се надява вълната от инвестиции да донесе по-висок растеж, но страната рискува да не може да се справи с търсенето.
Голяма част от инвестициите са в технологичния сектор, например производство на слушалки за Apple или LCD дисплеи за Sharp. Това подкрепя целите на властите повишаване на добавената стойност на произведените в страната продукти. Но недостигът на ноу-хау за по-развити продукти, като електрическите колела на Modmo, които разполага с електромотори, тъчскрийн, Bluetooth и се продават срещу $2 400, остава.
Navigos Group, която притежава най-големия портал за търсене на работа във Виетнам, казва, че 71% от технологичните компании отчитат недостига на IT талант като най-голямо предизвикателство. Този проблем е по-голям за тях от разходите за заплати, правни проблеми и други. Работодателите се оплакват още, че трудно попълват позициите в средния мениджмънт.
Наличието на "квалифицирани работници във Виетнам очевидно не е достатъчно, за да отговори на търсенето", казва Тин Нгуен, CEO на технологичната компания Zien Solutions.
Друго предизвикателство е недостигът на местни доставчици, което кара Виетнам да доставя материали от Китай. В крайна сметка Виетнам, средно, добавя 55% към стойността на даден продукт преди износ - най-ниското ниво сред осем азиатски държави, изследвания от Харвард през март.