Може би Джеф Безос има кристална топка. Преди две десетилетия той предвиди бъдеще, в което един клик на компютъра ще донася всичко от храна за домашните любимци до хайвер; популярността на моловете ще намалява, а магазините ще трябва да предлагат и забавления, за да оцелеят.
И след това създаде империя на база на тази картина, пише BBC.
Amazon, която той основа през 1994 г., сега се опитва да стане първата компания в света с пазарна оценка един трилион долара. Тя преобрази редица пазари, като започна от препродажбата на книги втората употреба, а сега продава всичко за всеки.
Но Безос, сега най-богатият човек в света, има далеч по-големи цели от просто преобразяване на света на търговията.
Той притежава и вестник Washington Post. Космическата му компания - Blue Origin - пък планира да продава билети за пътешествия в Космоса през следващата година. Безос намекна и за филантропски планове, които ще бъдат обявени по-късно тази година.
Преди години, приятелката му от гимназията заяви пред Wired, че винаги е смятала, че той ще натрупа огромно богатство. "Но не беше заради самите пари, а какво той ще направи с тях, как ще промени бъдещето", заяви тогава тя.
Знаците, които подсказват за амбициите на Безос, се появиха преди десетилетия. Дете на родители-тийнейджъри, които бързо се разведоха, той е отгледан в Тексас и Флорида от майка му Джаки и втория му баща Майк Безос, мениджър в Exxon, който напуснал Куба след идването на власт на Фидел Кастро.
Още от малък той показъл интерес към инженерството и науката, като разглобил детското си креватче с отвертка. В речта си при завършването на средното си образование той описва визията си за колонии в Космоса.
В университета Принстън Безос изучава инженерство и компютърни науки, а по-късно използва наученото във финансови компании в Ню Йорк. Във фонда DE Shaw среща своята съпруга МакКензи, която сега пише романи.
На 30-годишна възраст, след като попада на статистика за бързия растеж на интернет, той напуска работа.
Залогът му от $100 000 лични средства и помощ от семейството му бързо се отплаща. В рамките на месец след пускането на Amazon пред 1995 г., компанията вече е изпълнила поръчки до всички щати в САЩ и до 45 други страни. През първите пет години потребителите се увеличават от 180 хил. до 17 млн. Продажбите се изстрелват от $511 хил. до над $1,6 милиарда.
Популярни инвеститори набелязват компанията по време на пълната вълна на дом ком ентусиазма. Amazon става публична през 1997 г., набирайки $54 милиона. През 1999 г. списание Time го обявява за "Човек на годината" - един от най-младите в историята, наричайки го "краля на кибертърговията".
Безос води Amazon с "дългосрочна стратегия" и фокус върху клиентите. На практика това означава, че компанията е готова да похарчи пари, за да изкара пари. Така през 10 от 23 години от съществуването на компанията тя не излиза на печалба заради намалени цени, безплатна доставка и разработка на нови продукти като електронния четец Kindle.
Но не се и колебае да пести там, където може, като кара служителите да плащат за паркинг, бори се с доставчици, както и с опитите за организиране на синдикална организация. Както и чрез избягване плащане на данъци.
Компанията преживява и няколко провала, като ранните инвестиции в сайтове като Pets.com, от който губи пари. Но днес дори те изглеждат като знаци за неуморен дух и желание за експерименти.
За последното тримесечие Amazon отчита почти $53 милиарда продажби и рекордна печалба от $2,5 милиарда. Очаква се компанията да отговаря за близо половината от интернет продажите в САЩ през тази година и около 5% от цялата търговия на дребно.
За компанията работят над 575 хил. души - почти колкото населението на Люксембург.
Освен с електронна търговия, компанията се занимава и с печелившия си cloud бизнес, както и в осигуряването на логистика, складове и заеми на стотиците хиляди търговци.
Но желанието за нови придобивки не е намаляло. Миналата година Amazon придобие веригата Whole Foods, а през тази обяви покупката на онлайн аптеки. Мениджърите казват, че търсят и други сделки.
Ръстът на Amazon - и то в момент, в който някогашни зведи като Sears, Toys 'R' Us и Barnes & Noble се борят за оцеляване, създава критики от опоненти заради монополната мощ на компанията, както и заради практиките и с наемането на служители и плащането на данъци. Критики има дори и заради влиянието на компанията върху цените на имотите в Сиатъл, където е нейната централа.
Когато миналата година компанията съобщи, че ще изгради нов кампус в Северна Америка, местните политици положиха усилия да се представят в най-добра светлина и да спечелят, въпреки мощните протести.
За да се справи с негативната публичност, Безос започна да създава присъствие в социалната мрежа Twitter, където споделя снимки на своите родители и други, а Amazon увеличи и разходите си за лобизъм във Вашингтон до $13 милиона през 2017 г.
Въпреки тези усилия, компанията има един високопоставен критик: президентът Доналд Тръмп, който обвини неколкократно Amazon, че се възползва от ниски тарифи при пращането на стоките чрез държавната пощенска мрежа и заплаши да въведе нови регулации.
Обект на критика от Тръмп става и вестник Washington Post, който често критикува политиките на държавния глава.
С богатство от $150 милиарда, 54-годишният Безос се изправя и пред въпрос за ограничената си филантропска дейност. Наскоро той загатна, че ще увеличи разходите за благотворителност, а повече подробности се очакват още до края на лятото.