Милиарди души разчитат на мобилните си телефони в своето ежедневие. Дори и на най-затворените пазари, употребата на тези устройства расте, като само през последните 5 години близо 1 милиард души са получили достъп до мобилен интернет чрез своите телефони.
Въпреки това различията в отделните части на света все още са големи, а цената на този достъп варира в широки граници. Или по-точно между 0,09 долара за 1GB мобилен интернет до 27,41 долара.
Иначе казано на най-евтиното място за мобилен интернет тази услуга е повече от 30 000% по-достъпна като цена от най-скъпата дестинация за това. Данните от последното издание на изследването на Cable.co.uk показват каква е разликата в цената на мобилния интернет в общо 155 държави по-света.
Според тях на първо място като най-изгоден пазар в тази посока е Индия, където стойността на 1GB мобилен интернет е средно 0,09 долара. Следващите две най-евтини места са Израел и Киргизстан, където цените са средно 0,11 и 0,21 долара.
Според изследването най-изгодният пазар в Европа в това отношение е Италия - 0,43 долара, като тя е четвърта в света, следвана от Украйна със средно 0,46 долара.
От друга страна три от държавите с най-скъп мобилен интернет се намират в Африка. На първо място е Малави със средна цена от 27,41 долара, следвана от Бенин и Чад със съответно 27,22 и 23,33 долара. На следващите две места са Йемен и Ботсвана със 15,98 и 13,87 долара.
До голяма степен високите цени на континента се дължат на слабата конкуренция в телекомуникационния бизнес. Според изчисления при наличието на 2 компании в сектора, цената е средно 13,03 долара, докато при 3 конкурента, тя пада на 9,17 долара. При повече от 4 стойността е средно под 5 долара.
Що се отнася до това защо точно Индия е най-изгодния пазар за мобилен интернет, фактът може да се обясни с бизнес модела местния лидер Reliance Jio. Само година по-рано или през 2019 година средната цена на 1GB мобилен интернет там е с 65% по-висока.
А до това доведе фактът, че през 2016 година от Jio предложиха абонаменти с цени под 1 долар месечно. Това принуди останалите компании в сектора да свалят драстично цените си.
В случая с Киргизстан причината за ниските средни цени е липсата на добра инфраструктура в страната, което прави хората там силно зависими предимно от мобилния интернет.
Източник: Visual Capitalist